Litwa otrzyma z unijnego instrumentu Łącząc Europę ( Connecting Europe Facility - CEF) ponad 73 miliony euro na finansowanie projektów mobilności wojskowej.
Te pieniądze zostaną wykorzystane przy budowie odcinka autostrady Via Baltica z Mariampola do granicy z Polską i rampy kolejowej w Palemonie.
W pierwszym z czterech etapów przebudowywanej drogi A5 Kowno - Mariampol - Suwałki (jeden z odcinków via Baltiki) planowane jest poszerzenie istniejącej drogi do 4 pasów ruchu oraz budowa łączników w pobliżu drogi A5. Na tym 16-kilometrowym odcinku powstaną nowe przejazdy tunelowe, skrzyżowania o różnym natężeniu ruchu, ronda, ciężki parking i mosty na rzece Szeszupe. Planowane jest również wdrożenie działań z zakresu ochrony środowiska oraz budowa ekranów dźwiękochłonnych.
Cały ten odcinek drogi od Mariampola do granicy z Polską, o łącznej długości nieco ponad 40 km. zostanie przebudowany zgodnie z wymogami dla autostrad i pojazdy będą mogły poruszać się z prędkością 130 km/h. Prace mają zostać zakończone do końca 2024 roku.
Wojskowa i cywilna infrastruktura w kowieńskim terminalu kolejowym
Terminal intermodalny w Kownie, działający w Palemonas, jest ważną częścią projektu Rail Baltica dla całej Europy. jest połączony z europejską siecią kolejową.
Projekt rampy w Palemone zakłada budowę dwufunkcyjnej wojskowej i cywilnej rampy załadunkowej na 300 nabrzeżach oraz budowę trzech dodatkowych linii kolejowych, które pozwolą na jednoczesne przybycie trzech pociągów przewożących sprzęt wojskowy.
Infrastruktura w Palemone będzie przystosowana do obsługi zarówno sprzętu wojskowego, jak i pociągów towarowych. Ponadto zostaną zainstalowane rampy przeładunkowe o podwójnym przeznaczeniu, zbudowane ściany dźwiękochłonne oraz przebudowany zostanie 1,5-kilometrowy odcinek ulicy w Palemonis. Projekt ma zostać ukończony do 2027 roku.
Przypomnijmy, że 4 kwietnia br. otwarto nową trasę regularnych przewozów międzynarodowych z terminalu intermodalnego w Kownie do Duisburga (Niemcy). Podczas jednej podróży będzie można przewieźć do 36 jednostek naczep i kontenerów z różnymi towarami. Nadal badane są przez litewskie władze sposoby zwiększenia przepływów towarów z krajów Europy Zachodniej i Środkowej.
WYG
Źródło i fot: Ministerstwo Transportu i Łączności Republiki Litewskiej