Stopniowe, luźne wdrażanie do obowiązków szkolnych na przykład poprzez wycieczki do ośrodków kultury czy muzeów, relacje rówieśnicze, ale też pomoc psychologów będzie niezbędna dzieciom i młodzieży w powrocie do normalności.
Warunki udzielania takiego wsparcia maja zapewnić samorządy. Dlatego Bożena Łapińska, dyrektor Szpitala Psychiatrycznego w Suwałkach we wtorek zawarła porozumienie z prezydentem Suwałk Czesławem Renkewiczem, a dzień wcześniej spotkala się z Wiesławą Burnos i Markiem Malinowskim, czlonkami zarządu województwa podlaskiego.
Czesław Renkiewicz i Bożena Łapińską zawarli umowę, na mocy której podjęta zostanie współpraca mająca wesprzeć dzieci, młodzież, rodziców i nauczycieli po powrocie do stacjonarnego nauczania po okresie pandemii koronawirusa.
- Wyłączenie uczniów z normalnego funkcjonowania i zamknięcie ich w domach na tak długi czas wywarło niestety negatywne skutki w zakresie zdrowia psychicznego. W Suwałkach funkcjonują takie instytucje jak szpital psychiatryczny czy poradnia psychologiczno – pedagogiczna, które będą w głównej mierze wspierały wszystkie te osoby, które potrzebować będą pomocy w powrocie do normalnego funkcjonowania – powiedział w trakcie spotkania z dziennikarzami Czesław Renkiewicz.
Zakres współpracy zawarty w porozumieniu jest obszerny. Będą to przede wszystkim takie działania jak: prowadzenie zajęć oraz warsztatów z zakresu ochrony zdrowia psychicznego, konsultacje dla uczniów i ich rodziców, obserwacje uczniów na lekcjach, wizyty w szkole lub placówce, a także możliwość odbycia rozmów telefonicznych.
- Dzięki porozumieniu nawiązujemy możliwość otwartej współpracy i aktywnej pomocy dzieciom, rodzicom i pedagogom. To umożliwi bardzo szybkie dotarcie do problemu, z którym zmagają się dzieci. Tylko w tej chwili mamy pod opieką 300 osób z czego ponad 80 to dzieci z Suwałk. Zmagają się one z problemami lękowymi czy uzależnieniem cyfrowym – mówiła Bożena Łapińska.
Realizatorem porozumienia ze strony Miasta będzie Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Suwałkach. To miejska instytucja świadcząca pomoc dla dzieci i ich rodzin, ale także nauczycieli.
- Ważne tu są możliwości stworzenia takiej oferty dla dzieci i młodzieży, która na nowo przyzwyczai ich do życia nie w formie on-line ale do interakcji bezpośrednich. Dlatego nasze jednostki kultury od czerwca zapraszają na cykle zajęć integracyjnych – dodał Roman Rynkowski, zastępca prezydenta Suwałk.
Według danych UNESCO polscy uczniowie znaleźli się w europejskiej czołówce dzieci, które najdłużej uczą się w domach. Więcej godzin na zdalnych lekcjach mieli tylko uczniowie z Macedonii, Bośni i Hercegowiny, Słowacji i Łotwy. W raporcie UNESCO jest też mowa o tym, że łącznie ze studentami na naukę zdalną przeszło u nas ponad 7,5 mln osób. Już teraz otwarcie mówi się o tym, że przejście na nauczanie zdalne wywarło duże obciążenie psychiczne na uczniach ale też i nauczycielach. Pogłębiły się też problemy związane z uzależnieniami od komputerów oraz strach przed powrotem do normalnego funkcjonowania.
Pomoc psychologiczna dla dzieci i młodzieży w powrocie do normalnego trybu nauki – to cel porozumienia zawartego pomiędzy Samorządem Województwa Podlaskiego i Szpitalem Psychiatrycznym w Suwałkach. W poniedziałek (24.05) szczegóły przedsięwzięcia przedstawili członkowie zarządu Wiesława Burnos i Marek Malinowski oraz dyrektor Szpitala Psychiatrycznego w Suwałkach Bożena Łapińska.
W ramach porozumienia samorząd województwa zobowiązuje podlaskie ośrodki pomocy psychologicznej i terapeutycznej dla dzieci i młodzieży do współpracy ze szkołami i innymi placówkami oświatowymi i wychowawczymi. Celem ma być pomoc w powrocie dzieci do szkół i do normalnych kontaktów rówieśniczych – co po pandemicznej przerwie - dla wielu młodych ludzi nie jest łatwe.
Jak podkreślał Marek Malinowski (odpowiedzialny w zarządzie województwa m.in. za obszar zdrowia), w program niosący pomoc dzieciom włączyło się pięć ośrodków prowadzonych przez Szpital Psychiatryczny w Suwałkach i Wojewódzki Ośrodek Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży (WOPiTU).
- Program obejmie powiaty: augustowski, sejneński, sokólski, suwalski i miasto Suwałki oraz powiat łomżyński – wymieniał członek zarządu.
Trudny powrót do normalności
Dyrektor Bożena Łapińska zaznaczyła, że powrót do szkół, do normalnych kontaktów rówieśniczych u wielu uczniów budzi skrajne emocje.
- To są zaburzenia adaptacyjne, niechęć do wychodzenia z domu, izolacja od grup rówieśniczych, bezsenność czy zaburzenia psychosomatyczne, które towarzyszą dzieciom po takim długim okresie izolacji od szkoły i rówieśników – informowała dyrektor Łapińska.
Do psychologa i terapeuty bez skierowania
Współpraca ze szkołami czy z instytucjami prowadzącymi opiekę nad dziećmi ma ułatwić dostępność pomocy psychologicznej potrzebującym.
- Do tych ośrodków nie jest potrzebny żadne skierowanie. Może się zgłosić tam każdy, kto zauważy niepokojące symptomy: rodzic, dziecko, nauczyciel, wychowawca, dyrektor szkoły – wyliczała Bożena Łapińska.
Warto zaznaczyć, że udzielana jest tam pomoc psychologiczna i terapeutyczna. Nie ma lekarzy psychiatrów.
- Dziecko jest diagnozowane psychologicznie, następnie pracownicy ośrodków kontaktują się ze środowiskiem: szkołą czy rodziną. Chodzi o to, żeby zebrać informacje, co się dzieje, dlaczego dziecko potrzebuje pomocy. Dopiero wtedy ustala się plan terapii i wtedy jest ewentualnie kierowane do lekarza specjalisty - mówiła dyrektor Łapińska. Ale jak dodała nie zawsze ta pomoc psychiatry jest konieczna.
Udział w konferencji wzięła udział również Bożena Nienałtowska, dyrektor Departamentu Edukacji, Sportu i Turystyki w urzędzie marszałkowskim.
Ośrodki Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla Dzieci i Młodzieży nadzorowane przez suwalski szpital psychiatryczny znajdują się w Sokółce, Suwałkach, Becejłach, Augustowie, Sejnach. Pod ich opieką jest około 300 osób.
Placówki są czynne pięć dni w tygodniu, z czego dwa dni w godzinach od 11.00 do 20.00.
Źródła: UM Suwalki i Wrota Podlasia