11.10.2015

Jak nauczyć dziecko mądrego korzystania z nowych technologii?

Współcześni rodzice jednocześnie cieszą się widząc jak sprawnie ich dzieci korzystają z nowych technologii i niepokoją czy jest to bezpieczne. Ich pociechy postrzegają smartfon, tablet czy laptop jako naturalne elementy świata, w którym się urodziły. Nowe, dla rodziców, technologie są codziennością dzieci, od której trudno je izolować.

WÅ‚aÅ›nie dlatego rodzice powinni uczyć dzieci wÅ‚aÅ›ciwego, mÄ…drego użytkowania urzÄ…dzeÅ„ cyfrowych. Temu również ma sÅ‚użyć program „Mistrzowie Kodowania Junior”, w którym przedszkolaki poprzez naukÄ™ elementarnych podstaw kodowania rozwijajÄ… kompetencje miÄ™kkie takie jak logiczne myÅ›lenie czy umiejÄ™tność pracy w zespole.

Bądź dobrym wzorem

Dzieci sÄ… naturalnie zainteresowane Å›wiatem dorosÅ‚ych, dlatego bezkrytycznie przejmujÄ… to, co obserwujÄ… w otoczeniu. Rodzice to szczególne osoby w życiu dziecka i ich zachowania to dla nich gotowy wzór do naÅ›ladowania. Maluchy idealizujÄ… swoich rodziców, podziwiajÄ… ich, ufajÄ… im, chcÄ… być tacy jak oni, a w życiu codziennym kopiujÄ… ich zachowania i korzystajÄ… z podobnego sÅ‚ownictwa. To oczywiste, że styl korzystania ze sprzÄ™tów komputerowych również przejmujÄ… od rodziców. Ważne jest, aby rodzic Å›wiadomie korzystaÅ‚ ze swojego przykÅ‚adu jako sposobu uczenia dziecka prawidÅ‚owych zasad korzystania ze sprzÄ™tu cyfrowego. JeÅ›li dziecko czÄ™sto bÄ™dzie widziaÅ‚o rodziców, którzy nie mogÄ… zakoÅ„czyć pracy z komputerem, albo wyÅ‚Ä…czyć telewizora, nie bÄ™dzie respektowaÅ‚o ich próÅ›b „koÅ„cz już tÄ™ grÄ™”, „wystarczy na dziÅ›”.

Stawiajcie sobie cele

To potrzeba czÅ‚owieka powinna być wyznacznikiem sposobu korzystania z technologii informatycznych, a nie sama atrakcyjność sprzÄ™tu czy programów. Ważne jest, aby rodzic przystÄ™pujÄ…c do pracy na urzÄ…dzeniach cyfrowych razem z dzieckiem okreÅ›liÅ‚, co konkretnie bÄ™dÄ… robić. Na przykÅ‚ad mówi „poszukamy w Internecie kolorowanki dla Ciebie”, „obejrzymy zdjÄ™cia z wakacji”, „sprawdzimy prognozÄ™ pogody przed wycieczkÄ… do parku”. Po wykonaniu tej czynnoÅ›ci powinien zaznaczyć, że koÅ„czy pracÄ™ i wyÅ‚Ä…czyć komputer. To technologia powinna odpowiadać na nasze potrzeby, a nie my podążać za tym, co ona oferuje. Taka nauka jest szczególnie ważna dla dzieci, bo one nie majÄ… jeszcze zdolnoÅ›ci kierowania swoim zachowaniem i reagujÄ… impulsywnie, czyli szybko i bezrefleksyjnie, na bodźce z otoczenia.

Jasno zaznaczaj poczÄ…tek i koniec 

Kiedy dziecko samodzielnie korzysta z komputera np. gra w swojÄ… ulubionÄ… grÄ™ rodzic już na poczÄ…tku uprzedza np. „pobawisz siÄ™ piÄ™tnaÅ›cie minut” i stawia przed dzieckiem zegar, w którym nastawia alarm na okreÅ›lonÄ… porÄ™. Może też umówić siÄ™ z dzieckiem, na ilość poziomów gry jakie może jednorazowo przejść, a po osiÄ…gniÄ™ciu tego wyegzekwować zakoÅ„czenie tej zabawy. Taka nauka powinna być kontynuowana w innych okolicznoÅ›ciach. Kiedy koÅ„czy siÄ™ film, bajka, program oglÄ…dany razem z dzieckiem, dobrze jest wyÅ‚Ä…czyć telewizor, nie czekajÄ…c co bÄ™dzie dalej w programie.

O programie „Mistrzowie Kodowania Junior”

 „Mistrzowie Kodowania Junior” to  mÅ‚odsze rodzeÅ„stwo „Mistrzów Kodowania”, które jest obecnie najwiÄ™kszym programem edukacyjnym w Polsce. Program „Mistrzowie Kodowania Junior”, organizowany przez Samsung Electronics Polska, ma na celu rozwijanie kompetencji miÄ™kkich u dzieci, naukÄ™ logicznego myÅ›lenia, zachÄ™cenie przedszkolaków do wspóÅ‚pracy w grupie, ksztaÅ‚towanie u dzieci dobrych nawyków cyfrowych oraz upowszechnianie wiedzy na temat bezpiecznego korzystania z nowoczesnych technologii. UmiejÄ™tnoÅ›ci przygotowujÄ…ce do rozumienia elementarnych podstaw kodowania przedszkolaki zdobywać bÄ™dÄ… w trakcie tradycyjnych zabaw edukacyjnych pod okiem nauczycieli przedszkolnych. Eksperci programu wypracowali również wÅ‚asne pomoce dydaktyczne, m.in. matÄ™ edukacyjnÄ…, na której wykorzystywać można elementy sudoku, szachów czy elementarnych podstaw kodowania. UzupeÅ‚nieniem programu bÄ™dÄ… zajÄ™cia prowadzone na tabletach z wykorzystaniem aplikacji „Junior Scratch” opracowanej przez Massachusetts Institute of Technology specjalnie z myÅ›lÄ… o dzieciach w wieku 3-6 lat. Ćwiczenia prowadzone bÄ™dÄ… w parach oraz w grupach, dziÄ™ki czemu dzieci bÄ™dÄ… rozwijaÅ‚y swoje zdolnoÅ›ci interpersonalne i uczyÅ‚y siÄ™ pracy zespoÅ‚owej.

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.20.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe og³oszenie