Polska będzie pierwszym krajem, w którym użytkownicy Facebooka uzyskają możliwość weryfikacji odmowy dotyczącej odwołania od decyzji o blokadzie treści na ich profilu.
Możliwość taką przewiduje porozumienie, jakie Ministerstwo Cyfryzacji podpisało w środę z przedstawicielami Facebooka.
Porozumienie przewiduje, że w najbliższym czasie w Polsce uruchomiony zostanie tzw. punkt kontaktowy. Platforma ta bÄ™dzie sÅ‚użyć polskim użytkownikom Facebooka, których treÅ›ci, konta lub profile zostaÅ‚y usuniÄ™te lub zablokowane. DziÄ™ki usÅ‚udze bÄ™dÄ… oni mogli skÅ‚adać wnioski o przeprowadzenie dodatkowej kontroli czy blokada nastÄ…piÅ‚a sÅ‚usznie.
Z “Punktu kontaktowego” bÄ™dzie można skorzystać, jeÅ›li usuniÄ™te treÅ›ci, profile lub strony bÄ™dÄ… siÄ™ mieÅ›cić w jednej z kategorii wymienionych w specjalnym formularzu opracowanym przez Ministerstwo Cyfryzacji. Warunek drugi - użytkownik powinien siÄ™ wczeÅ›niej odwoÅ‚ać do Facebooka od decyzji o ich usuniÄ™ciu profilu czy treÅ›ci, a Facebook odrzuci to odwoÅ‚anie lub nie odpowie na nie w ciÄ…gu 72 godzin.
- DziÄ™ki dobrej wspóÅ‚pracy z polskim przedstawicielstwem Facebooka bÄ™dziemy pierwszym krajem na Å›wiecie, w którym takie rozwiÄ…zanie zacznie dziaÅ‚ać. Porozumienie, które podpisaliÅ›my wspiera ochronÄ™ wolnoÅ›ci sÅ‚owa w Internecie, a użytkownicy portalu dostanÄ… dziÄ™ki niemu de facto dodatkowÄ… instancjÄ™ odwoÅ‚awczÄ… od blokad – mówi Marek Zagórski, Minister Cyfryzacji.
DecyzjÄ™ o przywróceniu treÅ›ci, profilu lub strony Facebook podejmie w oparciu o swoje standardy spoÅ‚ecznoÅ›ci. Portal deklaruje w porozumieniu, że usuniÄ™te treÅ›ci, konta lub profile zostanÄ… ponownie sprawdzone pod kÄ…tem zgodnoÅ›ci ze standardami, a treÅ›ci, konta lub profile, które w wyniku ponownego sprawdzenia zostanÄ… uznane za zgodne z nimi, zostanÄ… odblokowane. W przypadku każdego otrzymanego w ten sposób wniosku, Facebook zrobi wszystko, by przesÅ‚ać do „punktu kontaktowego” uzasadnionÄ… odpowiedź w ciÄ…gu 72 godzin od momentu jego otrzymania.
- ZarzÄ…dzanie treÅ›ciami w Internecie to jedno z najwiÄ™kszych wyzwaÅ„ dzisiejszego cyfrowego Å›wiata. To również wielowymiarowy problem, który wymaga wspóÅ‚pracy wszystkich aktywnych w Internecie podmiotów, by zachowana byÅ‚a swoboda wypowiedzi, a jednoczeÅ›nie użytkownicy mieli zapewnione bezpieczeÅ„stwo i ochronÄ™ przed niepożądanymi i szkodliwymi treÅ›ciami. Podchodzimy do tego konstruktywnie i szukamy pozytywnych rozwiÄ…zaÅ„ – deklaruje Jakub Turowski, dyrektor ds. polityki publicznej Facebooka w Polsce i krajach baÅ‚tyckich.
Sygnatariuszem porozumienia miÄ™dzy Ministerstwem Cyfryzacji a Facebookiem jest również NASK. Ministerstwo Cyfryzacji, jako podmiot publiczny odgrywajÄ…cy kluczowÄ… rolÄ™ w rozwoju spoÅ‚eczeÅ„stwa cyfrowego i usÅ‚ug elektronicznych, jest inicjatorem tej wspóÅ‚pracy, a NASK, jako podmiot wdrażajÄ…cy projekt, zajmie siÄ™ stworzeniem i obsÅ‚ugÄ… systemu informatycznego.
PoczÄ…tkowo, w okresie pilotażu, usÅ‚uga ograniczona bÄ™dzie do okreÅ›lonych przypadków usuniÄ™cia treÅ›ci takich jak organizacja zbiórek publicznych i organizacja zgromadzeÅ„. UsÅ‚uga bÄ™dzie jednak rozbudowywana.
Docelowo każda osoba w Polsce, która uzna, że jej wpis zostaÅ‚ niesÅ‚usznie usuniÄ™ty, a odwoÅ‚anie zostaÅ‚o negatywnie rozpatrzone przez Facebooka, bÄ™dzie mogÅ‚a za poÅ›rednictwem specjalnego formularza zwrócić siÄ™ o ponowne rozpatrzenie jego sprawy przez portal. Proces nie bÄ™dzie dotyczyÅ‚ odwoÅ‚aÅ„ od decyzji historycznych.
RównoczeÅ›nie Ministerstwo Cyfryzacji zaprosi do wspóÅ‚pracy pozostaÅ‚e media spoÅ‚ecznoÅ›ciowe. Inicjatywa jest bowiem otwarta dla wszystkich portali, które zaangażowane sÄ… we wspieranie wolnoÅ›ci sÅ‚owa w Internecie oraz transparentne zarzÄ…dzanie publikowanymi treÅ›ciami.
Źródlo: Ministerstwo Cyfryzacji