22.09.2021

Pociąg promujący Europejski Rok Kolei przejechał przez Suwałki Bez przesiadki do Tallina [foto]

Pociąg promujący Europejski Rok Kolei - Connecting Europe Express - po pobycie w Warszawie i Gdańsku wyruszył w dalszą drogę. W nocy z wtorku na środę dotarł do Białegostoku, skąd rano udał się przez Suwałki i Trakiszki pojechał na Litwę.

Następnie skład powróci do Polski - jutro dotrze do Krakowa.

Specjalny skład o nazwie „Łącząc Europę” w ciągu 36 dni odwiedzi ponad 70 miast i 26 krajów i pokona 20 tys. kilometrów. Podróż rozpoczęła się 2 września w Lizbonie, a zakończy 7 października w Paryżu. Cel to ukazanie potencjału rozwoju kolei w Europie oraz okazja do rozmów o przyszłości sektora.

Trasę pociągu przez Europę można śledzić na http://connectingeuropeexpress.eu

Litwa. Spotkanie pociągów

Już w sobotę, 18 września br. specjalny Baltic Express z okazji Europejskiego Roku Kolejowego wyruszył w podróż z Litwy do Estonii. Mieszkańcy miast, w których pociąg zatrzyma się podczas podróży, oraz ich goście zostali zaproszeni do bezpłatnego odwiedzenia mobilnej wystawy w pociągu, która opowiada o zaletach kolei i największych projektach w branży.

Zainstalowana w pociągu wystawa została otwarta w sobotę 18 września na dworcu w Wilnie. W drodze do Tallina pociąg zatrzymał się w Kaišiadorys, w Jonavie i w Szawlach. Ta wystawa, która stała się przestrzenią dla pociągów, ma na celu zapoznanie ludzi z technologiami usprawniającymi ruch kolejowy, opowiedzenie o zaletach tego rodzaju podróży i transportu towarowego, największych projektów w sektorze kolejowym.

Baltic Express jest częścią inicjatywy Europejskiego Roku Kolei. Na początku tego tygodnia pociąg wyruszył w symboliczną podróż na trasie Tallin-Ryga-Wilno-Kowno, a 22 września br. w Kownie spotka się ze specjalnym pociągiem Komisji Europejskiej (KE) „Connecting Europe Express”, który właśnie pomknął przez Suwałki. Ministrowie transportu i łączności krajów bałtyckich, przedstawiciele rządu fińskiego, kolei bałtyckich i Komisji Europejskiej pojechali we wtorek pociągiem Connecting Europe Express Baltic (CCE Baltic), który ma spotkać się z europejskim pociągiem Connecting Europe Express z Portugalii w środę w Kownie.

- Spotkanie tych dwóch pociągów to ważne wydarzenie, symbolizujące przyszłą integrację infrastruktury kolejowej Europy i wszystkich krajów bałtyckich. Ponadto jest to jasny przekaz do całej Europy z trzech krajów bałtyckich o znaczeniu projektu Rail Baltica, który połączy region bałtycki z Europą Zachodnią. Ogólnie rzecz biorąc, Europejski Rok Kolei ma na celu podkreślenie sektora kolejowego, ponieważ pociągi są prawdopodobnie najbardziej zrównoważonym, innowacyjnym i najbezpieczniejszym sposobem podróżowania i transportu towarów. Przyszłość Europy jest niewyobrażalna bez pociągów elektrycznych jeżdżących po szynach - komentuje Mantas Bartuška, dyrektor generalny Lietuvos Geležinkeliai.

Rola integracji rynków kolejowych

We wtorek, 21 września, specjalny Baltic Express z okazji Europejskiego Roku Kolejowego rozpoczął podróż z Tallina do Wilna, gromadząc po raz pierwszy ministrów transportu trzech państw bałtyckich, a także przedstawicieli Kolei Bałtyckich i Unii Europejskiej. Komisji (KE). Litewski minister transportu Marius Skuodis, który podróżuje pociągiem przez kraje bałtyckie, podkreśla, że ​​wydarzenie to pokazuje wolę krajów bałtyckich do integracji z europejską siecią kolejową oraz znaczenie projektu Rail Baltica i wykorzystanie istniejącej infrastruktury.

- Strategiczny projekt Rail Baltica, który jednoczy kraje bałtyckie, a także sąsiednią Polskę i Finlandię, niewątpliwie zmieni nie tylko systemy transportowe Litwy, ale także Łotwy i Estonii oraz zapewni nowe możliwości dla ludności i gospodarek kraje. Do tego czasu wystarczy jednak po prostu wykorzystać istniejącą sieć infrastruktury, zapewniającą regularne połączenia pociągów pasażerskich między stolicami krajów bałtyckich. Jestem przekonany, że będziemy kontynuować udany dialog oparty na obopólnych korzyściach - powiedział w pociągu minister transportu M. Skuodis.

Minister transportu Łotwy Talis Linkaitis zwrócił uwagę na znaczenie budowy Rail Baltica, która rozpoczęła się w Europie: „Budując linię Rail Baltica, planujemy nie tylko międzynarodowe przewozy pasażerskie i towarowe koleją, ale także regionalne. Nowa infrastruktura połączy nas z naszymi sąsiadami w krajach bałtyckich, poprawiając jednocześnie współpracę gospodarczą i rozwój regionalny.”

Według estońskiego ministra gospodarki i infrastruktury Taavi Aas, Rail Baltica to strategiczny i długoterminowy projekt międzynarodowy polegający na stworzeniu infrastruktury kolejowej i łańcucha logistycznego ukierunkowanego na wysokiej jakości usługi pasażerskie i towarowe między krajami bałtyckimi, Finlandią i innymi Kraje UE: Koleje mają przed sobą świetlaną przyszłość. Dziś globalnym wyzwaniem jest zmiana klimatu i tutaj możemy odegrać strategiczną rolę w odpowiedzi na cele środowiskowe „Zielonego Kursu.”

W Baltic Express biorą udział Catherine Trautmann, Koordynator Korytarza TEN-T Morze Północno-Bałtyckie, Henrik Hololei, Dyrektor Generalny Dyrekcji ds. Mobilności i Transportu KE, a także przedstawiciele bałtyckiego i fińskiego sektora kolejowego.

W środę, 22 września, bałtycki pociąg z Wilna będzie kontynuował podróż do Kowna, gdzie odbędzie się symboliczne spotkanie z pociągiem Łącząc Europę Express przyjeżdżającym z Lizbony przez Europę. Do 7 października odwiedzi on ponad 70 miast i 26 krajów, przejedzie 20 tys. kilometrów. To jeden z projektów Inicjatywy Kolejowej ogłoszonej przez KE 2021 roku Europejskim Rokiem Kolei.

Bez przesiadki do Tallina

Według litewskiego ministra, po otwarciu w tym roku terminalu intermodalnego w Kownie, pociągi towarowe mogą już dotrzeć na Litwę po europejskich torach kolejowych. Regularny, z większą ilością kursów pociąg pasażerski „Wilno-Ryga” dałaby z kolei podwójny powrót - wygodny dojazd dla turystów, dodatkowo zmniejszono by 950 ton emisji CO2 rocznie. Zdaniem ministra należy również rozważyć możliwość przedłużenia takiej trasy pociągu do Tallina.

- Wykorzystując trasę Rail Balticy i jej infrastruktury prawdopodobnie już od połowy przyszłego roku będziemy mogli dojechać do Warszawy bezpośrednimi pociągami z Litwy i z powrotem, a za kilka lat będziemy mieli okazję wygodnie i szybko dotrzeć do Rygi i Tallina bez przesiadki - prognozuje minister litewski Minister Transportu i Komunikacji Marius Skuodis.

M.Skuodis ma nadzieję, że pociąg pasażerski między Tallinem a Wilnem będzie regularnie kursował jeszcze przed zakończeniem budowy Rail Baltica.

- Po raz pierwszy wszystkie trzy nasze stolice zostały połączone koleją. Organizacja tego szlaku zajęła nam trzydzieści lat od odzyskania niepodległości. Mam wielką nadzieję, że stanie się ona regularną linią jeszcze przed ukończeniem Rail Baltica, a po jej zakończeniu mam nadzieję, że trasa stanie się wyjątkowym przeżyciem dla społeczeństw naszych krajów - powiedział M. Skuodis.

Podróż z Wilna do Warszawy w 4 godziny

Od połowy przyszłego roku Wilno i Warszawę powinny też łączyć bezpośrednie pociągi. Minister Skuodis, który niedawno odwiedził Polskę, zgodził się w tej sprawie z polskim ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem.

- Najważniejsza kwestia, która dotyczy bezpośrednio samych mieszkańców, to zgoda, abyśmy do II połowy następnego roku mieli pociąg, który połączy Wilno i Warszawę. Miałby przesiadkę też w Kownie. Gdybyśmy w następnym roku startowali z taką trasą, to byłoby radosne osiągnięcie. Ważne jest, aby był maksymalnie szybki, oczywiście nie aż tak, jak będzie, gdy powstanie Rail Baltica. Teraz jest ważne, aby podróż trwała do 8 godzin. Mamy nadzieję, że w 2026-2027 r. powstanie Rail Baltica, która skróci ten czas do 4 godzin. Jeszcze będziemy uzgadniali, jak często taki pociąg będzie jeździł. Byłoby idealnie, gdyby można było nim podróżować dwa razy w dzień - o poranku i wieczorem. To by pomogło utworzyć pewne przyzwyczajenia dla podróżnych - powiedział Marius Skuodis, minister komunikacji i łączności, który był gościem "Salonu politycznego" Radia Znad Willi.

Litwa liczy na porozumienie z UE w sprawie finansowania Rail Baltica

Litewski Minister Transportu i Komunikacji ma nadzieję uzgodnić z Unią Europejską finansowanie europejskiej linii kolejowej Rail Baltica. Marius Skuodis również mówi, że ma nadzieję, że projekt zostanie zrealizowany na czas.

- Mam nadzieję, że wszyscy zgodzimy się, że żadne odroczenie projektu Rail Baltica nie może być tolerowane. Ponieważ mamy gości z Komisji Europejskiej, dzięki którym przejeżdżamy tą trasą, mam nadzieję, że dojdziemy do porozumienia w sprawie finansowych niuansów realizacji projektu – powiedział minister, który pojechał we wtorek specjalnym pociągiem z Tallina przez Rygę do Wilna z kolegami z Estonii i Łotwy.

Europejski Trybunał Obrachunkowy (ETO) stwierdził w czerwcu ubiegłego roku, że koszt budowy Rail Baltica w państwach bałtyckich wzrósł o prawie 2,4 miliarda euro. do 7 mld euro i może wzrosnąć w przyszłości. Ponadto kwestionowali opłacalność projektu i jego terminową realizację – do 2026 roku. Władze litewskie kilka lat temu nieoficjalnie mówiły, że projektowi może brakować środków finansowych - wtedy szacowano, że jego wartość wzrosła do 7,8 mld. ale jest mało prawdopodobne, że Unia Europejska wyda kolejne 2 miliardy euro. Oficjalnie ogłoszony koszt projektu to wciąż 5,8 miliarda dolarów euro.

Planowane zakończenie budowy Rail Baltica z Tallina do Warszawy to 2027 rok.

Międzynarodowy projekt Rail Baltica, który   oznacza integrację infrastruktury kolejowej krajów bałtyckich, zasadniczo zmieni nawyki podróżowania i transportu towarowego. Nowo wybudowana w tych krajach linia kolejowa obejmie trasę Tallin – Parnawa - Ryga -  Poniewież - Kowno - granica Litwy i Polski oraz odgałęzienie Kowno – Wilno. Nowa linia będzie miała szerokość 1435 mm i będzie zgodna ze wszystkimi technicznymi specyfikacjami zgodności (TSI).

Podczas realizacji pierwszego etapu Rail Baltica na Litwie  wybudowano w 2015 r.  europejską linię kolejową od granicy litewsko-polskiej do Kowna. W tym roku, po przebudowie węzła kolejowego w Kownie, europejska linia kolejowa dotarła do terminalu intermodalnego w Kownie i rozpoczęły się regularne bezpośrednie połączenia towarowe między Litwą a Europą.

 

 

WYG

Źródła i fot: Ministerstwo Transportu i Komunikacji Republiki Litewskiej; PKP PLK

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.21.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe ogoszenie