Minister transportu Republiki Litewskiej Marius Skuodis potwierdził w środę, 19 października podczas posiedzenia Komisji Gospodarki litewskiego Sejmu, że pasażerskie połączenie kolejowe Wilno - Warszawa ma ruszyć już w grudniu br.
Pierwsze podróże tym pociÄ…giem „nie bÄ™dÄ… tak komfortowe, jak mogÅ‚yby być" – zaznaczyÅ‚ jednoczeÅ›nie szef resortu.
Jak stwierdziÅ‚ Skuodis, na Litwie i w Polsce brakuje pociÄ…gów, by od razu zapewnić wygodne poÅ‚Ä…czenie.
- Mam nadziejÄ™, że w grudniu bÄ™dziemy mieli regularne przejazdy do Warszawy. Na poczÄ…tku nie bÄ™dÄ… one tak wygodne, jak mogÅ‚yby być – powiedziaÅ‚ w Å›rodÄ™ Skuodis na posiedzeniu sejmowego Komitetu Gospodarki. I dodaÅ‚: -JeÅ›li Komitet znajdzie sposób, aby sprowadzić nam wiÄ™cej pociÄ…gów, także po stronie polskiej, te podróże z pewnoÅ›ciÄ… bÄ™dÄ… znacznie wygodniejsze”.
Szef litewskiego resortu transportu zapewniÅ‚, że szuka sposobów na zapewnienie jak najwiÄ™kszej liczby poÅ‚Ä…czeÅ„ na nowej linii kolejowej, ale obecnie brakuje na to pociÄ…gów.
- Rozmawiam z polskim ministrem, ale zdolnoÅ›ci w caÅ‚ej Europie, w tym u nas, sÄ… takie, jakie sÄ…. Staramy siÄ™ robić wszystko, co możliwe, ale nie wszystko może rynek nam dać nawet za duże pieniÄ…dze w krótkim okresie - wyjaÅ›niaÅ‚. ZapewniÅ‚, że w dÅ‚uższej perspektywie te kwestie majÄ… być rozwiÄ…zane.
W poÅ‚owie wrzeÅ›nia polscy i litewscy ministrowie komunikacji – Andrzej Adamczyk i Marius Skuodis - podczas spotkania w Wilnie obiecali, że poÅ‚Ä…czenie kolejowe Wilno-Warszawa ma być uruchomione jeszcze w tym roku, w grudniu.
UmowÄ™ o poÅ‚Ä…czeniu stolic Litwy i Polski pociÄ…giem pasażerskim „LTG Link” z polskÄ… spóÅ‚kÄ… kolejowÄ… „PKP Intercity” podpisaÅ‚o jeszcze we wrzeÅ›niu 2020 roku.
Najpierw 8 godzin, po wybudowaniu Rail Baltiki już tylko 4
Planuje siÄ™ rozwój regularnych przewozów pasażerskich w trzech etapach: w latach 2022-2023 przejazdy pociÄ…gami osobowymi odbywaÅ‚yby siÄ™ na trasie Warszawa - Mockawa - Kowno - Wilno, zaÅ› w latach 2023-2024 kursowaÅ‚by na trasie Warszawa - Kowno - Wilno (bez przystanku w Mockowie).
Oba kraje bÄ™dÄ… stopniowo podnosić parametry jakoÅ›ciowe obsÅ‚ugi pociÄ…gów pasażerskich miÄ™dzy Wilnem a WarszawÄ…, ulepszajÄ…c istniejÄ…cÄ… infrastrukturÄ™ i wyposażajÄ…c kolej w niezbÄ™dny tabor. Zapewni to sprawnÄ… i szybkÄ… komunikacjÄ™ miÄ™dzy krajami, tak, aby Å‚Ä…czny czas trwania takiej podróży pociÄ…giem przed realizacjÄ… Rail Baltica nie przekroczyÅ‚ 8 godzin.
Po wybudowaniu i uruchomieniu szybkiej kolei europejskiej Rail Baltica do stolic obu krajów można bÄ™dzie dojechać bezpoÅ›rednim pociÄ…giem dużych prÄ™dkoÅ›ci. W 2026-2027 r., gdy już powstanie Rail Baltica, czas przejazdu na trasie Warszawa - Wilno wyniesie nie wiÄ™cej niż 4 godziny.
Obecnie z Litwy do Polski można dotrzeć pociÄ…giem, który w weekendy kursuje z Kowna do BiaÅ‚egostoku. Do Warszawy można jeszcze polecieć samolotem bÄ…dź udać siÄ™ wÅ‚asnym samochodem.
Codziennie do Warszawy z Wilna dwukrotnie w ciÄ…gu dnia odjeżdżajÄ… przepeÅ‚nione autobusy spóÅ‚ki Lux Express
WYG
ŹródÅ‚o i fot: Ministerstwo Transportu RL; Komisja Gospodarki Sejmu RL