Litewska Dyrekcja Autostrad informuje, że w trakcie realizacji największego litewskiego projektu infrastruktury drogowej - przebudowy drogi „Via Baltica” Marijampol – Budzisko wykonano ponad dwie trzecie zaplanowanych prac modernizacyjnych na dwóch (II i III) odcinkach drogi. Prace przebudowy II i III odcinka drogi rozpoczęły się w ubiegłym roku.
Szybko przyspieszają także prace budowlane najdłuższego, bo prawie 16 kilometrowego pierwszego odcinka via Babicy w kierunku Budziska.
Liczący prawie 16 km odcinek jest najdłuższym i najbardziej skomplikowanym z czterech, na których trwają lub planowane są prace modernizacyjne drogi Via Baltica pomiędzy Mariampolem a granicą z Polską.
Zdaniem spółki, zakończenie prac na II i III odcinku drogi planowane jest na ten rok, a proces modernizacji najdłuższego, bo prawie 16-kilometrowego odcinka drogi z zainstalowaną niezwykle szeroką infrastrukturą, powinien zakończyć się już w przyszłym roku.
Będzie droga ekspresowa, parkingi, infrastruktura rekreacyjna
Na pierwszym, najdłuższym odcinku modernizowanego odcinka drogi pomiędzy Mariampolem a wsią Skardupie, trwają obecnie prace związane z montażem nasypów ziemnych, mrozoodpornych warstw ochronnych i podbudów gruzowych, przepustów wodnych, wiaduktów, tuneli, mostów, izolacji akustycznej pale barierowe i kraty.
Po zakończeniu prac modernizacyjnych na tym najdłuższym odcinku drogi dwupasmowej droga główna zostanie przekształcona w czteropasmową autostradę z rozbudowaną infrastrukturą: wybudowane zostanie aż 45 km dróg łączących, 10 rond, zainstalowanych 5 wiaduktów, 4 mosty, 3 tunele, 21 ścian akustycznych, odpowiednie oświetlenie i inne środki organizacji ruchu.
Pojawi się tu nowy nowoczesny parking o powierzchni około 11 hektarów, z wydzielonymi strefami dla cargo, lekkiego transportu, światła, aut elektrycznych oraz niezbędna infrastruktura rekreacyjna.
Przebieg prac
Na drugim odcinku drogi Kowno - Mariampol - Budzisko (od km 72,50 do 79,00) obecnie trwają prace budowlane autostrady i dróg łączących, obejmujące asfaltowanie, budowę obiektów drogowych (wiadukt, zielony most, przejazd tunelem). Prowadzone są także prace budowlane związane z ekranami akustycznymi. Zakończono tu już prace elektroenergetyczne i komunikacyjne, trwają prace melioracyjne i deszczowe, montowane jest oświetlenie. Pod planowaną autostradę wykonano już większość fundamentów (podbudowy żwirowe i asfaltowe), trwają prace budowlane i nawierzchniowe dróg łączących.
Tymczasem w trakcie prac przebudowy odcinka III drogi głównej od 79,00 do 85,00 km, kontynuuje się budowę autostrady oraz dróg łączących i rond (w tym prace asfaltowe), budowę mostu nad Šešupė, wiaduktu, trwają prace związane z budową zapory akustycznej. Wykonano już części elektrotechniczne, komunikacyjne, deszczowe, prace melioracyjne. Na tym odcinku montowane jest także ogrodzenie siatkowe, a większość nawierzchni, w tym nawierzchnie asfaltowe, jest już zamontowana.
Ponadto w tym roku planowane jest ogłoszenie przetargu na czwarty odcinek tej autostrady od 85 km do 97,06 km, czyli do granicy z Polską.
Zakończenie prac kontraktowych na całym ok. 40-kilometrowym odcinku Via Baltica (od 56,83 do 97,06 km) o łącznej wartości inwestycji około 560 mln euro planowane jest na 2025 rok.
Projekt współfinansowany jest ze środków budżetu państwa i środków UE.
Najruchliwsza droga
Główna droga „Via Baltica” łącząca Mariampola z polską granicą jest jednym z najbardziej ruchliwych odcinków komunikacyjnych na Litwie. Przejeżdża przez nią średnio prawie 14 tysięcy aut dziennie, z czego połowa to transport towarowy. Po przebudowie droga ta będzie spełniać międzynarodowe standardy, będzie bezpiecznym i wygodnym połączeniem podczas podróży do Polski i dalej do krajów Europy Zachodniej - informuje litewski resort transportu.
Do Poniewieża
-.Trwają także przygotowania do przebudowy kolejnego odcinka Via Baltica – od Poniewieża do granicy z Łotwą: dobiegają końca przygotowania rozwiązań przedprojektowych, planowane jest rozpoczęcie procedur planowania przestrzennego – informuje i Marius Švaikauskas, dyrektor generalny Litewskiej Dyrekcji Dróg.
WYG
Źródło i fot: Ministerstwo Komunikacji RL