28.09.2023

Ekspresowo koleją po Mazurach. Suwalszczyzna musi jeszcze poczekać

Do 2025 roku ma zostać zelektryfikowana linia kolejowa między Ełkiem a Giżyckiem. Prawie 150 milionów na ten cel pozyskano z unijnego z Funduszu Spójności.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., przy wsparciu finansowym z funduszy unijnych, modernizują linię kolejową nr 38 między Ełkiem a Giżyckiem. Podróżni zyskają dostęp do wygodnych peronów, a dzięki budowie sieci trakcyjnej linią pojadą pociągi elektryczne, co zapewni szybsze i sprawniejsze podróże. Elektryfikacja trasy korzystnie wpłynie także na środowisko Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

160 km na godzinę

Realizacja projektu skróci czas przejazdu i zwiększy przepustowość linii kolejowej, umożliwiając zwiększenie częstotliwości i punktualności połączeń regionalnych oraz połączeń z zachodnią i południową Polską, 

Elektryfikacja linii zapewni sprawniejsze podróże koleją m.in. w kierunku Olsztyna, Trójmiasta oraz Białegostoku. Dla charakteryzującego się piękną przyrodą regionu, szczególnie ważny jest aspekt ekologiczny. Dzięki instalacji sieci trakcyjnej na trasie zaczną kursować pociągi elektryczne. To pozwoli na znaczącą redukcję emisji gazów cieplarnianych. Dodatkowo dzięki elektryfikacji wzrośnie przepustowość całej trasy. Będą mogły po niej kursować dłuższe i cięższe składy towarowe. Pociągi pasażerskie przyspieszą z 80 km/h do 160 km/h, a towarowe – do 120 km/h.

 

Realizacja inwestycji zapewni lepszy dostęp do kolei pasażerom na Mazurach. Przebudowane zostaną stacje Stare Juchy, Wydminy i Giżycko oraz przystanki kolejowe Woszczele i Siedliska. Perony będą wyższe, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Wszystkie platformy zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dla osób niewidomych i niedowidzących zamontowane zostaną ścieżki naprowadzające na antypoślizgowych nawierzchniach. Nowe wiaty z ławkami, czytelna informacja pasażerska oraz oznakowanie ułatwią podróże.

Przebudowa stacji

W ramach inwestycji przebudowane zostaną stacje Stare Juchy, Wydminy i Giżycko, a także przystanki kolejowe Woszczele oraz Siedliska. Wszystkie obiekty dostosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Perony będą wyższe, co ułatwi podróżnym wsiadanie oraz wysiadanie z pociągów. Stacje zostaną przystosowane do obsługi dłuższych, liczących nawet 750 metrów składów towarowych.

Wymiana torów

Bezpieczeństwo podróży zapewni wymiana 49 kilometrów torów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowa 59 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów, wiaduktów, przejazdów kolejowo-drogowych i przepustów. Na stacji Giżycko zmodernizowana zostanie nastawnia. Wybudowane będą także dwa nowe wiadukty – kolejowy w Giżycku oraz drogowy w Wydminach.

Obecnie prace prowadzone są m.in. na stacjach Giżycko oraz Wydminy. Przygotowywana jest nawierzchnia pod montaż nowych torów. Na stacji Giżycko ułożone zostały ściany peronowe, budowane jest przejście podziemne. Na stacji Wydminy niemal gotowa jest nawierzchnia nowego peronu. Prace torowe postępują także na szlakach Stare Juchy – Woszczele oraz Siedliska – Wydminy.

Z Ełku do Olsztyna w dwie godziny

Po zakończeniu inwestycji podróż pociągiem z Olsztyna do Ełku, m.in. przez Korsze, Giżycko i Stare Juchy, skróci się o 50 minut i wyniesie około 2 godzin. Zakończenie prac planowane jest na 2024 rok.

 

 

Projekt „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją – etap I” jest dofinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

W Ełku nowe perony

Wygodne i szybsze podróże regionalne oraz międzynarodowe, a także sprawny przewóz towarów koleją będą efektem prac modernizacyjnych prowadzonych w Ełku. Podróżni korzystają już z ich pierwszych efektów, a obok kursujących pociągów powstają nowe perony, wiadukty i most na rzece. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. warta 587 mln zł jest współfinansowana ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Dzięki budowie międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica, stacja Ełk zmienia się dla podróżnych. W czerwcu br. udostępniono nowy peron nr 3. Nowa, wyższa platforma zapewnia lepszy dostęp wszystkim osobom – także o ograniczonej mobilności. Szerokie zadaszenie, ławki, antypoślizgowa nawierzchnia i czytelne oznakowanie zwiększają komfort podróży.

Trwa też przebudowa stacji Ełk Towarowy, która zwiększy możliwości przewozu towarów na ważnej międzynarodowej linii. W całym Ełku zbudowano już ok. 24 km nowych torów i 76 rozjazdów, docelowo będzie to ok. 40 km torów i 118 rozjazdów.

Ełk - Suwałki - Trakiszki - projekt do końca bieżącego roku

Dokumentacja projektowa odcinka Ełk-Trakiszki ma być gotowa do grudnia 2023 r., prace budowlane zaplanowano na lata 2024-2028.

Trasa ma zostać zelektryfikowana, a maksymalna prędkość pociągów planowana jest na 250 km/h. W efekcie podróż najszybszym pociągiem z Ełku do granicy państwa w Trakiszkach po zakończeniu wszystkich prac powinna zająć poniżej 40 minut. Zakres modernizacji przewiduje budowę drugiego toru na ponad 90-kilometrowym odcinku linii oraz modernizację stacji i przystanków.

Stacja Suwałki pozostanie w tym samym miejscu. Projektant zakłada, że na stację złożą się cztery perony, na które dostaniemy się przejściem podziemnym.

Miasto wzbogaci się o kolejną stację pasażerską - przystanek Suwałki Południe, na którym będą zatrzymywały się pociągi pasażerskie szybkiej kolei. Zostanie on usytuowany w pobliżu dawnego skrzyżowania Utraty z drogą do Płociczna, niedaleko nowozbudowanego marketu Aldi.

Stacja towarowa z centrum zostanie przeniesiona na Papiernię

Prace obejmą też Olecko

Na modernizacji Rail Baltica zyskają nie tylko mieszkańcy miejscowości położonych bezpośrednio przy linii. Prace obejmą też Olecko. Mieszkańcy będą mieli lepszy dostęp do kolei. Na stacji powstaną dwa nowe perony i przebudowany będzie układ torów. Przejście podziemne pod torami zapewni bezpieczny dostęp do kolei i komunikację pomiędzy sąsiadującymi częściami miasta. Przewiduje się budowę łącznicy Zatyki – Norki, umożliwiającej ruch pociągów na trasie Olecko-Suwałki bez konieczności zmiany czoła pociągu.

Pociągi osobowe mają pomknąć z prędkością maksymalną 250 km/h.

WYG

Źródła: PKP PLK; MRiRW; Ministerstwo Transportu RL

fot: PKP PLK i własne

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.17.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
16.07.2024

sprzedawca

16.07.2024

KASJER/SPRZEDAWCA

16.07.2024

Hydraulik

Dodaj nowe ogoszenie