Jakimi wyznacznikami powinni kierować się rodzice przy wyborze placówki dla dziecka? Czy kluczowa jest oferta zajęć, odległość od domu, czy sposób żywienia najmłodszych? W przedszkolu maluch spędza większość swojego czasu – buduje pierwsze relacje z rówieśnikami, nabywa nowe umiejętności, a także buduje nawyki żywieniowe, które przetrwają przez resztę życia. Od wyboru rodziców będzie zależał rozwój dziecka – eksperci programu „Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy” podpowiadają, w jaki sposób dokonać go świadomie.
„Rodzice chcą zapewnić dzieciom jak najlepsze warunki do rozwoju. Szukają zwykle przedszkola, które ma ciekawą ofertę programową, dobre wyposażenie, ładny teren. Przedszkole marzeń to takie, które znajduje się blisko domu, ma elastyczne godziny pracy, oferuje dzieciom ciekawe zajęcia oraz wspieranie ich zainteresowań. Rodzice zakładają, że wszystkie podstawowe potrzeby dzieci będą zaspokojone w placówce. Nieczęsto sprawdzają, na jakim poziomie przedszkole zapewnia poczucie bezpieczeństwa, intymności, godności osobistej, wolności wyboru, jaki ma system wychowawczy (m.in. jak uczy porządku i dyscypliny), jak kształtuje relacje z rodzicami. Każda rodzina, a więc też każde dziecko ma nieco inne potrzeby, ale te podstawowe wydają się uniwersalne. Jeśli baza – fundament jest niejasny lub nieokreślony, jeśli w podstawowych wartościach panuje chaos, to nie będzie mowy o budowaniu stabilnej przyszłości dla dziecka. Wcale nie zawsze przedszkole, które oferuje mnóstwo zajęć i atrakcji, będzie najlepsze dla naszego dziecka” – tłumaczy Monika Rościszewska-Woźniak, psycholog kliniczny dziecka, Prezes Zarządu Instytutu Komeńskiego.
Czym w rzeczywistości kierują się rodzice przy wyborze przedszkola?
Z obserwacji Katarzyny Popielawskiej, edukatora żywieniowego programu „Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy” i mamy wynika, że: „Przy wyborze przedszkola rodzice kierują się przede wszystkim lokalizacją placówki – ważne, by była w pobliżu domu lub miejsca pracy rodzica. Kolejną ważną kwestią są godziny pracy przedszkola i oczywiście koszty. Czynnik finansowy najczęściej wpływa na decyzję, czy będzie to placówka publiczna, czy prywatna. Istotne są też oferowane przez przedszkola zajęcia dodatkowe dla dzieci, ich ilość, różnorodność oraz koszt. Rodzice chcą mieć pewność, że ich dziecko będzie szczęśliwe i bezpieczne, dlatego zwracają uwagę na kwalifikacje kadry i ich podejście do dzieci. Ważna z punktu widzenia rodzica będzie liczebność grupy oraz to, czy w grupie są rówieśnicy, czy dzieci w różnym wieku”.
Nina Wojtyra, edukator żywieniowy programu „Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy” i mama dodaje: „Jestem mamą dwóch dziewczynek – jedna z nich przygodę z przedszkolem zaczęła w roku szkolnym 2014/2015, druga przedszkolakiem zostanie we wrześniu. Przy wyborze placówki kierowałam się 3 najważniejszymi dla mnie cechami: atmosferą w placówce, systemem żywienia oraz odległością od domu. Jeśli chodzi o atmosferę, to bardzo ważne było dla mnie, aby placówka była otwarta na życzliwy dialog i współpracę z rodzicami. Żeby dzieci miały szansę zaistnieć jako indywidualności, a nie jako zbiorowość. System żywienia, z racji wykonywanego zawodu, nie mógł być dla mnie nieistotny. Edukację żywieniową prowadzę też w domu, więc jestem spokojna o wybory mojego dziecka. Ważne było dla mnie natomiast, by właśnie ten wybór dziecko miało. By mogło samo decydować o wielkości porcji, że czegoś nie chce jeść. By kładziono nacisk na samodzielność”.
Co w wyborze jest najistotniejsze?
„Najważniejszy jest stosunek nauczycieli i personelu obsługi do dzieci – jak się do nich odnoszą, czy potrafią cierpliwie wytłumaczyć, wyjaśnić zasady, czy też niecierpliwie pokrzykują, wymagając posłuszeństwa. Czy traktują je poważnie, czy lubią z nimi rozmawiać? Czy potrafią ich słuchać? Czy są nimi zaciekawieni? To są właśnie fundamenty dobrego przedszkola. Dopiero na nich budujemy program – czyli czego i w jaki sposób dzieci się uczą. Dzieci potrzebują inspirujących zajęć rozwijających ich ciekawość, zaspokajających niezwykły pęd do poznawania, zdobywania wiedzy, kształcenia samodzielności. Dzieci potrzebują możliwości swobodnej, twórczej zabawy z rówieśnikami. Nauczyciele mają stwarzać warunki do takiej zabawy i bacznie obserwując dzieci, proponować im zajęcia” – podkreśla Monika Rościszewska-Woźniak.
Edukator żywieniowy Katarzyna Popielawska na podstawie własnych doświadczeń dodaje: „Bez wątpienia sposób żywienia dzieci powinien być jednym z ważniejszych kryteriów branych pod uwagę przez rodziców przy wyborze przedszkola. Dla mnie jako mamy i edukatora żywieniowego jest to istotne, natomiast pracując z personelem i rodzicami, nie zauważyłam, aby ta kwestia miała istotny wpływ na wybór placówki. Są osoby zwracające większą uwagę na to, co spożywa ich dziecko oraz co placówka proponuje do jedzenia swoim podopiecznym, czy są to urozmaicone i zbilansowane posiłki, a także, czy dziecko ma wybór co i ile chce zjeść. W przypadku alergii lub nietolerancji pokarmowych przedszkole powinno być w stanie dostosować indywidualną dietę dla dziecka”.
Dlaczego każdy rodzic powinien zwrócić uwagę na sposób żywienia w przedszkolu?
Karolina Zarzycka, edukator żywieniowy programu „Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy” zaznacza, że: „Jadłospis dziecka przedszkolnego powinien być przede wszystkim urozmaicony zarówno pod względem doboru produktów spożywczych, jak i sposobu obróbki kulinarnej. Zaleca się, by każdy posiłek główny (tj. śniadanie czy obiad) zawierał: produkt zbożowy, np. chleb, kaszę, ryż, produkt będący źródłem białka zwierzęcego, np. drób, jajo, jogurt oraz sezonowe (surowe lub gotowane) warzywa i/lub owoce”.
Każdy rodzic przed wyborem placówki może zapoznać się z przedszkolnym jadłospisem i ocenić sposób żywienia – „w tygodniowym jadłospisie powinny się znaleźć nasiona roślin strączkowych, ryby oraz orzechy. Wszystkie dania powinny mieć ograniczony dodatek soli i cukru. Warto dopytać, czy w przedszkolu są stosowane półprodukty lub produkty gotowe, które nie są zalecane w diecie najmłodszych. Technika stosowanej obróbki termicznej potraw jest również bardzo istotna. Preferowane jest duszenie, pieczenie oraz gotowanie. Jeżeli placówka stosuje się do tych zasad, mamy pewność, że w diecie malucha znajdą się wszystkie niezbędne witaminy oraz składniki mineralne” – dodaje Karolina Zarzycka.
„To, co ma duże znaczenie, to różnorodność. Przeglądając przedszkolne jadłospisy, bardzo łatwo można to zweryfikować. Warto przyjrzeć się m.in. różnorodności podawanych dzieciom warzyw i owoców oraz sprawdzić, jakie produkty z tej grupy podawane są do obiadu lub jako dodatek do śniadania oraz czy są podawane w zróżnicowany sposób, tj. w formie gotowanej i surowej. Podawanie różnego rodzaju produktów w przedszkolu ma duże znaczenie nie tylko ze względu na zróżnicowaną wartość odżywczą produktów. Dzięki temu, że dziecko będzie wśród innych osób, być może chętniej spróbuje tego, czego nie jada w domu” – uzupełnia Dorota Szostak, edukator żywieniowy programu „Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy”.
10 pytań, na które przed wyborem przedszkola powinien odpowiedzieć każdy rodzic:
Monika Rościszewska-Woźniak |