Cyberprzestępcy, aby wyłudzić pieniądze, często wykorzystują popularne komunikatory. Włamując się na konta społecznościowe, podszywają się pod ich właścicieli i wysyłają znajomym wiadomości z prośbą o kody BLIK. Tym razem ofiarą oszustów padła mieszkanka powiatu suwalskiego. 31-latka straciła 1800 złotych.
Do suwalskich policjantów zgÅ‚osiÅ‚a siÄ™ kolejna osoba oszukana metodÄ… ,,na Blika”.
CyberprzestÄ™pca podszyÅ‚ siÄ™ pod siostrÄ™ 31-latki, wÅ‚amujÄ…c siÄ™ na jej konto spoÅ‚ecznoÅ›ciowe. NastÄ™pnie poprosiÅ‚, za poÅ›rednictwem popularnego komunikatora, o pomoc przy opÅ‚aceniu przesyÅ‚ki. Kobieta byÅ‚a przekonana, że koresponduje z siostrÄ…. WygenerowaÅ‚a dwukrotnie kody BLIK i je udostÄ™pniÅ‚a. Kiedy po transakcji skontaktowaÅ‚a siÄ™ z siostrÄ… okazaÅ‚o siÄ™, że ta nie prosiÅ‚a jej o żadnÄ… pomoc finansowÄ…. W ten sposób 31-latka straciÅ‚a 1800 zÅ‚otych.
Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:
• stosować dwuskÅ‚adniowe uwierzytelnienie swoich kont spoÅ‚ecznoÅ›ciowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto-zalogowanie siÄ™ wymaga potwierdzenia sms-em),
• potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszÄ… do nas przez internetowe komunikatory-najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego poÅ‚Ä…czenia zajmie nam kilkadziesiÄ…t sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiÅ›cie jest w potrzebie i to wÅ‚aÅ›nie jemu-a nie oszustowi-przekazujemy pieniÄ…dze,
• sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowoÅ›ci mobilnej (przestÄ™pca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
• chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
ŹródÅ‚o: KMP w SuwaÅ‚kach