By stworzyć efektywny i kreatywny zespół – potrzeba pracowników, którzy mają motywację do pracy i pewne cechy charakteru sprzyjające pracy w zespole. By je odkryć – warto w pewnym momencie rekrutacji odłożyć na bok CV i skupić się na rozmowie z kandydatem
– radzi Aleksandra Pocheć, ekspertka miÄ™dzynarodowego serwisu pracy MonsterPolska.pl.
Często o pracowniku więcej, od nazwy ukończonej uczelni, może powiedzieć to, jak organizuje sobie dzień.
Oto 5 typów pracowników, których warto pozyskać:
1. Zmotywowani
Z badaÅ„ Hay Group wynika, że najlepsi pracownicy to tacy, którzy majÄ… motywacjÄ™ do pracy. Okazuje siÄ™, że osoby przejawiajÄ…ce duże zaangażowanie majÄ… o 50 proc. wiÄ™ksze szanse na speÅ‚nienie postawionych oczekiwaÅ„. WedÅ‚ug Jamesa Sale'a, specjalisty ds. motywacji, każdy z nas ma unikalnÄ… mieszankÄ™ bodźców motywujÄ…cych i decydujÄ…c siÄ™ na pracownika warto tak poprowadzić rozmowÄ™, aby dowiedzieć siÄ™, co go w życiu napÄ™dza i co siÄ™ liczy. PrzykÅ‚adowo osoby bÄ™dÄ…ce typem przyjaciela, rozwinÄ… zawodowe skrzydÅ‚a w organizacji, która dba o integracjÄ™ zespoÅ‚u. Z kolei pracowników o typie reżysera, zmotywuje fakt, że odpowiadajÄ… za projekt lub dziaÅ‚. Typ budowniczego – potrzebuje jasnej deklaracji, że ma szansÄ™ na awans, a ekspert – bÄ™dzie zmotywowany w miejscach, w których bÄ™dzie mógÅ‚ siÄ™ rozwijać.
2. Nastawieni na rozwiÄ…zywanie problemów
„Osoby, które chcÄ… jak najszybciej rozwiÄ…zać problem, przezwyciężyć kryzys i iść dalej, bardzo pozytywnie oddziaÅ‚ujÄ… na zespóÅ‚. Najczęściej posiadajÄ… one także drugÄ… umiejÄ™tność – szybkiego reagowania w sytuacjach kryzysowych” – mówi Aleksandra Pocheć z MonsterPolska.pl.
TÄ™ cechÄ™ jako jednÄ… z najważniejszych u pracownika, wymieniÅ‚a w ankiecie grupa menadżerów wyższego szczebla – czytamy w publikacji w serwisie magazynu „Psychology Today”.
3. Lojalni
Coraz trudniej o lojalnych pracowników, bo to sÅ‚owo traci na wartoÅ›ci w wyniku wielu zmian zachodzÄ…cych w spoÅ‚eczeÅ„stwach. W modzie jest gra na siebie, czÄ™sta zmiana pracy, niezależność. Lojalność, nie idzie z tymi okreÅ›leniami w parze. Tymczasem zwÅ‚aszcza na kluczowych stanowiskach dla rozwoju firmy, lojalność u pracownika jest jednÄ… z bardziej pożądanych cech. Z drugiej strony Liz Ryan na Å‚amach „Forbes” napisaÅ‚a, że żyjemy w czasach, w których dÅ‚ugoterminowa, a nawet Å›rednioterminowa praca siÄ™ koÅ„czy, bo firmy wyrzucajÄ… z dnia na dzieÅ„ wieloletnich pracowników. Sami szefowie zapomnieli, jakim skarbem jest lojalny pracownik. Warto sobie o tym przypomnieć.
4. Dobrze zorganizowani
„Osoba, która ma dobrÄ… organizacjÄ™ pracy, jest efektywna, zadaniowa, punktualna. PoszukujÄ…c nowego pracownika, warto zwracać uwagÄ™ na to, czy w referencjach pojawia siÄ™ opis „dobrze zorganizowany”. To dobry prognostyk na dalszÄ… pracÄ™” – komentuje Pocheć.
Już Kartezjusz w 1637 roku przedstawiÅ‚ racjonalnÄ… propozycjÄ™ organizacji pracy. WedÅ‚ug Kartezjusza kluczem byÅ‚o: po pierwsze – sformuÅ‚owanie problemu na piÅ›mie, po drugie – podzielenie przedsiÄ™wziÄ™cia na maÅ‚e zadania, po trzecie – uporzÄ…dkowania zadaÅ„ wedÅ‚ug priorytetów i terminów, a po czwarte – wykonanie tych czynnoÅ›ci i skontrolowanie wyników. Zalecenia uczonego nie tracÄ… na aktualnoÅ›ci. Zatem podczas rekrutacji warto zapytać pracownika, jak planuje sobie pracÄ™.
5. Pozytywni
Pod tym okreÅ›leniem kryje siÄ™ m.in. pozytywna energia, pozytywne podejÅ›cie do innych, do zadaÅ„ i do firmy. Prof. Martin Seligman jeden z twórców psychologii pozytywnej uważa, że osoby pozytywne sÄ… skuteczniejsze w pracy, nie poddajÄ… siÄ™, nie znajÄ… pojÄ™cia „nigdy”. W jednym z eksperymentów Seligman wykazaÅ‚ także zwiÄ…zek pomiÄ™dzy byciem pozytywnym a wydajnym. OkazaÅ‚o siÄ™, że optymiÅ›ci sprzedali 37 proc. wiÄ™cej polis niż pesymiÅ›ci.
SÄ… też ludzie, którzy wyjÄ…tkowo destrukcyjnie mogÄ… wpÅ‚ywać na zespóÅ‚, a prawdopodobieÅ„stwo, że zawiodÄ… zaufanie firmy, jest bardzo duże.
1. Osoby bardzo źle mówiÄ…ce o innych
- Warto przemyÅ›leć zatrudnianie osób, które przychodzÄ… na rozmowÄ™ o pracÄ™ i przekazujÄ… – czasem niepytani – same negatywne informacje o byÅ‚ych wspóÅ‚pracownikach i byÅ‚ym pracodawcy. Nie oszukujmy siÄ™, że z nami bÄ™dzie inaczej. Od takich pracowników trudno wymagać lojalnoÅ›ci – przestrzega ekspertka serwisu pracy MonsterPolska.pl.
2. Roszczeniowi
Jest cienka granica pomiÄ™dzy negocjowaniem warunków zatrudnienia a ich roszczeniowym stawianiem. JeÅ›li kandydaci do pracy przejawiajÄ… na rozmowie kwalifikacyjnej butÄ™ to sygnaÅ‚, że mogÄ… być bardzo trudni we wspóÅ‚pracy.
3. Niezdecydowani
Zdarza siÄ™, że na rozmowÄ™ o pracÄ™ przychodzÄ… bardzo niezdecydowani kandydaci. Z reguÅ‚y te osoby potrzebujÄ… dużo czasu do namysÅ‚u, a finalnie nie decydujÄ… siÄ™ na zmianÄ™ pracy. Namawianie do zmiany decyzji i zabieganie o takich kandydatów nie ma sensu. Może siÄ™ zdarzyć, że mimo dobrych warunków, ta osoba i tak odejdzie po krótkim czasie z firmy.
4. Wybuchowi
Bardzo trudny typ wspóÅ‚pracowników. WybuchajÄ…, gdy coÅ› nie idzie po ich myÅ›li. Osoby trzaskajÄ…ce drzwiami czy klawiaturÄ… negatywnie wpÅ‚ywajÄ… na atmosferÄ™ w zespole i w firmie. Czasem trudno rozpoznać takie cechy na etapie rekrutacji, dlatego tak ważne w sÄ… referencje.
5. Nieodpowiedzialni
Na pracownikach trzeba móc polegać, jeÅ›li mamy przypuszczenia lub informacje, że kandydat jest nieodpowiedzialny, musimy zastanowić siÄ™, czy to osoba wÅ‚aÅ›ciwa dla naszej firmy. Może siÄ™ okazać, że problem rozwiąże siÄ™ sam, bo osoba nieodpowiedzialna nie przyjdzie na rozmowÄ™ i poinformuje o tym – lub nie – w ostatniej chwili. Smsem.
- Frmy nie tworzy nowoczesny sprzÄ™t, dobrze zlokalizowane biuro czy wysokość obrotu. Firma to ludzie. Kiedy już zdobÄ™dziemy najlepszych z najlepszych, zadbajmy o naszych pracowników – podsumowuje Pocheć.