27.12.2021

Litwa. W 2022 roku ma rozpocząć się budowa trasy Via Baltica od granicy w Budzisku do Mariampola

W 2022 rozpocznie się na Litwie realizacja strategicznych projektów drogowych. Na początku 2022 r. w projekcie Via Baltica zostaną w pełni zakończone procedury pozyskiwania gruntów na odcinku drogi od Mariampola do granicy litewsko-polskiej.

Do II kwartału 2022 planowane jest zakończenie przygotowania projektów prac technicznych dla wszystkich 4 etapów i rozpoczęcie przebudowy jednego z odcinków (od 56,83 do 72,50 km). W połowie 2022 roku planowane jest ogłoszenie zamówień publicznych na wykonanie robót na odcinku od km od 72,50 do 79,00, a zamówienia publiczne na wykonanie robót na odcinkach od km od 79,00 do 85,00 i od km od 85,00 do 97,06 planowane są do ogłoszenia w III-IV kwartale 2022 r.

Minister Transportu i Łączności Republiki Litewskiej Marius Skuodis podkreśla, że ​​budowa odcinka Via Baltica, jednej z najbardziej intensywnych autostrad w jego kraju, od Mariampola do granicy litewsko-polskiej ma rozpocząć się w przyszłym roku i zakończyć do końca 2024 roku.

Prace przy przebudowie drogi Wilno - Utena będą prowadzone w 5 etapach. Rozpoczęcie pierwszych prac na odcinku od 93,65 do 95,60 km planowane jest pod koniec III kwartału 2022 roku. Obecnie przygotowywany jest projekt techniczny tego odcinka. Przygotowywane są także rozwiązania przedprojektowe dla pozostałych odcinków. Na początku 2022 r. zostaną opracowane alternatywy i ogłoszone zostaną przetargi na projekty techniczne.

Procedury realizacji pozyskiwania gruntów na potrzeby publiczne od 11,6 do 31,1 km odcinka Kowno - Prienai - Alytus planuje się zakończyć w połowie 2023 roku. Dzięki zakupowi gruntów niezbędnych do rozprowadzenia drogi i przygotowaniu projektu technicznego prace kontraktowe mogłyby odbywać się w latach 2023-2026, przy czym duża część prac zakończy się pod koniec 2024 roku.

Należy zaznaczyć, że rozbudowa drogi Kowno-Prienai planowana jest z uwzględnieniem wyjątkowo trudnych warunków terenu - wzdłuż drogi znajduje się wiele osad, pojedynczych zagród, zbiorników wodnych, stawów rybackich, studnie, lasy. Droga przecina się lub przebiega równolegle ponad 80 razy przez urządzania komunikacji inżynieryjnej, w tym rurociąg wysokiego ciśnienia i linię kolejową.

Przebudowa drogi Kowno - Prienai poprawi warunki ruchu dla jeżdżących nią codziennie 11,5 tys. osób. kierowców, zapewnią bezpieczny i komfortowy ruch na tym odcinku

Droga A1 Wilno-Kowno stanie się autostradą o najwyższym standardzie, a dozwolona bezpieczna prędkość wzrośnie do 130 km/h. Do 2025 planowane jest dokończenie przebudowy 4 mostów w okolicach Kowna.

Drogi samorządowe

Od początku przyszłego roku do finansowania litewskich dróg zostanie zastosowany nowy system finansowania oparty na bardziej przejrzystych kryteriach i długofalowym planowaniu, który będzie znacznie bardziej zorientowany na samorządność. Szansę tę zapewnia zainicjowana przez Ministerstwo Transportu i Łączności restrukturyzacja systemu zarządzania funduszami Programu Zarządzania i Rozwoju Dróg (RDPP), która została zatwierdzona przez Sejm tuż przed Świętami Bożego Narodzenia.

Po raz pierwszy środki funduszu dróg samorządowych zostaną zaplanowane na okres trzech lat zamiast jednego. Ułatwi to planowanie projektów infrastruktury drogowej i zmniejszy ryzyko nieefektywnego wykorzystania środków. Ponadto wyjaśnione zostaną kryteria wyboru, procedury i realizacja kilku obiektów.

System finansowania programu jest uproszczony – wszystkie jego środki będą rozdzielane zgodnie z proporcjami ustalonymi w ustawie o finansowaniu dróg: 67%. środków programu trafi na drogi o znaczeniu państwowym, 33 proc. - drogi lokalne. 9% dofinansowania na drogi lokalne zostaną przydzielone tereny o znaczeniu lokalnym dla państwa, które zostaną wybrane według jasno określonych kryteriów.

Gminy będą mogły bardziej samodzielnie decydować o sposobie wykorzystania przyznanych im środków. Jednocześnie są one zobowiązane do wykorzystywania środków zgodnie z jasnymi i przejrzystymi kryteriami, tak, aby zarządcy infrastruktury i opinia publiczna mieli jasne uzasadnienie i uzasadnienie swoich decyzji inwestycyjnych. Od przyszłego roku wszystkie gminy będą musiały zatwierdzić procedurę podziału i wykorzystania otrzymanego koszyka środków finansowych, ustanowić kolejki priorytetowe i ogłaszać publicznie, których projekty będą realizowane w okresie najbliższych trzech lat.

Fundusze będzie można przeznaczyć na montaż, przebudowę, remont (remont) i utrzymanie wewnętrznych dróg (ulic) dziedzińców kamienic i parkingów dla mieszkańców apartamentowców.

 

WYG

Źródło i fot: Ministerstwo Transportu i Łączności RL

Na fot: zachodnia obwodnica Wilna

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.20.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe ogoszenie