28.12.2014

Dzwonią, bo chcą odebrać sobie życie, albo szukają zakładu wulkanizacyjnego

Nie tylko osoby potrzebujące pomocy dzwonią pod alarmowy numer 112. Zdarza się, że operatorzy odbierają przeróżne zgłoszenia dotyczące zupełnie innych spraw.

16 grudnia minął rok, od kiedy Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Białymstoku odbiera zgłoszenia alarmowe z terenu całego województwa podlaskiego.  Przygotowanie do odbioru zgłoszeń przez operatorów z całego województwa trwało ok roku. W styczniu 2013 rozpoczęto pilotaż obejmujący miasto Białystok i powiat białostocki. W Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Białymstoku utworzono 17 stanowisk operatorów numerów alarmowych. Zatrudnionych jest 28 operatorów numerów alarmowych, którzy pełnią dyżury w systemie 12-godzinnym.

Od 16 grudnia 2013 roku do 15 grudnia 2014 roku w CPR w Białymstoku odebrano 155 302 zgłoszeń. W dalszym ciągu przeważają zgłoszenia fałszywe i bezzasadne – średnio to aż 75%. Liczba ta niezmiennie spowodowana jest brakiem świadomości – wiele osób wciąż nie zdaje sobie sprawy z tego, w jakim celu należy używać numeru alarmowego. Na ten wynik wpływ mają również niezablokowane aparaty telefoniczne, zabawy dzieci oraz pomyłki.

Najwięcej zgłoszeń jest przekazywanych do Policji – 21307 w ciągu ostatniego roku. Do PRM przekazano 14596 zgłoszeń, natomiast do PSP - 3038. Inne służby pomocnicze to na przykład Straż Miejska, Pogotowie gazowe, Pogotowie Ciepłownicze bądź też służba dyżurna Zarządu Dróg. Do tego rodzaju podmiotów przekazano 4 059 zgłoszeń.

Należy podkreślić, że średni czas na zgłoszenie się operatora to 9-10 sekund, gdzie sama zapowiedź trwa ok. 6 sekund.

Przyjęcie jednego zgłoszenia fałszywego zajmuje od 10 do nawet 20 sekund. W sytuacji, gdy operator usłyszy coś niepokojącego lub gdy ten sam numer dzwoni kolejny raz – oddzwania, co zajmuje kolejne minuty.

Odrębną sytuacją jest czas obsługi zdarzenia. Sama rozmowa ze zgłaszającym trwa od minuty do dwóch, następnie następuje połączenie osoby dzwoniącej z właściwą służbą.

Najwięcej zgłoszeń jest przyjmowanych w godzinach od 14 do 19. Wtedy w ciągu godziny do CPR w Białymstoku dociera 110-150 zgłoszeń. Są to tzw. godziny szczytu, które charakteryzują się zwiększonym natężeniem ruchu alarmowego.

Należy również dodać że istnieją sytuacje, w których obsługa zgłoszenia trwa ponad godzinę (np. próba samobójcza). Wtedy zaangażowanych jest więcej operatorów, którzy pomagają w lokalizacji i powiadomieniu odpowiednich służb.

W Polsce istnieje 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego – po jednym w każdym województwie oprócz województwa mazowieckiego, gdzie jest oddzielny CPR dla miasta Warszawy (siedziba Warszawa) oraz CPR w Radomiu obsługujący województwo mazowieckie.

Działania promocyjne

Pod koniec roku 2013 został ogłoszony i  przeprowadzony przez Wojewodę Podlaskiego konkurs skierowany do dzieci i młodzieży, mający na celu promocję numeru alarmowego 112 pod hasłem „Na Podlasiu, w górach czy nad morzem, 112 ci pomoże” . W I edycji zostało przesłanych ponad 900 prac. Rozstrzygnięcie konkursu było powiązane z obchodami Międzynarodowego Dnia Numeru Alarmowego 112 w lutym 2014 r.

W Dniu Numeru Alarmowego 112 przypadającego na 11 lutego 2014 roku odbyła się premiera spotu, nakręconego w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Białymstoku. Film promocyjny przedstawia sytuacje zagrożenia zdrowia, życia, mienia lub środowiska zachęcjąc do korzystania z europejskiego numeru alarmowego 112. Jednocześnie spot informujący został umieszczony na stronie internetowej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego oraz na kanale youtube, stronach innych służb i inspekcji i jednostek samorządu terytorialnego.

Ponadto na stronie internetowej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego utworzono zakładkę „112”. Zawarte na niej informacje dotyczą podstawowych faktów o numerze alarmowym, tj. czym jest numer 112, kiedy dzwonić na 112, kiedy nie dzwonić na 112 oraz jak prawidłowo wykonywać połączenie. W miejscu tym udostępniono również lokalny spot promujący 112 oraz 4 spoty edukacyjne, przygotowane przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.

W 2014 r. odbyły się również wizyty uczniów ze szkół podstawowych w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Białymstoku, których celem, obok edukacji w zakresie używania numeru alarmowego 112, było zaznajomienie dzieci z systemem powiadamiania ratunkowego oraz z pracą operatorów numerów alarmowych. CPR odwiedziło w roku 2014 ok 800 uczniów wraz z opiekunami z całego województwa.

Obecny konkurs

Została już ogłoszona II edycja konkursu plastycznego pod hasłem „Życiowy numer: 112”, którego głównym celem jest podkreślenie jak wielką rolę spełnia numer alarmowy 112 w ratowaniu życia, zdrowia, mienia oraz środowiska. Konkurs skierowany jest do uczniów klas IV-VI ze szkół podstawowych na terenie województwa podlaskiego. Zadanie uczestników polega na stworzeniu plakatu promującego numer alarmowy 112. Rozstrzygnięcie konkursu będzie miało miejsce w lutym 2015 roku. Prace można jeszcze nadsyłać do 14 stycznia 2015 roku. Więcej informacji, w tym regulamin konkursu można znaleźć pod adresem: http://www.wojewodapodlaski.pl/  (zakładka „112” – Inne informacje -  II edycja wojewódzkiego konkursu plastycznego "Życiowy numer:112")

PRZYKŁADOWE ZGŁOSZENIA

Do Centrum Powiadamiania Ratunkowego trafiają połączenia na przykład od osób, które chcą odebrać sobie życie. W takich sytuacjach rozmowa jest bardzo długa i niesie za sobą wiele trudności wynikających ze złego stanu psychicznego rozmówcy.

W dniu 9 stycznia 2014 roku ONA (Operator Numeru Alarmowego) odebrał połączenie od mężczyzny, który w dość niezrozumiały sposób prosił o pomoc. Ciężko było zrozumieć o co mu dokładnie chodzi, jednak po chwili powiedział, że chce się powiesić na kablu. ONA próbował ustalić miejsce pobytu mężczyzny, jednak podawał on różne adresy. Inny operator w tym samym czasie podawał uzyskane informacje Policji. Po kilkudziesięciu minutach udało się go zlokalizować. ONA rozmawiał z tym mężczyzną do momentu przybycia Policji na miejsce zdarzenia. Cała rozmowa trwała 64 minuty.

1 czerwca 2014 roku jeden z operatorów odebrał zgłoszenie dotyczące dziecka, które zakrztusiło się mlekiem i przestało oddychać. Dzięki swojemu opanowaniu instruował rodziców jak mają się zachować. Po kilku minutach 3-tygodniowa dziewczynka oddychała już samodzielnie i zaczęła się ruszać. W międzyczasie na miejsce dotarło pogotowie. Rodzice nie kryli wdzięczności i na pamiątkę całej akcji  operator dostał zdjęcie dziewczynki i upominki od jej rodzeństwa.              

Wiele zgłoszeń, które trafiają do Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Białymstoku to tzw. zgłoszenia bezzasadne. Oprócz typowych pomyłek zdarzają się zgłoszenia, które niejednokrotnie potrafią wywołać uśmiech na twarzy operatora, np.:

- telefon od kobiety, której mąż wykupił pakiet internetowy w Niemczech i nie może go teraz uruchomić. Bardzo się zdenerwowała, gdy dowiedziała się, że operator numerów alarmowych nie jest w stanie jej pomóc;

- telefon od mężczyzny, który prosił o numer telefonu do Centrum Handlowego Auchan;

- mężczyzna chciał się dowiedzieć o godziny pracy zakładu wulkanizacyjnego;

- często zdarzają się prośby o aktywowanie telefonu, podanie aktualnej daty i godziny, informacje o pogodzie, numer telefonu do biblioteki, taksówki lub apteki, adres sklepu całodobowego,

- prośba o odwołanie turnusu w sanatorium;

- zapytanie o ilość środków na koncie w telefonie męża

- prośba o przyjazd mechanika, ponieważ zepsuła się kosiarka

- wiele osób traktuje numer jako darmową centralę telefoniczną i prosi o połączenie z bratem, żoną, synem.

- prośba o wypisanie recepty.

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
11.30.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe ogoszenie