Remont nawierzchni jezdni, chodników oraz zjazdów, a także wymiana rur - takie prace obejmowały roboty budowlane, które zakończyły się dokładnie tydzień temu w centrum Raczek. Choć główne skrzyżowanie (na zdj. w czasie remontu), zdaniem kierowców, jest o wiele bezpieczniejsze, nie brakuje krytycznych uwag zarówno do harmonogramu, według którego prowadzone były roboty, jak też chociażby jednego ze znaków.
Jak informuje MirosÅ‚aw Hanczaruk, zastÄ™pca dyrektora Podlaskiego ZarzÄ…du Dróg Wojewódzkich w BiaÅ‚ymstoku, UrzÄ…d Gminy w Raczkach z proÅ›bÄ… o wykonanie remontu wystÄ™powaÅ‚ do ZarzÄ…du w lipcu ubiegÅ‚ego roku:
- ProÅ›bÄ™ swÄ… motywowaÅ‚ wystÄ™pujÄ…cymi zagrożeniami dla ruchu koÅ‚owego w postaci kolein i pÄ™knięć poprzecznych nawierzchni jezdni oraz utrudnieniami w ruchu pieszym spowodowanymi nierównoÅ›ciami nawierzchni chodników.
Raczkowskie ulice KoÅ›cielna i Suwalska sÄ… częściÄ… liczÄ…cej 120 km drogi wojewódzkiej nr 655 KÄ…p-Wydminy-Olecko-Raczki –SuwaÅ‚ki- Rutka Tartak, a wiÄ™c trasy ważnej, bo Å‚Ä…czÄ…cej województwo warmiÅ„sko-mazurskie z podlaskim.
ZarzÄ…d Województwa przychyliÅ‚ siÄ™ do proÅ›by wÅ‚adz gminy. W czerwcu ruszyÅ‚y roboty drogowe. Ich koszt wyniósÅ‚ dokÅ‚adnie 439 839, 48 zÅ‚, samorzÄ…d wyÅ‚ożyÅ‚ 100 tys. zÅ‚otych. WykonawcÄ… robót byÅ‚o PrzedsiÄ™biorstwo Drogowo-Mostowe w SuwaÅ‚kach. Do koÅ„ca lipca prace w centrum miejscowoÅ›ci szÅ‚y peÅ‚nÄ… parÄ…. Jak twierdzi część mieszkaÅ„ców, wrÄ™cz za szybko. Ulica KoÅ›cielna staÅ‚a siÄ™ na kilka tygodni jednym wielkim placem budowy. Kierowcy mieli problem z dojazdem na osiedle bloków, dotarciem do koÅ›cioÅ‚a, przedostaniem siÄ™ w stronÄ™ MaÅ‚ych Raczek i Olecka. Robotnicy poruszali siÄ™ po obu stronach drogi.
- Najpierw zaczÄ™li przy wyjeździe na Olecko. Nie można byÅ‚o przejść ani jednÄ…, ani drugÄ… stronÄ… chodnika. Wszystko byÅ‚o rozkopane, peÅ‚no byÅ‚o maszyn. Koparki wyjeżdżaÅ‚y na Å›rodek ulicy. KÄ…tówkami ciÄ™li od rana do wieczora. W upaÅ‚y to siÄ™ tak kurzyÅ‚o, że Å›wiata nie byÅ‚o widać – mówili mieszkaÅ„cy.
Mirosław Hanczaruk twierdzi, że projekt organizacji ruchu na czas budowy nie przewidywał jednoczesnego zajęcia obu stron chodnika.
Robotnicy zastÄ…pili stare pÅ‚yty chodnikowe betonowymi kostkami, poprawili zjazdy, zerwali stary asfalt i zalali nowÄ… nawierzchniÄ™ z mieszanki mineralno-bitumicznej. Poprawione zostaÅ‚y również barierki okalajÄ…ce rynek. A UrzÄ…d Gminy, korzystajÄ…c z okazji, wymieniÅ‚ stare, azbestowe rury do wody na plastikowe.
- ZostaliÅ›my wyposażeni w przyÅ‚Ä…cza wodociÄ…gowe z praktycznymi zasuwami. JesteÅ›my bardzo zadowoleni z nowej inwestycji, ale nie wszystkie problemy udaÅ‚o siÄ™ rozwiÄ…zać – mówi jeden z mieszkaÅ„ców ulicy KoÅ›cielnej.
Jak twierdzi, gdy tylko inwestycja dobiegÅ‚a koÅ„ca, posiadacze pojazdów mechanicznych zaczÄ™li parkować na Å›wieżo wybudowanych chodnikach. Umieszczono znak zakazu. Na Å›rodku chodnika.
- Nie dość, że znak utrudnia poruszanie siÄ™ chodnikiem, to wÅ‚aÅ›ciciele pobliskich sklepów lekceważą go i tak na chodniku parkujÄ… – mówi mieszkaniec ul. KoÅ›cielnej. - Gdy zwraca siÄ™ im uwagÄ™, że parking na samochody jest 50 metrów dalej, odpowiadajÄ…: „PÅ‚acÄ™ podatki i mogÄ™ tutaj parkować samochód”.
Podkreśla, że niejednokrotnie piesi muszą zejść na ulicę, aby skutecznie ominąć blokadę.
- Jeszcze gorzej przedstawia siÄ™ przejÅ›cie dla matki z wózkiem dzieciÄ™cym lub dla osoby niepeÅ‚nosprawnej na wózku inwalidzkim. MieszkaÅ„cy części ul. KoÅ›cielnej sÄ… zaniepokojeni takim obrotem sprawy, takim udogodnieniem. Z tak piÄ™knej inwestycji, która dodaÅ‚a blasku ulicy jeden znak i kilku przedsiÄ™biorców umniejsza nasze zadowolenie, nasze bezpieczeÅ„stwo – ubolewa.
(just)
Zdjęcie autorstwa mieszkańca ul. Kościelnej