Od roku trwa o budowa ronda na skrzyżowaniu Drogi Wojewódzkiej 655 z obwodnicą Olecka na Drodze Krajowej 65. Jak widać na wczorajszych zdjęciach wykonano już sporo prac, które powinny zakończyć się w lipcu.
Przebudowa byÅ‚a niezbÄ™dna ze wzglÄ™dów bezpieczeÅ„stwa. Obwodnica byÅ‚a oddana do użytku w 2014 r. i od tej pory doszÅ‚o tam do kilkunastu wypadków i kilkudziesiÄ™ciu kolizji. Zginęło 8 osób, a kilkanaÅ›cie zostaÅ‚o rannych. Zdarzenia miaÅ‚y miejsce gÅ‚ównie na skrzyżowaniu z drogÄ… na Giżycko.
W ramach przebudowy skrzyżowania DK65 z DW655 na rondo, powstanie również ciÄ…g pieszo-rowerowy o dÅ‚ugoÅ›ci okoÅ‚o 520 m po prawej stronie drogi wojewódzkiej oraz przejÅ›cie dla pieszych na skrzyżowaniu przez drogÄ™ krajowÄ…. IstniejÄ…ce oÅ›wietlenie drogowe zostanie przebudowane i uzupeÅ‚nione o nowe punkty.
Na przełomie lutego/ marca 2022 roku GDDKiA za najkorzystniejszą ofertę uznała ofertę firmy Ekodrom z Augustowa z ceną 9,6 mln zł i z tą firmą GDDKiA podpisała umowę.
W przetargu na przebudowÄ™ skrzyżowania obwodnicy Olecka w ciÄ…gu drogi krajowej nr 65 z drogÄ… wojewódzkÄ… nr 655 wzięło udziaÅ‚ tylko dwóch wykonawców. NajniższÄ… cenÄ™ 9,6 mln zÅ‚ zaproponowaÅ‚a firma Ekodrom z Augustowa, a najwyższÄ… - 15,5 mln zÅ‚ - firma Strabag.
To byÅ‚ już drugi przetarg na to zadanie. Dwa lata wczeÅ›niej GDDKiA przeprowadziÅ‚a I przetarg na zasadzie zaprojektuj i wybuduj. Zainteresowanych byÅ‚o także dwóch wykonawców. NajtaÅ„szÄ… ofertÄ™ na kwotÄ™ 11,4 mln zÅ‚ zÅ‚ożyÅ‚a firma Strabag Sp. z o.o. z Pruszkowa. Natomiast Budimex SA Warszawa zaoferowaÅ‚ wykonanie prac za 14,9 mln zÅ‚. Budżet zamawiajÄ…cego wynosiÅ‚ wówczas tylko 5,8 mln zÅ‚ i przetarg zostaÅ‚ unieważniony. W II przetargu a budżet inwestora okreÅ›lono na 8,1 mln zÅ‚ i trzeba byÅ‚o do niego doÅ‚ożyć kolejne zÅ‚otówki.
Bezpieczeństwo priorytetem
Celem inwestycji - jak informuje GDDKiA - jest poprawa bezpieczeÅ„stwa ruchu drogowego oraz bezpieczeÅ„stwa niechronionych uczestników ruchu, tj. pieszych i rowerzystów. Natężenie ruchu na drodze krajowej uniemożliwia bezpieczne wÅ‚Ä…czanie siÄ™ do ruchu z wlotów podporzÄ…dkowanych oraz bezpieczny przejazd.
Przebudowa skrzyżowania na rondo wpÅ‚ynie pozytywnie na bezpieczeÅ„stwo ruchu poprzez zmniejszenie liczby punktów kolizji w stosunku do skrzyżowania skanalizowanego. Zmniejszenie prÄ™dkoÅ›ci przejazdu przez skrzyżowanie umożliwi lepszÄ… ocenÄ™ sytuacji ruchowej i uÅ‚atwi podejmowanie decyzji na wlotach oraz pozytywnie wpÅ‚ynie na bezpieczeÅ„stwo pieszych. Dodatkowym powodem przebudowy skrzyżowania jest konieczność zapewnienia bezpiecznego przekraczania drogi krajowej przez pieszych i rowerzystów. W tym celu wykonane zostanie przejÅ›cie dla pieszych.
WYG
ŹródÅ‚o i fot: GDDKiA