W województwie podlaskim drogowcy realizują w systemie Projektuj i buduj dwie drogi ekspresowe – S61 oraz S19.
Wraz z oddaniem (30 września) jednej jezdni obwodnicy Łomży, cała S61 w woj. podlaskim jest już przejezdna.
S61 na ostatniej prostej
Droga ekspresowa S61 ma około 213 kilometrów i stanowi część międzynarodowego szlaku Via Baltica. Zaczyna się na węźle Ostrów Mazowiecka Północ i kończy w Budzisku na granicy państwa z Litwą. Przecina trzy województwa: mazowieckie, podlaskie oraz warmińsko-mazurskie.
Po oddaniu do ruchu jednej jezdni między węzłami Łomża Zachód i Kolno (12,9 km), cała S61 jest przejezdna. Na obwodnicy Łomży standardu „eski” jeszcze nie ma, ale zmieni się to w II połowie 2025 roku, po wybudowaniu i oddaniu do ruchu drugiej jezdni obwodnicy. Wówczas na całej długości S61 będzie dwujezdniową drogą ekspresową.
Budowa S61 dofinansowana jest z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), Funduszu „Łącząc Europę” (CEF) oraz Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS).
S19 w projektowaniu…
Na terenie województwa podlaskiego droga ekspresowa S19 będzie mieć około 180 km. Do tego dojdzie jeszcze 5 km dwujezdniowej DK19 w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego) w rejonie przejścia granicznego w Kuźnicy.
W realizacji, w systemie Projektuj i buduj, jest 10 odcinków, z tego trzy są jeszcze na etapie projektowania i opracowania dokumentacji do złożenia wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
...i w budowie
W trakcie budowy znajduje się siedem odcinków S19 o łącznej długości ponad 90 km oraz 5 km dwujezdniowej DK19 w rejonie przejścia granicznego w Kuźnicy. Roboty trwają na fragmentach Kuźnica - Sokółka oraz Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód.
S19 jest również placem budowy począwszy od miejscowości Deniski (roboty ruszyły we wrześniu br.), przez Bielsk Podlaski aż po Chlebczyn na południe od Bugu. To w sumie 71 km.
S19 w oczekiwaniu na rozstrzygnięcie
Dla kolejnych trzech odcinków S19 między węzłem Białystok Zachód a miejscowością Ploski nad Narwią GDDKiA otrzymała nową decyzję środowiskową (DŚU). Niestety ponownie złożono odwołania i od września 2023 r. sprawa jest procedowana przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
Obwodnice – trzy w realizacji
Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) zakłada wykonanie pięciu inwestycji na terenie woj. podlaskiego. Dwie z nich – obwodnica Sztabina (4,2 km) i Suchowoli (15,2 km) – od września ubiegłego roku są w realizacji. Obwodnica Suchowoli jest dofinansowana z Krajowego Planu Odbudowy. Obecnie zaawansowanie prac na obu kontraktach szacowane jest na około 50 proc., a oddanie do ruchu planowane jest w II połowie przyszłego roku.
Natomiast na początku sierpnia br. podpisano umowę na zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy Białobrzegów. Kierowcy będą mogli z niej skorzystać w 2028 roku. To trzecia z pięciu podlaskich inwestycji w ramach PB100, która przeszła do fazy realizacji. Wszystkie trzy obwodnice powstają w ciągu DK8.
Prace nad obwodnicami Augustowa (w ciągu DK16) oraz Zambrowa (w ciągu DK63/66) są na wcześniejszym etapie przygotowań.
22 lutego br. drogowcy złożyli wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) na obwodnicę Augustowa. Obecnie sprawą zajmuje się Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku. I pewnie procedura potrwa, szczególnie, że władze Augustowa protestują przeciwko wariantowi GDDKiA. Optują za tzw. wariantem burmistrza – 17- kilometrowa obwodnicą. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku w sierpniu br. zawiesiła postępowanie w tej sprawie do czasu otrzymania pełnego raportu oddziaływania na środowisko.
Natomiast obwodnica Zambrowa w ciągu DK63/66 jest na etapie wyboru najkorzystniejszego wariantu, co umożliwi przygotowanie wniosku o wydanie DŚU. Jego złożenie planowane jest na II kwartał 2025 r.
Źródło: GDDKiA
Fot. UMWP