Nie minął tydzień od wejścia w życie zmian w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, a rząd już podejmuje następne kroki uderzające w branżę alkoholową forsując zakaz reklamy piwa.
Tymczasem ponad poÅ‚owa spoÅ‚eczeÅ„stwa (59 proc.) jest przeciwna kolejnym restrykcjom i uważa, że nie przyczyniÄ… siÄ™ one do rozwiÄ…zania problemów zwiÄ…zanych z alkoholem – tak wynika z ogólnopolskiego badania przeprowadzonego przez Kantar Public.
W ubiegÅ‚y piÄ…tek weszÅ‚a w życie nowelizacja ustawy o wychowaniu w trzeźwoÅ›ci i przeciwdziaÅ‚aniu alkoholizmowi, która daje samorzÄ…dom prawo do decydowania o tym, kiedy i gdzie jest sprzedawany alkohol. Radni rozstrzygnÄ…, czy w danym mieÅ›cie nadal bÄ™dÄ… czynne nocne sklepy i w jakich publicznych miejscach bÄ™dzie można napić siÄ™ piwa, na przykÅ‚ad podczas Suwalki Blues Festival, Juwenaliów czy Jarmarku Kamedulskiego.
WedÅ‚ug zaÅ‚ożeÅ„ ustawodawcy, wprowadzone zmiany majÄ… być narzÄ™dziem wspierajÄ…cym rozwiÄ…zywanie problemów zwiÄ…zanych z nadmiernÄ… konsumpcjÄ… alkoholu, a w konsekwencji – przeÅ‚ożyć siÄ™ na spadek jego spożycia. Nie czekajÄ…c na efekty Å›wieżo przyjÄ™tych rozwiÄ…zaÅ„ Ministerstwo Zdrowia forsuje kolejnÄ… zmianÄ™ przepisów, tym razem wymierzonÄ… w reklamÄ™ piwa. PostulujÄ…c przesuniÄ™cie godzin emisji reklam tego trunku z godziny 20.00 na 23.00, czyli w praktyce caÅ‚kowity zakaz reklamy, resort nie bierze pod uwagÄ™ nie tylko argumentów ekonomicznych, ale także zdania opinii publicznej. Co wiÄ™cej, Ministerstwo Zdrowia forsuje ten zakaz pomimo braku dowodów na zwiÄ…zek pomiÄ™dzy reklamÄ… a poziomem spożycia.
Zniknie reklama, zniknÄ… problemy?
WiÄ™kszość (59 proc.) Polaków uważa, że rzÄ…d nie powinien zakazywać reklamy piwa. Tylko co czwarty (25 proc.) popiera wprowadzenie takiego rozwiÄ…zania. Zdania na ten temat nie ma 16 proc. respondentów.
Ryzykowne 7 procent
Z danych PaÅ„stwowej Agencji RozwiÄ…zywania Problemów Alkoholowych wynika, że zdecydowana wiÄ™kszość, bo aż 80 proc. Polaków pije umiarkowanie, czyli nie wiÄ™cej niż 6 litrów czystego alkoholu rocznie. To mniej niż przeciÄ™tny Szwed czy Niemiec.
Tylko 7 proc. konsumentów spożywa alkohol w sposób problemowy, wypijajÄ…c minimum 12 litrów 100-proc. alkoholu w ciÄ…gu roku. Grupa ta, do której należy zdecydowana mniejszość spoÅ‚eczeÅ„stwa, odpowiada za konsumpcjÄ™ blisko poÅ‚owy (46 proc.) alkoholu spożywanego każdego roku w Polsce.
Badanie Kantar Public „Opinie na temat akcyzy na piwo w Polsce” zostaÅ‚o przeprowadzone w lipcu 2017 r. na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 1116 Polaków powyżej 18 r.ż.