Nie tylko osoby potrzebujące pomocy dzwonią pod alarmowy numer 112. Zdarza się, że operatorzy odbierają przeróżne zgłoszenia dotyczące zupełnie innych spraw.
16 grudnia minął rok, od kiedy Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Białymstoku odbiera zgłoszenia alarmowe z terenu całego województwa podlaskiego. Przygotowanie do odbioru zgłoszeń przez operatorów z całego województwa trwało ok roku. W styczniu 2013 rozpoczęto pilotaż obejmujący miasto Białystok i powiat białostocki. W Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Białymstoku utworzono 17 stanowisk operatorów numerów alarmowych. Zatrudnionych jest 28 operatorów numerów alarmowych, którzy pełnią dyżury w systemie 12-godzinnym.
Od 16 grudnia 2013 roku do 15 grudnia 2014 roku w CPR w Białymstoku odebrano 155 302 zgłoszeń. W dalszym ciągu przeważają zgłoszenia fałszywe i bezzasadne – średnio to aż 75%. Liczba ta niezmiennie spowodowana jest brakiem świadomości – wiele osób wciąż nie zdaje sobie sprawy z tego, w jakim celu należy używać numeru alarmowego. Na ten wynik wpływ mają również niezablokowane aparaty telefoniczne, zabawy dzieci oraz pomyłki.
Najwięcej zgłoszeń jest przekazywanych do Policji – 21307 w ciągu ostatniego roku. Do PRM przekazano 14596 zgłoszeń, natomiast do PSP - 3038. Inne służby pomocnicze to na przykład Straż Miejska, Pogotowie gazowe, Pogotowie Ciepłownicze bądź też służba dyżurna Zarządu Dróg. Do tego rodzaju podmiotów przekazano 4 059 zgłoszeń.
Należy podkreślić, że średni czas na zgłoszenie się operatora to 9-10 sekund, gdzie sama zapowiedź trwa ok. 6 sekund.
Przyjęcie jednego zgłoszenia fałszywego zajmuje od 10 do nawet 20 sekund. W sytuacji, gdy operator usłyszy coś niepokojącego lub gdy ten sam numer dzwoni kolejny raz – oddzwania, co zajmuje kolejne minuty.
Odrębną sytuacją jest czas obsługi zdarzenia. Sama rozmowa ze zgłaszającym trwa od minuty do dwóch, następnie następuje połączenie osoby dzwoniącej z właściwą służbą.
Najwięcej zgłoszeń jest przyjmowanych w godzinach od 14 do 19. Wtedy w ciągu godziny do CPR w Białymstoku dociera 110-150 zgłoszeń. Są to tzw. godziny szczytu, które charakteryzują się zwiększonym natężeniem ruchu alarmowego.
Należy również dodać że istnieją sytuacje, w których obsługa zgłoszenia trwa ponad godzinę (np. próba samobójcza). Wtedy zaangażowanych jest więcej operatorów, którzy pomagają w lokalizacji i powiadomieniu odpowiednich służb.
W Polsce istnieje 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego – po jednym w każdym województwie oprócz województwa mazowieckiego, gdzie jest oddzielny CPR dla miasta Warszawy (siedziba Warszawa) oraz CPR w Radomiu obsługujący województwo mazowieckie.
Działania promocyjne
Pod koniec roku 2013 został ogłoszony i przeprowadzony przez Wojewodę Podlaskiego konkurs skierowany do dzieci i młodzieży, mający na celu promocję numeru alarmowego 112 pod hasłem „Na Podlasiu, w górach czy nad morzem, 112 ci pomoże” . W I edycji zostało przesłanych ponad 900 prac. Rozstrzygnięcie konkursu było powiązane z obchodami Międzynarodowego Dnia Numeru Alarmowego 112 w lutym 2014 r.
W Dniu Numeru Alarmowego 112 przypadającego na 11 lutego 2014 roku odbyła się premiera spotu, nakręconego w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Białymstoku. Film promocyjny przedstawia sytuacje zagrożenia zdrowia, życia, mienia lub środowiska zachęcjąc do korzystania z europejskiego numeru alarmowego 112. Jednocześnie spot informujący został umieszczony na stronie internetowej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego oraz na kanale youtube, stronach innych służb i inspekcji i jednostek samorządu terytorialnego.
Ponadto na stronie internetowej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego utworzono zakładkę „112”. Zawarte na niej informacje dotyczą podstawowych faktów o numerze alarmowym, tj. czym jest numer 112, kiedy dzwonić na 112, kiedy nie dzwonić na 112 oraz jak prawidłowo wykonywać połączenie. W miejscu tym udostępniono również lokalny spot promujący 112 oraz 4 spoty edukacyjne, przygotowane przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.
W 2014 r. odbyły się również wizyty uczniów ze szkół podstawowych w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Białymstoku, których celem, obok edukacji w zakresie używania numeru alarmowego 112, było zaznajomienie dzieci z systemem powiadamiania ratunkowego oraz z pracą operatorów numerów alarmowych. CPR odwiedziło w roku 2014 ok 800 uczniów wraz z opiekunami z całego województwa.
Obecny konkurs
Została już ogłoszona II edycja konkursu plastycznego pod hasłem „Życiowy numer: 112”, którego głównym celem jest podkreślenie jak wielką rolę spełnia numer alarmowy 112 w ratowaniu życia, zdrowia, mienia oraz środowiska. Konkurs skierowany jest do uczniów klas IV-VI ze szkół podstawowych na terenie województwa podlaskiego. Zadanie uczestników polega na stworzeniu plakatu promującego numer alarmowy 112. Rozstrzygnięcie konkursu będzie miało miejsce w lutym 2015 roku. Prace można jeszcze nadsyłać do 14 stycznia 2015 roku. Więcej informacji, w tym regulamin konkursu można znaleźć pod adresem: http://www.wojewodapodlaski.pl/ (zakładka „112” – Inne informacje - II edycja wojewódzkiego konkursu plastycznego "Życiowy numer:112")
PRZYKŁADOWE ZGŁOSZENIA
Do Centrum Powiadamiania Ratunkowego trafiają połączenia na przykład od osób, które chcą odebrać sobie życie. W takich sytuacjach rozmowa jest bardzo długa i niesie za sobą wiele trudności wynikających ze złego stanu psychicznego rozmówcy.
W dniu 9 stycznia 2014 roku ONA (Operator Numeru Alarmowego) odebrał połączenie od mężczyzny, który w dość niezrozumiały sposób prosił o pomoc. Ciężko było zrozumieć o co mu dokładnie chodzi, jednak po chwili powiedział, że chce się powiesić na kablu. ONA próbował ustalić miejsce pobytu mężczyzny, jednak podawał on różne adresy. Inny operator w tym samym czasie podawał uzyskane informacje Policji. Po kilkudziesięciu minutach udało się go zlokalizować. ONA rozmawiał z tym mężczyzną do momentu przybycia Policji na miejsce zdarzenia. Cała rozmowa trwała 64 minuty.
1 czerwca 2014 roku jeden z operatorów odebrał zgłoszenie dotyczące dziecka, które zakrztusiło się mlekiem i przestało oddychać. Dzięki swojemu opanowaniu instruował rodziców jak mają się zachować. Po kilku minutach 3-tygodniowa dziewczynka oddychała już samodzielnie i zaczęła się ruszać. W międzyczasie na miejsce dotarło pogotowie. Rodzice nie kryli wdzięczności i na pamiątkę całej akcji operator dostał zdjęcie dziewczynki i upominki od jej rodzeństwa.
Wiele zgłoszeń, które trafiają do Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Białymstoku to tzw. zgłoszenia bezzasadne. Oprócz typowych pomyłek zdarzają się zgłoszenia, które niejednokrotnie potrafią wywołać uśmiech na twarzy operatora, np.:
- telefon od kobiety, której mąż wykupił pakiet internetowy w Niemczech i nie może go teraz uruchomić. Bardzo się zdenerwowała, gdy dowiedziała się, że operator numerów alarmowych nie jest w stanie jej pomóc;
- telefon od mężczyzny, który prosił o numer telefonu do Centrum Handlowego Auchan;
- mężczyzna chciał się dowiedzieć o godziny pracy zakładu wulkanizacyjnego;
- często zdarzają się prośby o aktywowanie telefonu, podanie aktualnej daty i godziny, informacje o pogodzie, numer telefonu do biblioteki, taksówki lub apteki, adres sklepu całodobowego,
- prośba o odwołanie turnusu w sanatorium;
- zapytanie o ilość środków na koncie w telefonie męża
- prośba o przyjazd mechanika, ponieważ zepsuła się kosiarka
- wiele osób traktuje numer jako darmową centralę telefoniczną i prosi o połączenie z bratem, żoną, synem.
- prośba o wypisanie recepty.