08.06.2022

Kongres Trójmorza. Powstanie jednak korytarz transportowy Augustów - Ogrodniki - Łoździeje?

We wtorek, 7 czerwca minister infrastruktury Andrzej Adamczyk spotkał się z wiceministrem transportu i komunikacji Republiki Litewskiej Juliusem Skačkauskasem, zaś wiceminister Rafał Weber – z Sekretarz Parlamentarną w Ministerstwie Transportu Łotwy Lindą Medne.

Spotkania odbyły się w ramach odbywającego się w Lublinie Samorządowego Kongresu Trójmorza. Tematem rozmów były wspólne przedsięwzięcia komunikacyjne (Via Baltica, Rail Baltica, Via Carpatia, lokalne połączenia transgraniczne) oraz rewizja Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T w kontekście propozycji utworzenia Korytarza Bałtyk – Morze Czarne/Egejskie.

Polska i Litwa realizują duże projekty infrastrukturalne: szlak drogowy Via Baltica, Via Carpatia i szlak kolejowy Rail Baltica. Rozmawiano o nich w kontekście zarówno rozwoju gospodarczego, jak i współpracy obronnej.

– W obliczu rosyjskiej agresji na Ukrainę konieczność wzmacniania połączeń na osi północ-południe staje się jeszcze bardziej oczywista. Sprawnie realizujemy szlak Via Baltica. Odcinek od Suwałk do granicy polsko-litewskiej w Budzisku udostępnimy już w tym roku. Znakomita większość odcinków szlaku zostanie oddana do ruchu do końca przyszłego roku – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Litewska strona potwierdziła wsparcie polskiego projektu wpisania do sieci bazowej TEN-T odcinka S19 Lublin – Białystok.

– Jesteśmy świadomi, że wzmacnianie korytarzy transportowych, które ułatwiają transport z krajów bałtyckich do Polski i przez Polskę do innych krajów, jest w naszym interesie – powiedział wiceminister J. Skačkauskas.

Takim korytarzem transportowym jest powstająca w Polsce Via Carpatia. Od maja 2022 r. jej odcinek od Lublina do Rzeszowa jest już dostępny dla kierowców.

Korytarz Północ-Południe z drogą Augustów - Ogrodniki

Szeroko dyskutowano o transgranicznym korytarzu transportowym.

- Korytarz transportowy Północ-Południe, który łączy trzy morza – Bałtyk, Morze Czarne i Morze Egejskie – jest ważniejszy niż kiedykolwiek i musi być multimodalny, łączący zarówno drogi, jak i koleje o europejskim standardzie. Popieramy polską propozycję przedłużenia tego korytarza transportowego na Litwę. Ta sama sytuacja geopolityczna dyktuje potrzebę przewidzenia nowych, dodatkowych korytarzy transportowych i połączeń infrastrukturalnych między Litwą a Polską, zapewniających alternatywy dla priorytetowych projektów Rail Baltica i Via Baltica. Jedną z takich możliwości jest rozbudowa drogi przez Łoździeje, która pozwoliłaby na stworzenie dwóch strategicznych połączeń przez granicę litewsko-polską, wzmocnienie łańcuchów logistycznych i mobilność wojskową – powiedział J. Skačkauskas, wiceminister transportu i łączności.

Według wiceministra, alternatywne połączenie drogowe mogłoby przebiegać z Białegostoku przez Augustów i Łoździeje, dalej do odgałęzienia Korytarza Północno-Bałtyckiego łączącego Wilno, Kowno i Kłajpedę, a jeszcze dalej na północ - Łotwę i Estonię. Zgodnie z aspiracjami Litwy i Polski droga ta ma zostać włączona do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T i przystosowana do mobilności wojskowej.



Koordynacja w transporcie ukraińskich towarów

Szefowie litewskiego i polskiego resortu omówili współpracę w zakresie koordynacji transportu ukraińskich produktów rolnych i przemysłowych przez terytorium Polski do portów litewskich i łotewskich. Uzgodniono, że potrzebne są pilne niestandardowe działania, aby pomóc Ukrainie w eksporcie swoich produktów w tej konkretnej sytuacji.

Trwają negocjacje w celu stworzenia korytarzy tranzytowych omijających Białoruś, przy minimalnych kontrolach i przyspieszonych procedurach celnych, minimalizując istniejącą infrastrukturę i przeszkody biurokratyczne. Ważne jest, aby firmy transportowe były zaangażowane w ten proces i aby operatorzy współpracowali w celu koordynowania transportu towarowego, alokacji zdolności przewozowych i koordynowania rozkładów jazdy. Obecnie potrzebne są dodatkowe wysiłki, aby ponownie zaplanować trasy logistyczne i dodatkowe zasoby - platformy, wagony, lokomotywy, sprzęt do zatłoczenia itp. Strony przewidują konkretne rozwiązania o różnym stopniu złożoności, które mogłyby przyspieszyć proces przewozów ładunków na Ukrainie.

Drogi Pogranicza

Wiceminister Transportu i Łączności Litwy J. Skačkauskas i polski Minister Infrastruktury A. Adamczyk omówili również współpracę między krajami w realizacji projektu Rail Baltica, przebudowę litewsko-polskich dróg granicznych oraz rozwiązanie innych istotnych kwestii w sektorze transportu. W kontekście połączeń lokalnych przypomniano, że od września 2021 r. działa Grupa robocza do spraw drogowych połączeń transgranicznych między Polską a Litwą, której celem jest doprowadzenie do poprawy połączeń transgranicznych między oboma krajami w ciągach dróg samorządowych.

Wyrażono także dążenie do sprawnego uruchomienia połączenia pasażerskiego Warszawa – Wilno. Strona polska poinformowała też o planowanych terminach związanych z projektowaniem i budową międzynarodowego szlaku kolejowego Rail Baltica od Warszawy do granicy polsko-litewskiej.

 

WYG

Źródła i fot: Ministerstwo Infrastruktury RP; Ministerstwo Transportu i Łączności Litwy

Fot. Suwalki24.pl

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.19.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe ogoszenie