Jak już informowaliśmy, międzynarodowa trasa kolejowa Wilno-Warszawa-Kraków zdobyła laury w konkursie „Polish Business Awards”.
Nagroda dedykowana jest spółce LTG Link zajmującej się transportem pasażerskim Grupy LTG oraz polskiemu przewoźnikowi pasażerskiemu PKP Intercity, które rozwijają tę trasę.
Umowę o połączeniu stolic Litwy i Polski pociągiem pasażerskim „LTG Link” z polską spółką kolejową PKP Intercity podpisało jeszcze we wrześniu 2020 roku. Rok temu, 11 grudnia 2022 roku, pierwszy pociąg wspólnej trasy międzynarodowej wyjechał z Wilna do Warszawy i Krakowa.
Pociągi pomiędzy Litwą a Polską kursują codziennie na trasie Wilno - Kowno- Suwałki - Warszawa-Kraków. Pociąg „LTG Link” z Wilna kursuje przez Kowno do Mockawy, gdzie pasażerowie proszeni są o przesiadkę do pociągu polskiego przewoźnika i dalszą podróż do wybranego polskiego miasta pociągiem PKP Intercity.
Pociągi obu krajów są wyposażone w toalety i gniazdka elektryczne w każdym wagonie. Na terenie Litwy można korzystać z bezpłatnego łącza internetowego Wi-Fi, klientom oferowana jest możliwość zakupu przekąsek i napojów.
- Trasa kolejowa Wilno -Warszawa-Kraków jest przykładem celowej współpracy międzynarodowej. Dzięki codziennym kursom zapewniamy zarówno ekologiczne połączenie transportowe, jak i przyczyniamy się do promocji turystyki. Przez pierwszy rok istnienia linii przejazdy pociągami z Wilna do Warszawy i z powrotem cieszyły się dużym zainteresowaniem zarówno podróżnych z Litwy, jak i turystów z zagranicy – świadczy o tym liczba podróżujących, która w ciągu roku przekroczyła nasze oczekiwania i wyniosła około 36 tys.. pasażerów- – powiedział Gediminas Šečkus, tymczasowy menadżer LTG Link, który odebrał nagrodę.
Najwięcej litewskich pasażerów wybiera Kraków i Warszawę
Jak podaje LTG Link, najwięcej klientów wybiera wyjazd do Warszawy, połowa do Krakowa, a największą popularnością cieszą się wycieczki 3-4 dniowe.
Konsekwentna praca z partnerami w Polsce zaowocowała dodaniem do pociągu kursującego przez terytorium Polski dodatkowego wagonu, który obejmuje zarówno przedziały przyjazne grupom, jak i miejsca dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, dzięki czemu podróż do Polski jest odpowiednia dla wszystkich osób. Jednocześnie pozwala codziennie oferować klientom większą liczbę dodatkowych biletów – informuje litewski przewoźnik.
Będzie nieco szybciej
10 grudnia, po wejściu w życie nowego rocznego rozkładu jazdy podróżowanie tą trasą stanie się jeszcze wygodniejsze, gdyż czas przejazdu skróci się od 12 do 27 minut, w zależności od kierunku. Na tej międzynarodowej trasie w dalszym ciągu będzie zapewniona bezpośrednia komunikacja między stolicą a Mariapolem i Kazlų Rūdą.
Oba kraje będą stopniowo podnosić parametry jakościowe obsługi pociągów pasażerskich między Wilnem a Warszawą, ulepszając istniejącą infrastrukturę i wyposażając kolej w niezbędny tabor. Zapewni to sprawną i szybką komunikację między krajami, tak, aby łączny czas trwania takiej podróży pociągiem przed realizacją trasy Rail Baltica nie przekroczył 8 godzin.
Po wybudowaniu i uruchomieniu szybkiej kolei europejskiej Rail Baltica, do stolic obu krajów można będzie dojechać bezpośrednim pociągiem dużych prędkości.
Litewski odcinek Rail Baltiki powinien zostać zakończony do końca 2026 roku lub w 2027 roku.
- Rail Baltica będzie nie tylko wtedy, gdy Litwa będzie miała tory, ale wówczas, gdy Polska doprowadzi tory do litewskiej granicy. I ta data, którą Polska nam wskazuje, to rok 2028. Wtedy będziemy musieli mieć wszystkie tory aż do Polski i z Polski – powiedział minister transportu i komunikacji Marius Skuodis w wywiadzie dla rozgłośni „Žinių radijas”.
Wówczas czas przejazdu na trasie Warszawa - Wilno wyniesie nie więcej niż 4 godziny.
WYG
Źródło: Ministerstwo Komunikacji RL