Gdy zadzwoni do ciebie nieznana osoba i podaje, że jest pracownikiem banku, a następnie informuje, że twoje oszczędności są zagrożone i prosi o kody blik to pod żadnym pozorem go nie przekazuj. Pracownicy banku nigdy nie proszą o takie informacje. O działaniu oszusta przekonała się mieszkanka powiatu sejneńskiego, która straciła blisko 7 tysięcy złotych.
Do sejneÅ„skich policjantów zgÅ‚osiÅ‚a siÄ™ kobieta, która oÅ›wiadczyÅ‚a, że w godzinach porannych otrzymaÅ‚a telefon od mężczyzny, który przedstawiÅ‚ siÄ™ jako pracownik banku.
Oszust zapytaÅ‚ jÄ…, czy zÅ‚ożyÅ‚a wniosek o kredyt gotówkowy. 61-latka zaprzeczyÅ‚a. Wtedy mężczyzna poinformowaÅ‚, że byÅ‚a to najprawdopodobniej próba oszustwa. Rzekomo w celu zabezpieczenia Å›rodków na koncie, "przekierowaÅ‚" rozmowÄ™ do dziaÅ‚u technicznego banku, gdzie kontynuowaÅ‚ jÄ… "konsultant", tym razem dziaÅ‚u technicznego. Oszust oÅ›wiadczyÅ‚, że aby zabezpieczyć Å›rodki na koncie, kobieta musi mu podać kod blik. Kierowana przez oszusta, w obawie utraty swoich oszczÄ™dnoÅ›ci, 61-latka dwukrotnie przekazaÅ‚a swoje pieniÄ…dze za poÅ›rednictwem kodów.
Po podaniu kodów, oszust rozmawiaÅ‚ jeszcze z kobietÄ… i poinformowaÅ‚ jÄ… o wszczÄ™tej procedurze zabezpieczenia jej pieniÄ™dzy na koncie. Z uwagi na fakt, że kobieta musiaÅ‚a jechać już do pracy, umówiÅ‚a siÄ™ z "konsultantem" na rozmowÄ™ w godzinach popoÅ‚udniowych. Do rozmowy jednak nie doszÅ‚o. 61-latka po dotarciu do pracy otrzymaÅ‚a wiadomość sms z banku z informacjÄ…, że jej pieniÄ…dze zostaÅ‚y wypÅ‚acone w bankomacie. Kobieta zorientowaÅ‚a siÄ™, że zostaÅ‚a oszukana. ZadzwoniÅ‚a na infoliniÄ™ banku i tam uzyskaÅ‚a potwierdzenie wypÅ‚aty pieniÄ™dzy w kwocie 6700 zÅ‚otych.
Niech ta historia bÄ™dzie przestrogÄ…, ponieważ każdy z nas może zostać oszukany. Zastanówmy siÄ™ za każdym razem i przeanalizujmy sytuacjÄ™, kiedy chodzi o nasze oszczÄ™dnoÅ›ci lub zawarcie kredytu, a wszystko dzieje siÄ™ za poÅ›rednictwem telefonu. OszuÅ›ci nastawieni na szybki zysk wymyÅ›lajÄ… przeróżne historie i wykorzystujÄ… w tym celu różne techniki manipulacji. PozostaÅ„my czujni za każdym razem, kiedy nieznana osoba prosi o przekazanie danych logowania do bankowoÅ›ci internetowej, kodu blik lub kodu autoryzacji sms.
ŹródÅ‚o: KPP w Sejnach