Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w miniony wtorek i środę gościła przedstawicieli Litewskiej Administracji Drogowej Via Lietuva, z dyrektorem generalnym Mariusem Švaikauskasem.
Via Lietuva pełni rolę inwestora i zarządcy drogowego na Litwie.
W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele GDDKiA i Via Lietuva, Ministerstw Infrastruktury, Ministerstwa Finansów oraz Instytutu Badawczego Dróg i Mostów.
Jednym z tematów była realizacja dróg ekspresowych w Polsce i na Litwie, a także innych przygranicznych dróg.
Tematem dyskusji były również projekty wspólnego zainteresowania, tj. droga ekspresowa S61 - Via Baltica, droga krajowa DK16 - Augustów (z obwodnicą) – Ogrodniki i ich przedłużenie po litewskiej stronie granicy oraz DK8 - obwodnice Suchowoli, Sztabina i Białobrzegów.
Korytarz dla mobilności wojskowej
Jak wiadomo, modernizacja drogi Augustów - Ogrodniki wzbudza w Polsce wiele kontrowersji i emocji. Strona litewska naciska na realizację tej inwestycji, bo ma służyć m.in. mobilności wojskowej.
W celu poprawy mobilności wojskowej delegacje obu krajów już w czerwcu 2023 roku omówiły planowany rozwój tzw. drugiego korytarza suwalskiego, dostosowując go do potrzeb mobilności wojskowej w przyszłości. Na Litwie korytarz miałby przebiegać przez Loździeje, Olitę aż do poligonu w Rūdninkai, a w Polsce - przez Sejny i Augustów.
W Polsce planowana jest budowa obwodnicy Augustowa oraz drogi nr 16 odcinku od Augustowa do granicy litewsko-polskiej w Ogrodnikach. Wzmocniona zostanie nawierzchnia drogi, dostosowana do ruchu sprzętu wojskowego. Dostosowanie tego korytarza do potrzeb mobilności wojskowej będzie miało na celu uzyskanie dofinansowania z programu mobilności wojskowej CEF Komisji Europejskiej.
Na razie, nie podano daty rozpoczęcia prac.
Białostocki Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad złożył w lutym 2024 roku do burmistrza Augustowa wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla południowo-wschodniej obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 16.
Jako preferowany wskazano wariant 2 o długości 7,31 km. Zlokalizowany jest on w przeważającej części na terenie miasta Augustów (gmina miejska), a planowana droga ma klasę GP (główna ruchu przyspieszonego).
Inwestycja ta zapisana jest w Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
Burmistrz Augustowa Mirosław Karolczuk jest stanowczo przeciwny obwodnicy w drugim wariancie. Jego zdaniem, jest to szkodliwe dla miasta i jego mieszkańców, odcina bowiem miasto od jeziora Sajno.
Przypomnijmy, że GDDKiA planowała już remont trasy krajowej DK16 z Augustowa do Głębokiego Brodu w gminie Giby, aby podnieść jej nośność do 11 ton/oś. Wywołało to duże protesty mieszkańców Pojezierza Augustowskiego, a w związku z obecną sytuacją polityczną padły sugestie ze strony lokalnych samorządów, że drogę można modernizować, ale nie puszczać nią TIR-ów, a tylko - w razie potrzeby - pojazdy wojskowe.
Po stronie litewskiej
Pod koniec marca br. rozpoczął się już remont kapitalny drogi nr 135 odcinka Lazdijai - Akmeniai. Jest prowadzony od 9 km po stronie litewskiej do granicy w Ogrodnikach.
Droga będzie miała 7 metrów szerokości, po 2 pasy ruchu w obu kierunkach. Na całej długości odcinka zaprojektowano wspólną ścieżkę pieszą i rowerową.
Zaplanowano trzy wjazdy na tereny i cztery wyjazdy. Planuje się ułożenie pasa z łupanej kostki granitowej po prawej stronie drogi, przy zachowaniu istniejącej szerokości drogi i pozostawieniu możliwości zatrzymania się w celu zapewnienia ruchu, kontroli lub w inny sposób.
Termin zakończenia robót wynosi 5 miesięcy od ich rozpoczęcia, a więc latem br.
Zmodernizowany będzie także teren byłego przejścia granicznego w Łoździejach.
WYG