Komitet Wykonawczy Programu Interreg Polska - Białoruś - Ukraina informuje, że w perspektywie 2021-2027 będzie kontynuowana współpraca transgraniczną na wschodniej granicy w dwustronnym Programie Polska-Ukraina.
Dotychczasowa, trójstronna formuła współpracy z udziałem Polski, Ukrainy i Białorusi nie jest obecnie możliwa. Program będzie gotowy na dołączenie Białorusi na późniejszym etapie realizacji.
Sytuacja polityczna na Białorusi i relacje Polska-Białoruś sprawiają, że kontynuacja prac nad trójstronnym programem jest obecnie niemożliwa. Chcemy jednak jak najszybciej umożliwić instytucjom z Polski i Ukrainy skorzystanie ze środków Interreg i realizację wspólnych projektów.
Polskie Ministerstwo Funduszy i Rozwoju Regionalnego chce wspierać perspektywę europejską białoruskiego społeczeństwa, dlatego nie wyklucza późniejszego przyłączenia się Białorusi do Programu.
Przygotowania do uruchomienia Programu Polska-Białoruś-Ukraina 2021-2027 trwają od 2019 roku. Wyniki tych prac zostaną wykorzystane przy przygotowaniu Programu Polska-Ukraina 2021-2027.
Obszar programu
Do tej pory, zgodnie z decyzją podjętą przez przedstawicieli trzech krajów obszar Programu obejmował:
- Polska: podregiony białostocki, łomżyński, suwalski, ostrołęcki, siedlecki, bialski, lubelski,
puławski, chełmsko-zamojski, przemyski, rzeszowski, tarnobrzeski i krośnieński;
- Białoruś: obwody grodzieński, brzeski, homelski i miński (wraz z miastem Mińsk);
- Ukraina: obwody wołyński, lwowski, zakarpacki, rówieński, tarnopolski i iwanofrankiwski.
Budżet programu
Ostateczna alokacja środków unijnych przeznaczonych na realizację Programu wymaga jeszcze potwierdzenia. Po zatwierdzeniu jego wysokości, budżet zostanie podzielony pomiędzy poszczególne priorytety Programu.
- Najważniejsze jest, aby jak najszybciej umożliwić skorzystanie ze środków Interreg polskim beneficjentom. Zrobimy wszystko, by obszar wsparcia programu po polskiej stronie, jak również budżet programu w wysokości 178 mln euro pozostały bez zmian - podkreśla Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.
Przygotowania Programu na lata 2021-2027:
- Została przygotowana i poddana konsultacjom społecznym część strategiczna Programu;
przygotowany raport z konsultacji społecznych i opublikowany na stronie internetowej Programu;
- opracowano kolejne rozdziały dokumentu programowego;
- odnośnie wybieranych pozakonkursowo dużych projektów infrastrukturalnych (DPI)regiony przygotowały 10 propozycji DPI,
Opracowana została Prognozę Oddziaływania na Środowisko dla Programu, przeprowadzono jej konsultacje i przygotowano raport podsumowujący w czterech językach;
Podsumowanie realizacji wcześniejszych programów
Rok 2021 przyniósł zakończenie kolejnych projektów w każdym z trzech typów projektów Programu. Do końca 2021 roku na 163 zakontraktowane projekty aż 77 zostało zakończonych, 86 projektów jest nadal w trakcie realizacji.
W ramach Programu dofinansowano dotychczas projekty na łączną kwotę 128,5 mln euro. Większość z tej kwoty - ponad 80% przeznaczono na realizację projektów regularnych.
Drogi
Poprawiła się m.in. jakość i przepustowość odcinka drogi w województwie podlaskim oraz trasy P-16 obwodzie brzeskim (projekt SafeRoad). Program Przyczynił się do utworzenia Sieci Zrównoważonego Zarządzania Transportem Transgranicznym z udziałem Powiatu Białostockiego i Obwodu Grodzieńskiego, a poprzez modernizację kilku odcinków dróg w obu tych regionach ułatwiono dostęp do Kanału Augustowskiego (projekt TransGoverNet).
Przypomnijmy, że Podlaski Wojewódzki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku wraz z obwodem grodzieńskim otrzymały przed kilkoma laty 2,3 mln euro na projekt „Rozwój współpracy partnerskiej na rzecz poprawy infrastruktury drogowej położonej na pograniczu województwa podlaskiego i Grodna” w ramach Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina 2014-2020. Polski rząd dorzucił resztę na modernizację prawie 11,5 km drogi wojewódzkiej z Lipska do granicy z Białorusią. Pod koniec października 2021 roku zakończono inwestycje po stronie polskiej. Białoruski partner przebudował już swoją drogę regionalną nr 6054, która obejmuje dwa obszary wiejskie: wieś Racicze i wieś Sopoćkinie. Całkowita długość zrekonstruowanej drogi wynosi 5,8, km która leży w ciągu trasy nr Н-6054 Grodno-Sopoćkinie.
Z kolei powiat sejneński zmodernizował z tego programu drogę powiatową Berżniki - Ogrodniki.
Zdrowie
Natomiast szpital w Suwałkach wraz Grodzieńskim Obwodowym Szpitalem Klinicznym realizował projekt pn. Rozwój współpracy instytucji medycznych Polski i Białorusi w celu podniesienia jakości diagnostyki onkologicznej oraz organizacji pomocy w nagłych wypadkach. Całkowity koszt projektu wyniósł prawie 4 mln euro. Szpital Wojewódzki im. dr. Ludwika Rydygiera w Suwałkach został m.in. doposażony w nowoczesny sprzęt na potrzeby diagnostyki i leczenia w obszarze onkologii.
Wdrażany był warty ponad 5,5 mln zł projekt "Modelowy program opieki zdrowotnej walki z osteoporozą w obszarze przygranicza polsko-białoruskiego”, którego celem była poprawa jakości opieki zdrowotnej w zakresie ortopedii i reumatologii, ze szczególnym uwzględnieniem osteoporozy. Zmodernizowany został oddział reumatologii. Projekt suwalska placówka realizowała wespół ze Szpitalem Ratunkowym w Grodnie. Budżet całego projektu wyniósł 1,852 mln euro, z tego 1,173 mln euro, czyli prawie 5 mln zł pochłonęła realizacja przedsięwzięcia w Suwałkach. Na zwalczanie skutków pandemii suwalska placówka pozyskała też środki z programów współpracy transgranicznej Interreg Polska - Litwa oraz Polska - Białoruś.
Czy taki i podobne projekty będą miały szansę na realizacje w naszym rejonie, gdy odpadnie z Interreg Białoruś, pokaże czas. Jakby nie patrzeć, dalej od nas na Ukrainę niż na Białoruś.
WYG
Na fot: .Zmodernizowany oddział szpitala w Grodnie
Fot: Interreg