Planowane są prace na szeroką skalę na litewskich autostradach oraz wokół najważniejszych poligonów wojskowych.
W kontekście sytuacji geopolitycznej wzmocnienie powiązań w zakresie mobilności wojskowej pozostaje jednym z priorytetowych celów Europy. W tym roku, aby zapewnić sprawny przepływ sprzętu wojskowego w kraju, państwowa spółka drogowa Via Lietuva zamierza zainwestować prawie 140 mln euro z tymczasowych alokacji w ramach składki solidarnościowej banków, ustanowionych przez rząd na realizację projektów o podwójnym przeznaczeniu.
- W obecnych okolicznościach zwracamy szczególną uwagę na wzmocnienie wojskowych powiązań mobilności. W tym roku planowane są prace remontowe infrastruktury przy poligonach wojskowych kraju, będziemy kontynuować modernizację trasy Via Baltica od Mariampola do granicy z Polską, intensywne prace planowane są także na autostradzie Wilno-Kowno-Kłajpeda. Ma to znaczenie nie tylko dla zapewnienia bezpieczeństwa narodowego kraju i mobilności wojska w regionie, ale ma także istotny wpływ zarówno na rozwój biznesu, jak i komfort mieszkańców - mówi Minister Łączności Marius Skuodis.
Zapewnienie transgranicznego przemieszczania wojska
Obecnie środki tymczasowego wkładu solidarnościowego banków wyznaczone przez litewski rząd wykorzystywane są na utworzenie i zapewnienie transgranicznego przemieszczania wojsk Schengen na Litwie. Fundusze tymczasowej składki solidarnościowej banków przeznaczone na projekty mobilności wojskowej zostały wykorzystane na Litwie w ubiegłym roku, a ich rozdysponowanie zaplanowano na dwa lata.
Via Lietuva, spółka odpowiedzialna za rozwój dróg państwowych, planuje prace związane z adaptacją infrastruktury drogowej o podwójnym przeznaczeniu – wojskowym i cywilnym.
- Biorąc pod uwagę położenie geograficzne i geopolityczne Litwy, ważne jest zapewnienie odpowiedniego rozwoju technicznej infrastruktury drogowej w kraju. Na Litwie nasi i sojuszniczy żołnierze oraz specjalny sprzęt muszą poruszać się wygodnie i szybko. Zapewniając długotrwałe użytkowanie infrastruktury drogowej, nawet w trudnych warunkach, przyczyniamy się do zwiększenia bezpieczeństwa kraju i wspierania dobrobytu gospodarczego państwa. W ciągu dwóch lat, korzystając ze środków solidarności bankowej, zrealizujemy projekty o szczególnym znaczeniu dla bezpieczeństwa kraju za ponad 291 mln euro - mówi Marius Švaikauskas, dyrektor generalny Via Lietuva.
Inwestycje w pobliżu poligonów wojskowych
W tym roku Via Lietuva zaplanowała już i podpisała kontrakty na wykonanie prac remontowych infrastruktury w pobliżu wszystkich największych poligonów wojskowych w kraju. Na części z planowanych projektów nadal trwają postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Poligony wojskowe są jednym z najważniejszych strategicznych obiektów wojskowych na Litwie.
Jonava
W czerwcu rozpoczną się prace przy budowie I etapu obwodnicy Jonavy. Realizacja projektu planowana jest w dwóch etapach, zakończenie pierwszego etapu zaplanowano na początek przyszłego roku. Obwodnica Jonawy stanie się szczególnie ważną arterią komunikacyjną dla przemieszczania sprzętu wojskowego sojuszników NATO wokół pobliskiego poligonu Rukla. Koszt prac pierwszego etapu obwodnicy to 4,8 mln euro.
Rūdninki
W tym roku planowana jest kontynuacja rozpoczętych w zeszłym roku intensywnych prac także w pobliżu poligonu w Rūdninkach. Łącznie wokół niego wyremontowanych zostanie ponad 32 km odcinków dróg, dzięki czemu poruszający się tu ciężki sprzęt wojskowy będzie mógł być komfortowo i bez szkody dla infrastruktury drogowej obsługiwany. Wśród odcinków planowanych do remontu: droga Pirčiupiai-Jašiūnai, Mikašiūnai-Rūdninkai, Ėuoliai-Juodšiliai-Jašiūnai (odcinek do stacji kolejowej Jašiūnai).
Pabradė
Rozpoczęte w zeszłym roku prace na poligonie w Pabradė będą kontynuowane w tym roku. Obecnie projektowane są 4 odcinki dróg, których łączna długość wynosi prawie 20 km. Plany obejmują remont dróg Pabradė-Meškerinė i Molėtai-Pabradė oraz ich przystosowanie do infrastruktury dwufunkcyjnej.
Via Baltica
Kontynuowana będzie modernizacja drogi Via Baltica z Mariampola do granicy litewsko-polskiej. W tym roku planowane jest zakończenie najdłuższego przebudowywanego odcinka o długości 16 km od Mariampola do wsi Skardupiai oraz rozpoczęcie prac remontowych na ostatnim 12-kilometrowym odcinku do granicy z Polską
Autostrada Wilno - Kowno - Kłajpeda
Intensywne prace trwają także na autostradzie Wilno - Kowno - Kłajpeda, gdzie część środków na mobilność wojskową zostanie przeznaczona na prace na rozpoczynającej się przebudowie moście na rzece Krunas (przewidywana część środków na mobilność wojskową to ponad 4 mln euro). W ubiegłym roku część środków z tymczasowej składki solidarnościowej banków została zainwestowana w odbudowę mostu A. Meškinisa nad Wilią (w zeszłym roku przeznaczono na to 18,2 mln euro).
Mosty kluczowym zadaniem
W tym roku, w ramach rozwoju infrastruktury sieci drogowej kraju, nie tylko trwają i planowane są prace nad infrastrukturą drogową dwutorową. Na terenie całego kraju remontowane są odcinki dróg o największym natężeniu ruchu i najgorszej jakości, ze szczególnym uwzględnieniem infrastruktury mostów i wiaduktów w kraju. Jednak mosty na autostradach krajowych pozostają kluczowym elementem infrastruktury. Obecnie na Litwie jest 109 mostów o niezadowalającej jakości, których naprawa wymaga 470 mln euro. W 2024 r. prace remontowe prowadzone będą na 30 mostach i wiaduktach.
Większość mostów i wiaduktów na Litwie zbudowano ponad 40 lat temu, zgodnie z decyzjami konstrukcyjnymi tych skomplikowanych obiektów, natężenie ruchu i obciążenia, które w ciągu ostatniego roku wzrosły dziesięciokrotnie.
W tym roku budżet spółki Via Lietuva wynosi 583 mln euro. Środki Europejskiego Programu Rozwoju i Utrzymania Dróg (część przekazywana jest gminom) to 140 mln euro, a ponad 159 mln euro to wsparcie z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.
Ponad 20 tys. km dróg
Via Lietuva obsługuje ponad 21 000 km dróg państwowych, ponad 1500 mostów, wiaduktów, tuneli oraz ponad 5 000 km ścieżek pieszych i rowerowych.
WYG
Na Fot: Via Baltica na Litwie
Źródło, fot, grafika: Ministerstwo Komunikacji RL