20.05.2022

Pierwszy pociąg towarowy wrócił na Litwę z Ukrainy przez Suwałki i Trakiszki

W czwartek, 19 maja pociąg testowy firmy przewozowej Grupy Kolei Litewskich LTG Cargo wrócił na Litwę z Ukrainy z około 50 kontenerami z różnymi ładunkami.

To pierwsza podróż w historii LTG, kiedy ładunek z Ukrainy dotarł koleją na Litwę z pominięciem Białorusi. Na Litwie ładunki na nowej trasie będą transportować LTG Cargo, a od granicy ukraińsko-polskiej przez spółkę zależną LTG Cargo Polska. Pociąg wrócił do Kowieńskiego Terminalu Intermodalnego załadowany około 1000 ton różnych towarów.

Bez przeładunku i zmiany torów

Podczas transportu pilotażowego oceniane zostały technologiczne aspekty nowej trasy, warunki przewozu ładunków, możliwe wyzwania logistyczne oraz ich rozwiązania. Trasa ta realizowana jest wyłącznie na wąskim torze europejskim, który ciągnie się od Kowieńskiego Terminalu przez Trakiszki, Suwałki, dalej wzdłuż wschodniej granicy Polski do terminalu na granicy z Ukrainą. Oznacza to, że jeśli projekt się powiedzie, część ładunku będzie można przewieźć do Kowna bez zmiany toru i bez przeładunku.

Przepustowość terminalu w Kownie obliczono na 55 tysięcy kontenerów rocznie. To litewskie miasto leżące na styku kolei szerokotorowych i normalnotorowych może stać się hubem przeładunkowym o znaczeniu ponadregionalnym. Wynika to z dogodnej lokalizacji tego litewskiego miasta. Przez Kowno przebiega Rail Baltica, istotna magistrala kolejowa sieci TEN-T, która docelowo połączy Finlandię i kraje bałtyckie z Polską.

 

 

Pociąg z Kowna wyruszył na Ukrainę przez Polskę przed kilkunastoma dniami. Podróż zajęła kilka dni, bo wciąż nie ma polskiego odcinka Rail Baltiki.

Od Medyki przez Trakiszki do Kłajpedy

Wraz z wybuchem wojny rosyjskiej na Ukrainie konwencjonalne i ważne regionalnie łańcuchy logistyczne zostały przerwane, a projekt ma przyczynić się do ich odbudowy alternatywną trasą przez Polskę.

Oferowana przez Litwę partnerom ukraińskim trasa biegnie od terminalu Medyka (na granicy polsko-ukraińskiej) do portu w Kłajpedzie na Litwie, skąd promami przewożono by towary także na inne rynki. Litewska firma transportowa LTG Cargo przed kilkoma tygodniami złożyła ukraińskim firmom oferty także na transport zboża, bo przez wojnę Ukraina nie może wykorzystać do eksportu swoich czarnomorskich portów.

Według Litewskich Kolei ( AB Lietuvos Geležinkeliai) dwa terminale w Medyce są obecnie w stanie obsługiwać jeden pociąg dziennie. Przy takiej przepustowości możliwy byłby transport około 1 miliona ton ziarna rocznie. Gdyby nie było ograniczeń technicznych w Polsce ( rail Baltica wciąż w budowie), przepustowość Lietuvos Geležinkeliai już dziś pozwoliłaby na przewóz dwa razy więcej, a w niedalekiej przyszłości przepustowość mogłaby wzrosnąć do ponad 3 mln ton zboża rocznie.

- Wciąż pracujemy nad znalezieniem nowych kierunków dywersyfikacji działalności i sposobów pomocy klientom w transporcie ładunków. Intermodalny terminal towarowy w Kownie, który niespełna rok temu został podłączony do europejskiej kolei, oraz strategiczna decyzja o utworzeniu spółki w Polsce w 2020 roku, pozwalają nam szukać niestandardowych modeli przewozów i skutecznych sposobów dostosowania się do zmieniających się warunków. sytuacji - mówi Eglė Šimė, dyrektor generalny LTG Cargo.

Z Kowna do Niemiec przez Polskę

Na początku tego roku została otwarta nowa trasa regularnych przewozów międzynarodowych z terminalu intermodalnego w Kownie do Duisburga w Niemczech. Pociąg kursuje trzy razy w tygodniu w obie strony, mogąc pomieścić do 36 naczep i kontenerów z różnorodnym towarem. Długość nowej trasy KIT-Duisburg- Kowieński Terminal Intemodalny (KIT) wynosi 3040 km.

Pierwszy regularny pociąg z terminalu intermodalnego w Kownie (KIT) do Duisburga odjechał 4 kwietnia br. To był pierwszy międzynarodowy transport towarowy na Zachód, którego realizacją zajęły się spółki Grupy LTG w trzech różnych krajach.

- Spółka transportowa Grupy Kolei Litewskich (LTG), LTG Cargo, kontynuuje wdrażanie planów dywersyfikacji i rozpoczyna transport intermodalny do Duisburga w Niemczech. Nowa trasa towarowa da klientom możliwość dotarcia koleją do jednego z najważniejszych ośrodków przemysłowych w Europie i największego portu śródlądowego na świecie - głosi komunikat litewskich kolei.

- Obecnie aktywnie pracujemy, aby oferować rynkowi jak najwięcej połączeń z Zachodem. Po dotarciu do terminalu intermodalnego w Duisburgu klienci będą mieli możliwość dalszego transportu naczep i kontenerów pociągiem do innych terminali. Regularnie kursują bezpośrednie pociągi z Duisburga do terminali w Niemczech, Włoszech, Polski, Belgii, Holandii i Szwecji. Ponadto możliwe są połączenia z Francją, a nawet Wielką Brytanią - mówi Eglė Šimė, dyrektor generalny LTG Cargo.

Wysyłki na Litwie są realizowane przez zespół LTG Cargo, a na terenie Polski i Niemiec przez spółkę zależną LTG Cargo Polska.

W najbliższych miesiącach firma planuje również nawiązanie współpracy z nowymi klientami w Polsce i szukanie sposobów na pomoc litewskim przedsiębiorcom w imporcie surowców z krajów Europy Środkowej.

 

WYG

Źródło i fot: Ministerstwo Transportu i Łączności Republiki Litewskiej

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.19.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe ogoszenie