09.06.2017

Dziesięć rzeczy, które zdyskwalifikują Cię podczas okresu próbnego

Gdy, po często długim, męczącym i stresującym okresie szukania pracy, otrzymujesz w końcu wymarzoną ofertę. Myślisz, uff mam nową pracę. Nie spoczywaj jednak na laurach. Pamiętaj, by w nowym miejscu pracy zbytnio się nie rozluźnić.

- WiÄ™kszość pracodawców przed propozycjÄ… umowy na dÅ‚uższy okres lub czas nieokreÅ›lony zaoferuje okres próbny. To czas, by siÄ™ wykazać i nie podpaść kierownictwu oraz zespoÅ‚owi – mówi Joanna Å»ukowska z serwisu z ofertami pracy MonsterPolska.pl.

Jak to zrobić? MonsterPolska.pl przygotowaÅ‚ listÄ™ 10 rzeczy, których nie można robić, jeÅ›li chcemy zostać w danej firmie po okresie próbnym:

  1.  Spóźnienia

Praca to miejsce, w którym trzeba być na czas. O tym, czy pracodawca wymaga przychodzenia na konkretnÄ… godzinÄ™, czy pozwala pracownikom na elastyczne rozpoczynanie pracy np. miÄ™dzy 8 a 10, dowiadujemy siÄ™ zwykle na ostatniej rozmowie kwalifikacyjnej. Firmy oferujÄ…ce usÅ‚ugi m.in. sklepy, restauracje, kina, biura podróży, wymagajÄ… od pracowników bezwzglÄ™dnej punktualnoÅ›ci, gdyż to oni otwierajÄ… dany punkt usÅ‚ugowy. Osoby, które majÄ… trudnoÅ›ci z punktualnoÅ›ciÄ…, majÄ… z pewnoÅ›ciÄ… mniejsze szanse na utrzymanie stanowiska w usÅ‚ugach. Co ważne, nawet pracownicy korporacji, które dajÄ… pewnÄ… dowolność w porannym przychodzeniu do pracy, muszÄ… o czasie pojawiać siÄ™ na zebraniach, prezentacjach, szkoleniach czy konferencjach.

  1. Unikanie obowiÄ…zków

Praca to nie miejsce na miganie siÄ™ od obowiÄ…zków. Osoba, która obija siÄ™ w pracy, nie ma szans na przedÅ‚użenie umowy w pracowitym zespole. Magazyn „Forbes” na swoich Å‚amach wprost napisaÅ‚, że biurowy leÅ„ to najbardziej drażniÄ…cy wspóÅ‚pracownik. Biurowy obibok to osoba, która robi kilka przerw obiadowych w ciÄ…gu dnia, nieustannie wychodzi do toalety i czÄ™sto surfuje po internecie.

  1. Nadmierna polemika

Bywa, że pracownik ma silnÄ… osobowość, przeÅ›wiadczenie o wÅ‚asnym geniuszu i tendencjÄ™ do polemizowania z zespoÅ‚em przy każdej okazji. To mile widziana cecha w zespoÅ‚ach, które dziÄ™ki krytyce i polemice tworzÄ… nowe, kreatywne projekty. W wiÄ™kszoÅ›ci firm jednak pracownik, który nieustannie dyskutuje jest uznawany za trudnego. JeÅ›li wiÄ™c polemika bÄ™dzie negatywnie wpÅ‚ywaÅ‚a na realizowanie zadaÅ„ zespoÅ‚u i uniemożliwiaÅ‚a wspóÅ‚pracÄ™ może przeÅ‚ożyć siÄ™ na nieprzedÅ‚użenie okresu próbnego. 

  1. Brak szacunku dla ustaleń

Praca oparta na grafiku wymaga gry zespoÅ‚owej. Kiedy jedna osoba zawiedzie, ktoÅ› musi jÄ… zastÄ…pić. Pracownicy, którzy pracujÄ… z grafikiem muszÄ… być zdyscyplinowani i odpowiedzialni. Osoby, które majÄ… w zwyczaju na ostatniÄ… chwilÄ™ – mimo dyżuru — informować o nieobecnoÅ›ci w pracy, szybko stracÄ… sympatiÄ™ szefa... i zespoÅ‚u. 

  1. Nieinformowanie o nieobecności

Zdarza siÄ™, że pracownik znika na jeden dzieÅ„ — ma wyÅ‚Ä…czony telefon, nie odpisuje na smsy, nie informuje pracodawcy czy siÄ™ spóźni, czy nie dotrze do pracy. Taka osoba musi siÄ™ liczyć z tym, że popracuje w danej firmie dość krótko.

  1. Niedotrzymywanie terminów

Ceniony pracownik to taki, któremu można ufać. SÅ‚owem to osoba, która realizuje zadania w umówionych terminach. Praca zespoÅ‚owa, w której wyniki jednej osoby zależą od drugiej, szczególnie wymaga pewnoÅ›ci, że żaden z czÅ‚onków zespoÅ‚u nie zawiedzie. Osoby, które nieustannie zawodzÄ…, a tym samym opóźniajÄ… pracÄ™ innych, sÄ… niemile widziane. 

  1. Skargi klientów

Firmy od maÅ‚ych po wielkie walczÄ… o każdego klienta. Firmy usÅ‚ugowe, które nieustannie oceniane sÄ… przez konsumentów na Facebooku, szybciej reagujÄ… na negatywne sygnaÅ‚y. JeÅ›li pracodawca bÄ™dzie regularnie otrzymywaÅ‚ informacje od klientów, że pracownik jest nieuprzejmy, niekompetentny albo niesÅ‚owny, musi siÄ™ liczyć z ryzykiem utraty stanowiska.

  1. Nieodpowiedni wizerunek w mediach społecznościowych

Pracodawcy coraz częściej przywiÄ…zujÄ… wagÄ™ do tego, jak ich pracownik prezentuje siÄ™ w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych. Im wyższe stanowisko, tym ten wizerunek w sieci jest ważniejszy. PrzykÅ‚adowo miÄ™dzynarodowa korporacja zatrudniajÄ…ca pracowników z caÅ‚ego Å›wiata nie pozwoli sobie na zatrudnienie kierownika, który w sieci zamieszczaÅ‚by rasistowskie komentarze. Osoba, dla której liczy siÄ™ praca, bÄ™dzie miaÅ‚a nienaganny wizerunek w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych.

  1. Kradzież

Statystyki sÄ… zatrważajÄ…ce. Z analiz OBOAK wynika, że 23,5% Polaków przyznaÅ‚o siÄ™ do kradzieży w pracy. Pracodawcy nie tolerujÄ… jednak pracowników, którzy kradnÄ… pieniÄ…dze, materiaÅ‚y biurowe, Å›rodki higieniczne czy produkty żywnoÅ›ciowe. MogÄ… dyscyplinarnie rozwiÄ…zać umowÄ™ z takim pracownikiem w dowolnym terminie. 

  1. Problemy z alkoholem 

Praca nie Å‚Ä…czy siÄ™ z alkoholem. Polskie prawo wyraźnie zabrania spożywania alkoholu w miejscu pracy. Do walki o tÄ™ zasadÄ™ doÅ‚Ä…cza również branża budowlana, stereotypowo kojarzona z problemem. Szefowie firm już w ogÅ‚oszeniach zaznaczajÄ…, że szukajÄ… osoby, która nie spożywa alkoholu. Pracownik, który Å‚amie ten przepis, musi liczyć siÄ™ z utratÄ… stanowiska.

Okres próbny jest czasem, w którym pracodawca przyglÄ…da siÄ™, jak nowa osoba wykonuje swoje zadania i jak dogaduje siÄ™ z zespoÅ‚em. To czas, w którym szczególnie warto obserwować, uczyć siÄ™ i starać poznać zasady danej organizacji. Pracowite trzy miesiÄ…ce mogÄ… przeÅ‚ożyć siÄ™ na przedÅ‚użenie umowy i dÅ‚ugoterminowÄ… karierÄ™ w wybranej firmie.

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.23.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe og³oszenie