W Mariampolu na Litwie odbyło się kolejne posiedzenie grupy roboczej do spraw połączeń drogowych pomiędzy Polską a Litwą.
W spotkaniu uczestniczył m.in.: wiceminister infrastruktury Rafał Weber, wiceminister transportu i komunikacji Litwy Julius Skačkauskas, dyrektor Departamentu Dróg Publicznych Jarosław Waszkiewicz, przedstawiciel Wydziału Infrastruktury Urzędu Wojewódzkiego, Dyrektor Podlaskiego Zarządu Dróg Krzysztof Nahajewski oraz samorządowcy z terenu powiatu sejneńskiego oraz suwalskiego: wójt Gminy Rutka-Tartak Piotr Sinkiewicz, Starosta Sejneński Maciej Tomasz Plesiewicz, Zastępca Wójta Gminy Puńsk Jan Wojczulis, Wójt Gminy Sejny Dariusz Łostowski, Kierownik Powiatowego Zarządu Dróg w Sejnach Jarosław Polens.
Tematem rozmów wiceministrów był także stan budowy międzynarodowego korytarza transportowego łączącego kraje bałtyckie z zachodnią Europą - Via Baltica oraz plany przebudowy drogi krajowej nr 16 od Augustowa do granicy litewskiej.
Via Baltica
Szlak transportowy Via Baltica biegnie z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. Pełni rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi, a pozostałą częścią Unii Europejskiej. Ten korytarz na polskim przebiegu tworzą odcinki dróg ekspresowych S8 i S61 pomiędzy Warszawą i przejściem granicznym w Budzisku. Trasa Via Baltica w Polsce łączy się z innym kluczowym europejskim szlakiem, Via Carpatią.
-Wspólnie z Polską dążymy do jak najlepszego połączenia między obydwoma krajami, zarówno na międzynarodowej autostradzie Via Baltica, jak i na ważnych dla mieszkańców pogranicza drogach lokalnych i regionalnych. Ma to znaczenie dla gospodarki obu krajów, bliższej komunikacji i turystyki. Ponadto, ze względu na obecną sytuację geopolityczną, jeszcze większego znaczenia w zapewnieniu mobilności wojskowej nabierają drogi łączące państwa. Cieszę się, że planowane prace modernizacyjne „Via Balticy” postępują szybko i już w 2025 roku. Kowno, podobnie jak Wilno, będzie połączone z Warszawą i Europą Zachodnią bezpieczną i dostępną autostradą - powiedział wiceminister łączności J. Skačkauskas.
Wiceministrowie i delegacje krajowe odwiedzili także odcinek „Via Baltica” między Mariampolem a litewsko-polską granicą państwową, gdzie droga jest intensywnie przebudowywana na 4-pasmową autostradę.
Po litewskiej stronie w sumie około 40 km (od 56,83 do 97,06 km) zostanie przebudowanych na odcinku drogi Via Baltica między Mariampolem a granicą Polski. Jeszcze w tym roku planowane jest zakończenie prac na dwóch odcinkach od 72,50 do 85 km, wkrótce rozpoczną się prace przebudowy na pozostałych odcinkach drogi. Przebudowana droga będzie spełniać międzynarodowe standardy bezpieczeństwa infrastruktury i zarządzania ruchem. Jest to jeden z największych projektów infrastruktury drogowej w kraju w ciągu ostatnich 30 lat.
Augustów – Ogrodniki - dla mobilności wojskowej
W celu poprawy mobilności wojskowej delegacje obu krajów omówiły planowany rozwój tzw. drugiego korytarza suwalskiego, dostosowując go do potrzeb mobilności wojskowej w przyszłości. Na Litwie korytarz miałby przebiegać przez Loździeje, Olitę aż do poligonu w Rūdninkai. w Polsce - przez Sejny i Augustów.
W Polsce planowana jest budowa obwodnicy Augustowa oraz drogi nr.16 odcinku od Augustowa do granicy litewsko-polskiej w Ogrodnikach. Wzmocniona zostanie nawierzchnia drogi, dostosowana do ruchu sprzętu wojskowego. Dostosowanie tego korytarza do potrzeb mobilności wojskowej będzie miało na celu uzyskanie dofinansowania z programu mobilności wojskowej CEF Komisji Europejskiej.
Na razie nie podano daty rozpoczęcia prac. Jak wiadomo, ta inwestycja budzi po polskiej stronie wiele emocji.
Do tej pory strona litewska wstrzymywała się z pracami po swojej stronie, oczekując na decyzji polskich władz w sprawie modernizacji drogi Augustów - Ogrodniki, dostosowując ją do ruchu ciężkiego sprzętu.
Przypomnijmy, że GDDKiA planowała już remont trasy krajowej z Augustowa do Głębokiego Brodu w gminie Giby, aby podnieść jej nośność do 11 ton/oś. Wywołało to duże protesty mieszkańców Pojezierza Augustowskiego, a w związku z obecną sytuacją polityczną padły sugestie ze strony lokalnych osób publicznych, że drogę można modernizować, ale nie puszczać nią tirów, a tylko - w razie potrzeby - pojazdy wojskowe.
Drogi pogranicza
Wiceministrowie Litwy i Polski rozmawiali także o poprawie regionalnych dróg granicznych. Na Litwie planowana jest przebudowa odcinków dróg powiatowych nr 2511 Lazdijai–Galiniai (0,00–8,92 km), nr 2654 Stara Radiszkie-granica polska (0,00-3,76 km), nr. 2505 Leipalingis – Kapčiamiestis – Kauknoris (18,1–28,1 km). Projekt tych odcinków ma być gotowy w przyszłym roku, prace przebudowy planowane są na lata 2024-2026.
Podczas spotkania w Mariampolu wiceminister Rafał Weber przedstawił stan prac po stronie polskiej.
Droga Sankury- Burbiszki - granica państwa
- Wspólnie wspieramy rozwój przygranicznej infrastruktury i transgranicznych połączeń transportowych. Tworzymy dobrosąsiedzkie relacje naszych państw, o tak bogatej wspólnej historii. Efekty już widać. Po stronie polskiej priorytetem jest połączenie Sankury – Burbiszki ( gm.Puńsk) Dzięki wsparciu rządowemu oraz zaangażowaniu samorządów większość tego odcinka zostanie ukończona w tym roku – powiedział wiceszef resortu infrastruktury.
Dodajmy od siebie, że w marcu br. wójt gminy Puńsk podpisał umowę na modernizację tego 2,3 kilometrowego odcinka przygranicznej z PDM Suwałki na kwotę 2.257 455,48 zł brutto.
Roboty powinny zostać wykonane do 31.10. 2023 r.
Droga Sankury - Burbiszki - granica państwa przebiega przez teren dwóch gmin: Puńska (1,3 km) i Sejn (1,8 km). Gmina Sejny, wraz z gminą Puńsk, złożyły wniosek na jej modernizację swoich odcinków do programu Polski Ład, bo z niego można uzyskać nawet 90 procentowe dofinansowanie.
Wójt gminy Puńsk otrzymał wsparcie finansowe i już buduje swój odcinek, a wójt gminy Sejny nie otrzymał pieniędzy w poprzednim rozdaniu dofinansowania na odcinek biegnący przez teren gminy. Wójt gminy Sejny stara się zatem ponownie o pieniądze na brakujący odcinek w jego gminie. Tym razem jest nadzieja, że pieniądze otrzyma.
Tymczasem jedną z dróg po stronie litewskiej ma być krajowa droga regionalna nr 2511 Lazdijai–Galiniai - to odcinek o długości prawie 9 km od Łoździej do granicy litewsko-polskiej w gminie Sejny, a dalej biegnie od Burbiszek do Sankur w gminie Puńsk. Oby nie stało się tak, że Łoździeje i Puńsk zbudują je odcinki, a gmina Sejny - ze względu na brak środków – nie, lub z opóźnieniem. Wówczas powstanie prawie dwukilometrowa luka.
Gmina Puńsk chce też modernizacji drogi przez Krejwiany do granicy z Litwą.
Była ona modernizowana przed kilkunastoma laty. Koncepcja jest taka, aby mogły tędy jeździć lżejsze ciężarówki ( bez tirów). Jezdnia miałaby 5,5 metrów asfaltu o grubości 12 cm. Drogę gmina miała przekazać powiatowi za jego zgodę, jest to bowiem ciąg dróg powiatowych od Słobódki przez Szołtany, Puńsk, ulica Mickiewicza - Krejwiany - granica państwa. Na razie procedury przeciągają się. Mimo to powiat deklaruje dołożenie się do inwestycji. ( gmina i powiat po 10 proc, kosztów, reszta z funduszy zewnętrznych.
Jeżeli nie uda się pozyskać funduszy z programów rządowych, to wójt liczy na unijne pieniądze, o które postara się w ramach powstającej właśnie Europejskiej Grupy Współpracy Terytorialnej „Polsko-Litwa transgraniczna strefa funkcjonalna.
- Poprawa stanu dróg przez Krejwiany i Sankury na Litwę jest bardzo konieczna. Widzimy już obecnie, jak spory jest tam ruch. Skorzystaliby na tym nie tylko mieszkańcy przygranicznych miejscowości, rolnicy, mający pola po stronie litewskiej, ale i przedsiębiorcy. Nie trzeba byłoby jechać okrężną drogą przez Budzisko, czy Ogrodniki - tłumaczy wójt Liszkowski
Gminna droga do Kopcowa (Kapčiamiestis)
Ten odcinek w gminie Sejny jest w bardzo złym stanie. Na trasie w latach 2006-2007 znajdowało się turystyczne przejście graniczne Berżniki-Kapciamiestis, po wejściu Polski i Litwy do strefy Schengen droga stała się otwarta dla podróżnych.
Tę drogę żwirową, biegnącą z Berżnik do granicy z Litwą do i Kapciamiestis gmina od czasu do czasu tylko wyrównuje.
Tymczasem na gruntowną modernizację 1,5 km odcinka Berżniki - Kopcowo gmina Sejny musiałby dołożyć milion złotych. Na razie nie ma takich pieniędzy.
- Ta droga – informował swego czasu radnych wójt D. Łostowski - łączy dwa kraje, ale nie ma przy niej mieszkańców. Dawny Trakt Królewski jest potrzebny, m.in. dla służb mundurowych, turystów. Skoro jednak resort infrastruktury chce jej dużej nośności, większej niż potrzeba dla aut osobowych, niech ją przejmie do kategorii dróg krajowych i sfinansuje modernizację, najlepiej od samych Gib do granicy państwa, dodając, że takie rozwiązanie proponował już w 2015 roku.
Drogi powiatowe
Lepiej jest z modernizacją przygranicznych dróg powiatowych.
Na spotkaniu w Mariampolu omówiono postępy realizacji lokalnych połączeń drogowych między Polską a Litwą na terenie powiatu sejneńskiego m.in. drogi powiatowej Sejwy - Widugiery - Sankury. Powiat Sejneński w 2022 r. rozpoczął przebudowę tej drogi na odcinku Pełele - Widugiery - Sankury (2,6 km), a w 2023 r. pozyskał z RFRD środki na sfinansowanie przebudowy pozostałego odcinka Sejwy - Wojtokiemie o długości 2,6 km. Termin zakończenia przebudowy całej drogi planowany jest do końca 2023r.
Drugim priorytetem omawianym na posiedzeniu grupy roboczej było połączenie transgraniczne Giby - Berżniki - Kopciowo. Obecnie trwa przebudowa pierwszego odcinka na trasie Giby - Kukle o długości 3,6 km. Powiat Sejneński planuje w ramach rozwoju przygranicznej infrastruktury drogowej przebudowę drogi powiatowej Giby - Berżniki na odcinku Kukle - Berżniki o długości 4,9 km w latach 2024-2025.
Przypomnijmy, że w 2020 roku zostało podpisane memorandum podpisanym przez Ministerstwo Infrastruktury RP i Ministerstwo Łączności Litwy o współpracy w zakresie poprawy infrastruktury drogowej regionu przygranicznego. Memorandum to ma na celu rozwój zaawansowanej infrastruktury regionów przygranicznych, tak, aby wszystkie drogi po obu stronach wspólnej granicy były wysokiej jakości, bezpieczne i spełniały wymagania techniczne.
Czekamy zatem na realizację.
WYG
Źródła i fot: Ministerstwa infrastruktury RP i RL; Starostwo Powiatowe w Sejnach