W osadzie Prusko - Jaćwieskiej w Šilainė koło Puńska odbyły Dni Rzemiosła Jaćwieskiego, uatrakcyjnione przez rytuały przy ołtarzyku z okazji jaćwieskiego święta wiosny.
W wierzeniach pruskich, jaćwieskich Å›wiÄ™towano nie tylko DzieÅ„ Przesilenia Wiosennego/Równonocy, ale i ÅšwiÄ™to Pergubii - symbolicznej hierogamii (zespolenia) bogini Žemyny (Ziemi) z boskim PergrÅ«bris (Niebem), gwarantujÄ…cy coroczne odtworzenie kosmosu, pÅ‚odność przyrody i urodzaj.
Žemyna przeksztaÅ‚ca energiÄ™ SÅ‚oÅ„ca w roÅ›liny i w ten sposób karmi wszelkie życie na ziemi. Jest to pierwotna Bogini, niepodlegajÄ…ca Bogom nieba, ani niewywodzÄ…ca siÄ™ z ich rodu. Z jej rodu wywodzi siÄ™ Ragana – bogini Å›mierci i przeistoczenia, tworzÄ…ca nowe życie ze zmarÅ‚ych istot, zapewniajÄ…ca cykliczność obiegu życia. TraktujÄ…c ród BogiÅ„ ziemi, jako jedno, widzimy, że ich domenÄ… jest odradzanie życia oraz obieg materii. Obieg taki w sposób nieunikniony rozprasza energiÄ™ i potrzebuje jej dopÅ‚ywu z zewnÄ…trz. Žemyna zdobywa energiÄ™ do karmienia życie od SaÅ«li (SÅ‚oÅ„ce), do czego potrzebuje Å›lubu z Niebem, które zamienia Å›wiatÅ‚o SaÅ«li w energiÄ™ chemicznÄ… karmiÄ…cÄ… ziemskie życie.