Dość powszechny w internecie jest model sprzedaży zwany dropshippingiem. Polega on na tym, że przedsiębiorca poprzez swoją stronę internetową sprzedaje towary w imieniu własnym lub w imieniu innych przedsiębiorców.
Bardzo czÄ™sto jednak taki przedsiÄ™biorca nie dziaÅ‚a jako sprzedawca, ale jako poÅ›rednik. Może siÄ™ wiÄ™c okazać, że nie kupujemy u polskiego przedsiÄ™biorcy, na którego stronie zamawiamy towar, lecz od sprzedawcy zagranicznego.
W zależności od tego, czy przedsiębiorca działa jako sprzedawca, czy jako pośrednik inaczej będzie kształtować się jego odpowiedzialność.
Rzecznik wiele razy spotykaÅ‚a siÄ™ z sytuacjÄ…, w której konsumenci nie mieli Å›wiadomoÅ›ci, że towar, który zamówili, wysÅ‚any zostaÅ‚ przez przedsiÄ™biorcÄ™ majÄ…cego siedzibÄ™ poza UE. Dopiero na etapie odstÄ…pienia od umowy dowiadywali siÄ™, że nabyty towar od poÅ›rednika, muszÄ… zwrócić na swój koszt np. do Chin, co biorÄ…c pod uwagÄ™ czÄ™sto niskÄ… wartość towaru, staje siÄ™ nieopÅ‚acalne.
Na co zwracać uwagę?
- czytaj regulamin, z którego powinno jasno wynikać: kto jest sprzedawcÄ… (stronÄ… umowy), do kogo możesz skÅ‚adać reklamacje, gdzie i na jakich zasadach możesz dokonać zwrotu towaru, jaka jest odpowiedzialność poÅ›rednika i jego zakres obowiÄ…zków w poÅ›redniczeniu przy transakcji,
- czytaj opinie o sklepie w internecie,
- przy opisie towaru powinna znaleźć się informacja, o tym kto faktycznie jest jego sprzedawcą,
- sprawdź czy przedsiÄ™biorca ma siedzibÄ™ w Europejskim Obszarze Gospodarczym – w takim przypadku obowiÄ…zujÄ… bardzo podobne prawa konsumenckie jak w Polsce, a w dochodzeniu roszczeÅ„ pomoże Europejskie Centrum Konsumenckie, które bezpÅ‚atnie wpiera konsumentów w rozwiÄ…zywaniu transgranicznych sporów z przedsiÄ™biorcami,
- uważaj na niskie ceny, upewnij się, czy nie za bardzo odbiegają od wartości rynkowej, sprawdź, czy uwzględniają cło i podatek.
PamiÄ™tajmy, to sprzedawca odpowiada za oferowany towar. Niestety, w przypadku przedsiÄ™biorców majÄ…cych siedzibÄ™ np. w krajach azjatyckich - odstÄ…pienie od umowy i reklamacje mogÄ… być utrudnione, a odzyskanie pieniÄ™dzy – niemożliwe.
Anna Micielica
Powiatowy Rzecznik Konsumentów