10.12.2020

Powiatowy Rzecznik Konsumentów przestrzega przed pochopnymi decyzjami. Przedświąteczne zakupy

Okres przedświąteczny to czas wzmożonych zakupów. Zaaferowani przygotowaniami do Świąt podejmujemy pochopne, nieprzemyślane decyzje, a także zapominamy o swoich prawach konsumenckich.

Aby czas poszukiwania wymarzonych prezentów i zakupów minÄ…Å‚ spokojnie i bez wiÄ™kszych zmartwieÅ„, warto skorzystać z kilku praktycznych porad.

Duża część klientów wybiera tradycyjnÄ… formÄ™ zakupów tj. w galeriach handlowych i sklepach stacjonarnych. DokonujÄ…c zakupów w takiej formie należy pamiÄ™tać, że sprzedawca nie ma obowiÄ…zku przyjmowania od nas towaru, nawet na wymianÄ™, jeżeli jest on peÅ‚nowartoÅ›ciowy. Zależy to tylko od jego dobrej woli. Dlatego też lepiej przed zakupem sprawdzić regulamin sklepu albo zapytać sprzedawcÄ™ o ewentualnÄ… możliwość zwrotu towaru lub jego wymianÄ™.

Uważajmy na super okazje i promocyjne „przynÄ™ty”. Sprzedawcy majÄ…c Å›wiadomość, że sÅ‚owo "promocja" przyciÄ…ga jak magnes, najpierw podwyższajÄ… pierwotne ceny, aby nastÄ™pnie w ramach akcji promocyjnych zaoferować specjalne, czÄ™sto siÄ™gajÄ…ce kilkudziesiÄ™ciu procent rabaty albo zachÄ™cajÄ… rzekomo wysokÄ… obniżkÄ… do zakupu różnych artykuÅ‚ów, podczas gdy w rzeczywistoÅ›ci promocja dotyczy jedynie wybranych produktów.

Należy również zwrócić uwagÄ™, czy cena przy kasie i na póÅ‚ce jest taka sama. Cena umieszczona przy produkcie powinna być cenÄ… obowiÄ…zujÄ…cÄ… i jeÅ›li cena przy kasie okazuje siÄ™ wyższa, konsument ma prawo kupić towar po cenie, która jest dla niego korzystniejsza.

Z uwagi na trwajÄ…cÄ… pandemiÄ™ coraz wiÄ™cej klientów decyduje siÄ™ na zakupy online. Taka forma ma wiele zalet, ale nie powinno to uÅ›pić naszej czujnoÅ›ci. Podczas zakupów przez internet mamy bogatÄ… ofertÄ™ produktów, których ceny możemy porównywać z ofertami innych sprzedawców. Dobrze byÅ‚oby przed zakupem sprawdzić opinie o produkcie na niezależnych portalach oraz zwrócić uwagÄ™ na cechy charakterystyczne wybranego towaru, bo w dzieÅ„ masowych wyprzedaży Å‚atwo „nabrać siÄ™” na produkty Å‚udzÄ…co podobne do znanej marki lub podrobione.

Należy sprawdzić tożsamość sprzedawcy, możliwość kontaktu z nim, czy udostępnia on regulamin sklepu, czy jego firma jest zarejestrowana na terenie naszego kraju oraz od jakiego czasu działa na rynku czy też jakie ma opinie.

Brak identyfikacji sprzedawcy, utrudniony kontakt (np. tylko za pomocÄ… formularza kontaktowego), bardzo niskie ceny oferowanych produktów w porównaniu do ofert innych sprzedawców, powinny wzbudzać nasze podejrzenia co do jego wiarygodnoÅ›ci i najrozsÄ…dniej jest wówczas zaniechać zakupu u takiego sprzedawcy. DokonujÄ…c zakupów online należy zapoznać siÄ™ z regulaminem, który powinien być umieszczony na stronie sklepu, gdyż zawiera on prawa i obowiÄ…zki konsumenta, zasady sprzedaży, formy dostawy towaru, zasady zwrotu produktów oraz tryb postÄ™powania  reklamacyjnego.

Bezpiecznie jest też wybrać opcjÄ™ pÅ‚atnoÅ›ci przy odbiorze, a jeÅ›li cena budzi wÄ…tpliwoÅ›ci należy zapytać co dokÅ‚adnie wchodzi w skÅ‚ad towaru. Cena podana w sklepie internetowym powinna być ostateczna i nie może być podwyższona po zawarciu umowy z klientem. Ważne jest również sprawdzenie towaru przy odbiorze pod kÄ…tem ewentualnych uszkodzeÅ„. W razie stwierdzenia uszkodzeÅ„ przesyÅ‚ki należy sporzÄ…dzić protokóÅ‚ szkody w obecnoÅ›ci kuriera. Na sporzÄ…dzenie protokoÅ‚u szkody mamy 7 dni od daty odbioru towaru (kiedy potwierdzimy odbiór bez zastrzeżeÅ„, a po otwarciu przesyÅ‚ki okaże siÄ™, że zawartość jest zniszczona).

Konsumentowi który dokonuje zakupów przez internet przysÅ‚uguje, zgodnie ustawÄ… o prawach konsumenta możliwość odstÄ…pienia od umowy w ciÄ…gu 14 dni od dnia otrzymania towaru, bez podawania przyczyny (zakupy na odlegÅ‚ość) i w zwiÄ…zku z tym zwrot dokonanych przez konsumenta pÅ‚atnoÅ›ci, w tym kosztów dostawy (najtaÅ„szego sposobu, jaki oferuje sprzedawca). Należy tylko wypeÅ‚nić i odesÅ‚ać oÅ›wiadczenie o odstÄ…pieniu od umowy (sprzedawcy internetowi powinni udostÄ™pniać wzór takiego oÅ›wiadczenia). Konsument ponosi koszty zwrotu towaru, chyba, że sprzedawca nie poinformowaÅ‚ go o tym lub zgodziÅ‚ siÄ™ je ponieść. Zwracany towar nie może nosić Å›ladów użytkowania, ale można go np. przymierzyć.  

JeÅ›li sprzedawca stwierdzi Å›lady użytkowania, może obniżyć kwotÄ™, którÄ… wypÅ‚aci za zwrot. Uwaga! Nie wszystkie produkty kupione w sieci można oddać korzystajÄ…c z prawa do odstÄ…pienia od umowy w ciÄ…gu 14 dni. Ograniczenia dotyczÄ… np. artykuÅ‚ów posiadajÄ…cych krótki termin przydatnoÅ›ci do użycia (np. sery, owoce), towarów wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta (np. biżuteria z grawerem), pÅ‚yt z filmami, muzykÄ… lub programami komputerowymi, których zapieczÄ™towane opakowanie konsument otworzyÅ‚ po dostarczeniu.

Jeżeli umowa zawierana na odlegÅ‚ość (np. za pomocÄ… internetu) wiąże siÄ™ z koniecznoÅ›ciÄ… zapÅ‚aty, przedsiÄ™biorca ma obowiÄ…zek bezpoÅ›rednio przed zÅ‚ożeniem zamówienia poinformować konsumenta – w widoczny i zrozumiaÅ‚y sposób o takich elementach jak: dokÅ‚adna cena, gÅ‚ówne cechy Å›wiadczenia oraz okres, na jaki zostanie zawarta umowa. PrzedsiÄ™biorca musi zapewnić konsumentowi takie warunki, aby miaÅ‚ peÅ‚nÄ… Å›wiadomość, że zamówienie, które skÅ‚ada, wiąże siÄ™ z obowiÄ…zkiem zapÅ‚aty okreÅ›lonej ceny. Jeżeli przedsiÄ™biorca nie zapewnia takich warunków podczas zawierania umowy, uważa siÄ™ jÄ… za niezawartÄ….

W przypadku sprzedaży usÅ‚ug lub towarów przez telefon przedsiÄ™biorca jest zobowiÄ…zany do poinformowania – na poczÄ…tku rozmowy – o jej celu oraz do podania informacji umożliwiajÄ…cych jego identyfikacjÄ™ (lub identyfikacjÄ™ osób, w których imieniu dzwoni). Nie jest możliwe skuteczne zawarcie umowy tylko na podstawie zgody konsumenta wyrażonej w czasie rozmowy telefonicznej z przedsiÄ™biorcÄ…, jeżeli inicjatorem jej zawarcia byÅ‚ sam przedsiÄ™biorca. Oznacza to, że jeÅ›li przedsiÄ™biorca w trakcie rozmowy telefonicznej proponuje zawarcie umowy, musi potwierdzić jej treść na papierze lub innym trwaÅ‚ym noÅ›niku. Po otrzymaniu takich informacji konsument ma prawo zapoznać siÄ™ z oferowanymi warunkami. Dopiero, gdy oÅ›wiadczenie konsumenta o przyjÄ™ciu proponowanych warunków zostanie utrwalone na papierze lub innym trwaÅ‚ym noÅ›niku i przedsiÄ™biorca bÄ™dzie mógÅ‚ siÄ™ z nim zapoznać, umowÄ™ uznaje siÄ™ za skutecznie zawartÄ….

Niezależnie od tego, czy zakupy zrobiliÅ›my w sklepie stacjonarnym czy internetowym, jeÅ›li zakupiony produkt okaże siÄ™ wadliwy mamy prawo do reklamacji, którÄ… najlepiej zÅ‚ożyć na piÅ›mie/mailowo, ważny jest dowód speÅ‚nienia obowiÄ…zku zawiadomienia sprzedawcy o reklamacji. Do reklamacji należy doÅ‚Ä…czyć potwierdzenie zakupu, tj. paragon, fakturÄ™, potwierdzenie dokonanej transakcji kartÄ… pÅ‚atniczÄ….

W reklamacji należy okreÅ›lić z jakiego tytuÅ‚u jest reklamacja (z tytuÅ‚u rÄ™kojmi - do sprzedawcy, lub z tytuÅ‚u gwarancji - do gwaranta) oraz jasno sprecyzować swoje żądanie. Jeżeli w ramach reklamacji z tytuÅ‚u rÄ™kojmi zÅ‚ożono przedsiÄ™biorcy żądanie naprawy, wymiany albo obniżenia ceny ze wskazaniem wartoÅ›ci, a sprzedawca nie ustosunkowaÅ‚ siÄ™ do tego w terminie 14 dni kalendarzowych, należy przyjąć że uznaÅ‚ reklamacjÄ™ za zasadnÄ…. Nie oznacza to jednak, że w tym terminie towar musi zostać przywrócony do zgodnego z umowÄ…. Jeżeli niezgodność towaru z umowÄ… okaże siÄ™ istotna można wówczas odstÄ…pić od umowy żądajÄ…c zwrotu pieniÄ™dzy.

ChcÄ…c reklamować towar na podstawie gwarancji należy dokÅ‚adnie zapoznać siÄ™ z oÅ›wiadczeniem gwarancyjnym z którego wynikajÄ… zasady i uprawnienia przysÅ‚ugujÄ…ce w razie stwierdzenia wady oraz okres na jaki zostaÅ‚a udzielona gwarancja. Sprzedawca odpowiada z tytuÅ‚u rÄ™kojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upÅ‚ywem 2 lat od daty otrzymania towaru, natomiast reklamacja z tytuÅ‚u gwarancji ma formÄ™ dobrowolnego oÅ›wiadczenia i może mieć dowolny okres obowiÄ…zywania wyznaczony przez gwaranta np. rok, dwa lata lub dÅ‚użej. Nie na wszystkie towary gwarant udziela gwarancji.

Towar przeceniony także podlega reklamacji, chyba że przecena jest zwiÄ…zana z wadÄ… towaru, o której zostaliÅ›my poinformowani przez sprzedawcÄ™ w dniu zakupu. Oryginalne opakowanie po towarze nie jest koniczne do zÅ‚ożenia reklamacji, dlatego sprzedawca nie może warunkować rozpatrzenia reklamacji od jego dostarczenia.     

PamiÄ™tajmy o przechowywaniu dokumentów potwierdzajÄ…cych dokonanie zakupu, gdyż na ich podstawie możemy reklamować zakupione towary w przypadku ujawnienia siÄ™ ich wad.

W przedÅ›wiÄ…tecznym wirze zakupów warto zastanowić siÄ™, czy rzeczywiÅ›cie jesteÅ›my przekonani o zasadnoÅ›ci wyboru i koniecznoÅ›ci zakupu konkretnych rzeczy, które czÄ™sto nabywamy pod wpÅ‚ywem emocji bÄ…dź zwykÅ‚ego wykorzystania faktu, że „jesteÅ›my w sklepie” lub w zwiÄ…zku z trwajÄ…cÄ… promocjÄ…, a tak naprawdÄ™ ich nie potrzebujemy. WczeÅ›niej sprecyzowany plan zakupów pozwoli uniknąć po ÅšwiÄ™tach problemów nie tylko z nadszarpniÄ™tym domowym budżetem, ale też zwrotem nieprzemyÅ›lanych zakupów. Warto znać swoje uprawnienia i korzystać z nich nie tylko w okresie Å›wiÄ…tecznym. Musimy jednak mieć na uwadze, że jako konsumenci mamy nie tylko prawa, ale i obowiÄ…zki.

MieszkaÅ„cy powiatu suwalskiego mogÄ… korzystać z bezpÅ‚atnej pomocy konsumenckiej udzielanej przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Starostwie Powiatowym w SuwaÅ‚kach, ul. Åšwierkowa 60. Kontakt pod numerem telefonu 87 5659277 lub mailowy: prk@powiat.suwalski.pl

Powiatowy Rzecznik Konsumentów życzy wszystkim konsumentom udanych i trafionych zakupów oraz zdrowych i spokojnych ÅšwiÄ…t Bożego Narodzenia.

Anna Micielica 

Powiatowy Rzecznik Konsumentów

Starostwo Powiatowe 

w Suwałkach


udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.23.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe og³oszenie