Minister transportu Litwy Marius Skuodis omawiał w z merami Kowna i Olity (Alytusa) oraz członkami Grup Przyjaciół Regionu Kowieńskiego oraz Dzukiji w litewskim Sejmie alternatywy przebudowy odcinka drogi Kowno - Prienai - Alytus.
Na drodze, zwłaszcza na odcinku między Prienai i Kownem, panuje duży ruch, a jest ona wąska. W większości przypadków prędkość ruchu jest ograniczona do 70 km / h, a skręcanie jest zabronione.
w zachodniej części Prienai droga przecina A16 Wilno - Prienai - Mariampol ( E28 Berlin - Gdańsk - Kaliningrad - Mariampol - Prienai - Wilno - Mińsk) a w Olicie nad drogą przebiega linia kolejowa prowadząca z przemysłowego okręgu Alytus.
Modernizacja tej drogi jest ważna nie tylko dla litewskich kierowców, ale także dla międzynarodowych przewozów towarów.
Dwie ważne arterie
- Przebudowa drogi Kowno - Prienai jest jednym z projektów modernizacji infrastruktury drogowej przewidzianych w Programie Rządowym i niezwykle ważnym dla całego regionu Litwy Południowej. Prace w ramach kontraktu głównego mogłyby się odbyć już w latach 2023–2024, co z kolei zbiegnie się mniej więcej w tym czasie z przebudową autostrady Via Baltica do granicy z Polską w Kalwarii oraz drogi Wilno - Utena. Dlatego ważne jest, aby odpowiednio przygotować się do tych projektów i rozwiązać niezwykle ważną kwestię finansowania - zauważył minister transportu i komunikacji M. Skuodis.
Zakończenie przebudowy ponad 40-kilometrowego odcinka Via Baltica A5 Kowno - Mariampol - Budzisko na odcinku od Mariampola do Budziska ma zakończyć się do 2026 roku. Nowy odcinek drogi A5 Kowno - Mariampol - Budzisko będzie spełniał międzynarodowe normy prędkości i bezpieczeństwa określone dla całej transeuropejskiej sieci drogowej E67. Po spełnieniu wszystkich wymagań projektu użytkownicy dróg oczekują, że autostrada poprawi ruch i bezpieczeństwo ruchu, prędkość wzrośnie do 130 km / h, wszystkie przejazdy kolejowe i przejazdy zostaną zlikwidowane, skrzyżowania powstaną w odległości 5 km między nimi, a ruch tranzytowy zostanie oddzielony od lokalnego.
Odbudowany odcinek Via Baltica od Mariampola do granicy z Polską będzie spełniał międzynarodowe standardy bezpieczeństwa infrastruktury i zarządzania ruchem. Obecnie jest to jeden z najbardziej intensywnych odcinków ruchu na Litwie, gdzie średnie roczne natężenie ruchu sięga nawet 10 tys. samochodów dziennie, a połowa tego ruchu to transport towarowy. Po przebudowie odcinka nie powinno być kolizji nadjeżdżających pojazdów, zostaną zainstalowane skrzyżowania, skrzyżowania i drogi łączące o różnych poziomach.
Via Baltica powinna łączyć Tallin, Rygę, Kowno i przez Suwałki - Ełk - Warszawę czteropasmową drogą. Obsługuje duży ruch towarowy z Europy Zachodniej przez Polskę.
Cztery alternatywy
Na spotkaniu szef Litewskiego Zarządu Dróg Remigijus Lipkevičius przedstawił cztery przygotowane alternatywy przebudowy drogi Kowno - Prienai - od częściowego podziału odcinków dróg do trzech pasów ruchu, aż po przebudowę całej drogi na czteropasmową autostradę.
Oceniając natężenie ruchu na tej drodze i niezbędne środki bezpieczeństwa ruchu, potrzebę finansowania każdej alternatywy oraz przewidywany czas trwania prac, proponuje się wybór alternatywy trzech pasów ruchu na całej drodze między Kownem a Prienai. W tym przypadku 2 pasy ruchu byłyby przydzielane w jednym kierunku i 1 pas w drugim, zmieniając liczbę pasów w jednym kierunku w przybliżeniu co 2-3 km. Ruch w różnych kierunkach byłby oddzielony barierą ochronną, drogi łączące miałyby kontakt z otaczającymi obszarami, prędkość projektowa wynosiłaby 90 km / h.
Należy zaznaczyć, że rozbudowa drogi Kowno-Prienai planowana jest z uwzględnieniem wyjątkowo trudnych warunków terenu - wzdłuż drogi znajduje się wiele osad, pojedynczych zagród, zbiorników wodnych, stawów rybackich, studnie, lasy. Droga przecina się lub przebiega równolegle ponad 80 razy przez urządzania komunikacji inżynieryjnej, w tym rurociąg wysokiego ciśnienia i linię kolejową.
W rejonach kowieńskim i prienieńskim jest już przygotowany specjalny plan przebudowy odcinka Kowno - Prienai - Alytus od 11,60 do 31,10 km, czyli od skrzyżowania różnych poziomów w Garliava do ronda w Prienai. Ministerstwo Transportu i Komunikacji przygotowuje się do zainicjowania procedur nabycia gruntów na potrzeby publiczne i zajmuje się kwestiami zapewnienia ewentualnego finansowania. Dzięki zakupowi gruntów niezbędnych do rozprowadzenia drogi i przygotowaniu projektu technicznego prace kontraktowe mogłyby odbywać się w latach 2023-2026, przy czym duża część prac zakończy się pod koniec 2024 roku.
Uczestnicy spotkania z ministrem zgłosili propozycję rozpoczęcia w najbliższym czasie przygotowania specjalnego planu drugiego etapu przebudowy drogi Kowno - Prienai - Alytus pomiędzy Prienami a Alytusem.
WYG
Fot: Litewska Dyrekcja Dróg; vikipedia.lt