W miniony czwartek został uzgodniony plan finansowy Funduszu Dróg Samorządowych. Dzięki temu, na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów ustalony został limit wydatków na budowę i remonty dróg powiatowych i gminnych na rok 2019 r. dla każdego z województw.
Województwo podlaskie
Dofinansowanie zadań jednorocznych, realizowanych przez samorządy województwa podlaskiego wyniesie 332 535 669,06 zł;
Limit na dofinansowanie zadań wieloletnich, których realizacja może się rozpocząć w tym roku, wyniesie 81 911 005,45 na każdy kolejny rok
Województwo warmińsko-mazurskie
Dofinansowanie zadań jednorocznych, realizowanych przez samorządy województwa warmińsko-mazurskiego wyniesie 277 074 629,41 zł;
Limit na dofinansowanie zadań wieloletnich, których realizacja może się rozpocząć w tym roku, wyniesie 68 249 705,50 zł na każdy kolejny rok.
Przypomnijmy, że na ogłoszonej w listopadzie 2018 roku na wstępnej listy rankingowej wniosków o dofinansowanie zadań zgłoszonych przez samorządy województwa podlaskiego do dofinansowania na rok 2019, z ogólnej liczby 110 wniosków zgłoszonych w ramach naboru na 2019 r. do Programu - oceną merytoryczną objęto 101 wniosków (w tym 76 projektów - dot. dróg gminnych oraz 25 - dot. dróg powiatowych), które zostały uwzględnione na „Liście wniosków zakwalifikowanych do oceny merytorycznej” ogłoszonej przez Wojewodę Podlaskiego.
Wnioskowano o dotacje na łączną kwotę 131.545.648,96 złotych, deklarując jednocześnie wkład własny w wysokości 138.264.616,46zł. Łączna wartość proponowanych inwestycji opiewała na 269.810.265,42 zł.
Natomiast dla województwa podlaskiego na rok 2019 r. przewidziano wówczas kwotę ogółem 65.254.229,- zł., (po 32.627.114,50 zł – na drogi gminne i powiatowe), co stanowi kwotę większą o 37,5 % niż środki przyznane na ten cel w 2018 r. W ramach tych środków do dofinansowania w roku 2019 mogło zakwalifikować się wstępnie 45 wniosków z najwyższą liczbą przyznanych punktów, w tym 28 - dot. dróg gminnych oraz 17 - dot. dróg powiatowych.
Teraz to się zmieni.
W br., do 8 lutego 2019 r., można było jeszcze składać wnioski o dofinansowanie dróg samorządowych ze środków rezerwy subwencji ogólnej.
Kolejnym etapem będzie weryfikacja przez wojewodów list zadań zgłoszonych przez samorządy w ramach naboru na 2019 r. z Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej i dostosowanie ich do kryteriów przewidzianych w ustawie o FDS. Następnie wojewodowie przeprowadzą nabory uzupełniające, do wysokości maksymalnego limitu środków, określonego dla każdego z województw.
Do 80 proc. dofinansowania
Dofinansowanie ze środków FDS na zadania powiatowe i gminne będzie uzależnione od dochodów jednostek samorządu terytorialnego: im jest niższy dochód własny, tym większa wartość dofinansowania, przy czym maksymalne dofinansowanie będzie mogło wynieść do 80% kosztów realizacji zadania. Nowością jest także to, że z FDS możliwe będzie dofinansowanie zadań wieloletnich, co pozwoli na realizację większych inwestycji, które dotychczas były przez samorządy odkładane. Zwiększony został ponadto maksymalny limit dofinansowania dla pojedynczego zadania do 30 mln zł.
36 mld zł w ciągu 10 lat
- Lepsze drogi to większe szanse na rozwój, inwestycje i nowe miejsca pracy. Dlatego przygotowaliśmy Fundusz Dróg Samorządowych, z którego dofinansujemy modernizację i budowę tysięcy kilometrów dróg lokalnych. W ciągu 10 lat na zadania infrastrukturalne realizowane przez samorządy przeznaczymy 36 mld zł. Jeszcze nigdy na drogi powiatowe i gminne nie trafiły tak duże środki - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
- Zachowanie sieci drogowej we właściwym stanie i zapewnienie bezpieczeństwa korzystającym z niej mieszkańcom jest dla wielu samorządów bardzo trudne. Podstawowym ograniczeniem są niewystarczające środki, jakimi na ten cel dysponują powiaty i gminy. Dlatego, we współpracy z przedstawicielami samorządów i minister finansów Teresą Czerwińską wypracowaliśmy zmiany, które pozwolą na lepsze wykorzystanie wsparcia rządu. Fundusz Dróg Samorządowych, zgodnie z zapowiedzią premiera Mateusza Morawieckiego, umożliwia staranie się o pomoc także biedniejszym samorządom, poprzez uzależnienie dofinansowania od wysokości dochodów – dodaje minister Andrzej Adamczyk.
WYG
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury
Fot arch. droga lokalna
Podział środków w ramach Funduszu Dróg Samorządowych w 2019 r. na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy |
||
Województwo |
Dofinansowanie zadań jednorocznych |
Limit na dofinansowanie zadań wieloletnich |
dolnośląskie |
206 822 094,52 |
50 944 927,99 |
kujawsko-pomorskie |
250 672 415,40 |
61 746 247,09 |
lubelskie |
426 286 175,16 |
105 003 861,14 |
lubuskie |
136 462 288,37 |
33 612 727,15 |
łódzkie |
239 162 980,35 |
58 911 214,68 |
małopolskie |
298 120 004,89 |
73 433 654,24 |
mazowieckie |
497 598 938,56 |
122 569 796,76 |
opolskie |
94 322 074,31 |
23 233 645,78 |
podkarpackie |
270 222 785,17 |
66 561 942,34 |
podlaskie |
332 535 669,06 |
81 911 005,45 |
pomorskie |
208 005 792,30 |
51 236 499,34 |
śląskie |
234 396 412,29 |
57 737 101,89 |
świętokrzyskie |
239 634 265,95 |
59 027 302,91 |
warmińsko-mazurskie |
277 074 629,41 |
68 249 705,50 |
wielkopolskie |
376 993 570,91 |
92 861 985,40 |
zachodniopomorskie |
174 394 903,33 |
42 957 382,34 |
Suma: |
4 262 704 999,98 |
1 049 999 000,00 |
Łącznie: |
5 312 703 999,98 |