08.03.2018

Nie mów takich rzeczy przy przełożonym czy pracodawcy

Są zdania, których twój szef lub właściciel firmy nigdy nie powinien usłyszeć, jeśli myślisz o podwyżce lub awansie.

PozycjÄ™ w firmie budujÄ… nie tylko czyny, ale także sÅ‚owa. Dlatego warto przeanalizować swój sposób komunikacji z szefem i poprawić go, zwÅ‚aszcza przed rozmowÄ… o podwyżce lub awansie – radzi Aleksandra Pocheć, ekspertka miÄ™dzynarodowego serwisu pracy MonsterPolska.pl.

O tych zwrotach należy zapomnieć: 

„Mylisz siÄ™”

Otwarta krytyka przeÅ‚ożonego to prosta droga, by wkluczyć siÄ™ z zaufanego krÄ™gu osób, z którymi szef siÄ™ konsultuje i którymi siÄ™ otacza. Bliscy wspóÅ‚pracownicy wprawdzie mogÄ… mieć odmienne zdanie od tego, które ma szef. PotrafiÄ… jednak komunikować je inaczej, mówiÄ…c np. „ciekawa propozycja, ale jest jeszcze inna możliwość”. „Mylisz siÄ™” to przekaz negatywny a takich należy unikać.

„Czwartek, to maÅ‚y piÄ…tek. MyÅ›lÄ™ już tylko o weekendzie”„

- Każdy marzy o wolnym weekendzie, ale szef nie jest najwÅ‚aÅ›ciwszÄ… osobÄ…, której należy siÄ™ z tego zwierzać - zauważa Aleksandra Pocheć z MonsterPolska.pl. - Równie nietrafionym pomysÅ‚em jest wrzucanie zdjęć na Facebooka – zwÅ‚aszcza gdy wÅ›ród znajomych mamy swojego menadżera – z hasÅ‚ami typu „jeÅ›li trzeci dzieÅ„ nie chce ci siÄ™ pracować, znaczy, że to już Å›roda” albo „moje lenistwo kiedyÅ› mnie wykoÅ„czy”. PrzeÅ‚ożony, zwÅ‚aszcza z niewielkim poczuciem humoru, może uznać, że w każdym żarcie, jest trochÄ™ prawdy” – dodaje.

Znowu zapomniałem/am...

Nawet jeÅ›li zdarzy nam siÄ™ zapomnieć o wykonaniu zadania, o które prosiÅ‚ szef, możemy powiedzieć: „wÅ‚aÅ›nie nad tym pracujÄ™”, „potrzebujÄ™ jeszcze jednego dnia, aby wykonać to zadanie jak najlepiej”. Pokażmy, że pracujemy, staramy siÄ™ i nie przyznawajmy siÄ™, że o czymÅ› zapomnieliÅ›my. To nie jest najlepsza droga do awansu.

„To nie moja firma, abym musiaÅ‚ siÄ™ poÅ›wiÄ™cać”

Tego typu zdanie podkreÅ›la, że nie jesteÅ›my zwiÄ…zani z firmÄ…, w której pracujemy, a nasze zaangażowanie jest na bardzo niskim poziomie. JeÅ›li dodatkowo zdanie wypowiedziane jest podczas sporu z pracodawcÄ…, może ono przekreÅ›lić naszÄ… pozycjÄ™ na dÅ‚użej. MajÄ…c trudnego szefa czasem trzeba ugryźć siÄ™ w jÄ™zyk, ale pod żadnym pozorem nie można mówić o naszych emocjach, w tak bezpoÅ›redni sposób. Praca nie jest miejscem, w którym powinniÅ›my pozwalać sobie na docinki. Ewentualne konfliktowe sytuacje należy rozwiÄ…zywać w merytorycznej dyskusji. 

„W mojej poprzedniej pracy, funkcjonowaÅ‚o to lepiej”

Przekaz, który idealizuje poprzedniego pracodawcÄ™, może być jednoczeÅ›nie odbierany, jako krytyka obecnej firmy. Jeszcze gorzej, jeÅ›li takich porównaÅ„ nadużywamy. To jasny sygnaÅ‚, że wciąż myÅ›lami jesteÅ›my w poprzednim miejscu pracy. 

„Nie mam motywacji do pracy, bo za maÅ‚o zarabiam”

- To zÅ‚y wstÄ™p do rozmowy o podwyżce. Po pierwsze – pracownik przyznaje siÄ™ do braku motywacji, po drugie – robi pracodawcy wyrzut, że ten pÅ‚aci kwotÄ™, którÄ… ma zapisanÄ… w umowie” – zauważa ekspertka serwisu pracy MonsterPolska.pl. - ChcÄ…c rozmawiać o pieniÄ…dzach, trzeba ubrać argumenty w odpowiednie sÅ‚owa. Warto powoÅ‚ać siÄ™ na ostatnio wykonane projekty, nowe zadania, dobrÄ… sprzedaż lub udanÄ… akcjÄ™ promocyjnÄ…. WychodzÄ…c od przypomnienia swoich zasÅ‚ug i pokazania zaangażowania można rozmawiać o wyższych pieniÄ…dzach” – dodaje. 

„Nie”

Krótko rzucone „nie” w kierunku szefa, może być bardzo źle odebrane. JeÅ›li chcesz odmówić przeÅ‚ożonemu, lepiej zrobić to w inny, mniej bezpoÅ›redni sposób.

„Nie lubiÄ™ pracować w zespole”

Równie dobrze moglibyÅ›my powiedzieć, że nie lubimy pracować z szefem i z kolegami z dziaÅ‚u, co jest równoznaczne z informacjÄ…: „źle siÄ™ czujÄ™ w obecnym miejscu pracy”. Nawet jeÅ›li jesteÅ› typem indywidualisty i lubisz samodzielne projekty, to nie powinieneÅ› mówić o tym, że masz kÅ‚opoty we wspóÅ‚pracy z ludźmi. Komunikacja interpersonalna jest jednÄ… z kluczowych umiejÄ™tnoÅ›ci wymaganych na wyższych stanowiskach. 

SpróbujÄ™”

Takie stwierdzenie pozostawia przeÅ‚ożonego w niepewnoÅ›ci. Lepiej mówić „sprawdzÄ™ i odpowiem ci, jakie sÄ… możliwoÅ›ci” albo „dziÅ› mam dzieÅ„ wypeÅ‚niony spotkaniami, ale rano siÄ™ tym zajmÄ™”. 

„Czy mogÄ™ wyjść wczeÅ›niej, bo na dziÅ› skoÅ„czyÅ‚em?”

To pytanie, którego nigdy nie powinniÅ›my wypowiedzieć ani przy kolegach z dziaÅ‚u, ani przy szefie. Takim komunikatem przyznajemy siÄ™, że mamy za maÅ‚o pracy. Zarówno wspóÅ‚pracownicy, jak i manager chÄ™tnie wykorzystajÄ… nasz wolny czas. 

Nie można bagatelizować codziennej komunikacji z szefem. Im lepiej bÄ™dzie nam szÅ‚a wspóÅ‚praca, tym mamy wiÄ™ksze szanse na podwyżkÄ™ i awans. Pracodawcy lubiÄ… bowiem doceniać tych, z którymi majÄ… pozytywne relacje. Takie osoby stanowiÄ… dla nich gwarancjÄ™ rozwoju firmy. PotwierdziÅ‚y to również badania serwisu Pensjometr.pl od Monster Polska, gdzie różnica pomiÄ™dzy zarobkami osób majÄ…cych dobrÄ… relacjÄ™ z szefem, a tych, których relacje sÄ… zdystansowane lub nieprzyjazne wynosiÅ‚a 9 procent. 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.24.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
24.07.2024

Szukam dorywczo

Dodaj nowe og³oszenie