Z okazji Europejskiego Tygodnia Mobilności, Ministerstwo Transportu Republiki Litewskiej przedstawiło opinii publicznej, burmistrzom i społeczności rowerowej mapę rozwoju krajowej infrastruktury rowerowej i pieszej.
Dokument zawiera usystematyzowane dane przedstawiające aktualną sytuację tych ścieżek na Litwie oraz obrazujące rozgałęzienie ścieżek pieszych i rowerowych na terenie kraju do 2035 roku
Rozwój infrastruktury rowerowej i pieszej z 3 tys. kilometrów do 5 tys. km, wygodniejsze i bezpieczniejsze podróże dla tych użytkowników dróg, motywacja do przejścia z własnego transportu na rowery przyjazne naturze i zdrowiu oraz ponad 300 mln euro z funduszy unijnych w te inwestycje, aby osiągnąć te cele. Taką wizję ruchu rowerowego na Litwie do 2035 roku tworzy mapa rozwoju krajowej infrastruktury rowerowej i pieszej, którą przedstawiło opinii publicznej Ministerstwo Transportu i Komunikacji.
- Nasza krajowa mapa infrastruktury rowerowej i pieszej to wierzchołek góry lodowej, prowadzący do złożonego procesu wdrożeniowego po raz pierwszy od 30 lat. Dotychczas rozwój infrastruktury rowerowej w skali kraju odbywał się dość epizodycznie, istniejąca infrastruktura nie została zinwentaryzowana, a kryteria jej priorytetyzacji nie zostały określone. Tworząc mapę dokonaliśmy oceny dostępnej infrastruktury, ustaliliśmy algorytm wyznaczania priorytetów infrastruktury, zgodnie z którym wspólnie z Dyrekcją Autostrad Litwy i gminami określono ogólną potrzebę rozwoju oraz najważniejsze połączenia - powiedział podczas prezentacji Minister Transportu Marius Skuodis.
Według ministra, mapa przyda się każdemu mieszkańcowi, który chce zobaczyć szlaki w swojej gminie, plany ich zagospodarowania oraz zgłosić uwagi i sugestie. Dla opinii publicznej, gmin, przedsiębiorstw i deweloperów będzie jaśniejsze, gdzie i dlaczego powstają szlaki, jakie są priorytety rozwoju. Korzystając z tych danych, firma będzie mogła tworzyć innowacyjne rozwiązania promujące podróże rowerowe.
Mapa prezentowana publicznie posiada kilka ważnych funkcjonalności, np. Dyrekcja Dróg Samochodowych umieściła w niej stan istniejącej infrastruktury i kolejność planowanych prac. Narzędzie zbiera również dodatkowe informacje, np. podaje wstępne terminy realizacji.
- W ciągu ostatnich trzech dekad rozwój infrastruktury rowerowej na skalę Litwy odbywał się dość epizodycznie, nie zinwentaryzowano istniejącej infrastruktury, nie określono priorytetów infrastrukturalnych. Dziś po raz pierwszy wszystkie informacje państwowe i miejskie są usystematyzowane i zintegrowane na jednej mapie. Dzięki temu mieszkańcy wszystkich gmin oraz turyści będą mieli okazję zobaczyć jasny obraz: gdzie jesteśmy, dokąd chcemy jechać i co należy zrobić, aby zapewnić wygodną i bezpieczną podróż oraz połączenia dla rowerzystów, tworząc rowerową Litwę - mówi minister transportu Marius Skuodis.
Mapa rozwoju krajowej infrastruktury rowerowej i pieszej z istniejącymi i planowanymi ścieżkami została opracowana przez Ministerstwo Transportu we współpracy z Litewską Dyrekcją Dróg Samochodowych (LAKD), gminami i społecznościami rowerowymi.
W chwili obecnej na Litwie jest około 3000 km infrastruktury dla rowerów, a po ocenie zapotrzebowania na zaplanowane szlaki ustalono, że zapotrzebowanie na takie trasy sięga co najmniej dodatkowe 2000 km.
Priorytetem są połączenia rowerowe w miastach i na przedmieściach, zapewniające codzienne przejazdy rowerem. Według szefa LAKD, Remigijausa Lipkevičiusa, Dyrekcja Dróg zwraca większą niż wcześniej uwagę na instalację infrastruktury ścieżek pieszych i rowerowych przy drogach o znaczeniu państwowym.
Poza tym priorytety są tak ułożone, aby każda gmina miała co najmniej jedną nową ścieżkę pieszą i rowerową. Na tym właśnie skupia się idea rozwoju infrastruktury na drogach o znaczeniu krajowym. Łączna długość wyznaczonych przez gminy szlaków o najwyższym priorytecie wynosi 304 km. Pierwsze 150-200 km na Litwie powinno być ukończone już w latach 2023-2024.
Zdaniem wiceminister transportu Agnes Vaiciukevičiūtė przedstawienie w tym tygodniu ambitnych planów rozwoju infrastruktury to nie tylko symboliczna, ale i obiecująca decyzja.
- Kultura rowerowa jest bardzo rozwinięta na starym kontynencie, przykładem może być Holandia, gdzie ruch rowerzystów, niezależnie od ich statusu społecznego i ekonomicznego, jest intensywny przez cały rok. Ulice miasta są idealne dla tych pojazdów, a dla ich bezpiecznego przechowywania pod dachem przewidziano wielopoziomowe parkingi. Nie wypromujemy kultury rowerowej na Litwie w dzień lub dwa, ale żeby ją rozwijać w ogóle, musimy najpierw stworzyć niezbędne warunki, stworzyć taką infrastrukturę, o której dzisiaj mówimy- nie ma wątpliwości A. Vaiciukevičiūtė.
W imprezie promującej przedsięwzięcie wzięli udział: Litewskie Stowarzyszenie Gmin, burmistrzowie gmin, LAKD, Litewska Federacja Rowerowa i Stowarzyszenie Biznesu Rowerowego, przedstawiciele krajowego związku rowerzystów.
Wszyscy spróbowali przejechać przez Wilno rowerami.
WYG
Źródło, fot, mapa: Ministerstwo Transportu RL