Jak podaje portal rynek infrastruktury, powołując się na resort infrastruktury, polskie i litewskie koleje uzgodniły, że w grudniu br., jeszcze przed Bożym Narodzeniem (najprawdopodobniej od 11 grudnia), wznowione zostanie kolejowe połączenie Polski z Litwą. Po stronie polskiej kursy organizuje PKP Intercity.
Z przesiadkÄ…
Tak jak przed latami, bÄ™dzie to pociÄ…g „HaÅ„cza” z Krakowa przez WarszawÄ™, BiaÅ‚ystok, SuwaÅ‚ki, Trakiszki do litewskiej Mockavy. „HaÅ„cza” skoÅ„czy bieg w pobliżu polsko-litewskiej granicy.
- Pociąg pojedzie w relacji do Mockavy, gdzie będzie skomunikowany z pociągiem LTG Link do Wilna przez Kowno - powiedział portalowi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Od Mockawy pasażerów bÄ™dzie wiózÅ‚ dalej litewski przewoźnik.
Rozkład jazdy
Na razie, wedÅ‚ug wstÄ™pnych ustaleÅ„, „HaÅ„cza” wyjedzie z Krakowa kilka minut po 4:00, by dotrzeć do stacji Mockava na Litwie o 14:41. Wyjazd z litewskiej stacji granicznej w kierunku Kowna zaplanowano kilkanaÅ›cie minut po 15:00. Do Krakowa „HaÅ„cza” dotrze z powrotem przed póÅ‚nocÄ….
DokÅ‚adny rozkÅ‚ad kursów bÄ™dzie znany w grudniu br.
Na razie mniej komfortowo, po zbudowaniu Rail Baltiki będzie lepiej i szybciej
Przypomnijmy, że pod w połowie października br. podczas posiedzenia Komisji Gospodarki litewskiego Sejmu minister transportu Republiki Litewskiej Marius Skuodis, zapewnił, że pasażerskie połączenie kolejowe Wilno-Warszawa ma ruszyć już w grudniu br.
Pierwsze podróże tym pociÄ…giem „nie bÄ™dÄ… tak komfortowe, jak mogÅ‚yby być” – zaznaczyÅ‚ wówczas szef resortu.
Jak stwierdziÅ‚ Skuodis, na Litwie i w Polsce brakuje pociÄ…gów, by od razu zapewnić wygodne poÅ‚Ä…czenie.
- W grudniu będziemy mieli regularne przejazdy do Warszawy. Na początku nie będą one tak wygodne, jak mogłyby być - powiedział w październiku br. minister.
Szef litewskiego resortu transportu zapewniÅ‚, że szuka sposobów na zapewnienie jak najwiÄ™kszej liczby poÅ‚Ä…czeÅ„ na nowej linii kolejowej, ale obecnie brakuje na to pociÄ…gów.
- Rozmawiam z polskim ministrem i wszystkimi, ale po prostu zdolnoÅ›ci w caÅ‚ej Europie, w tym u nas, sÄ… takie, jakie sÄ…. Staramy siÄ™ robić wszystko, co możliwe, ale po prostu nie wszystko może rynek nam dać nawet za duże pieniÄ…dze w krótkim okresie wyjaÅ›niaÅ‚. ZapewniÅ‚, że w dÅ‚uższej perspektywie te kwestie majÄ… być rozwiÄ…zane.
W poÅ‚owie wrzeÅ›nia polscy i litewscy ministrowie komunikacji – Andrzej Adamczyk i Marius Skuodis - podczas spotkania w Wilnie obiecali, że poÅ‚Ä…czenie kolejowe Wilno-Warszawa ma być uruchomione jeszcze w tym roku, w grudniu.
UmowÄ™ o poÅ‚Ä…czeniu stolic Litwy i Polski pociÄ…giem pasażerskim „LTG Link” z polskÄ… spóÅ‚kÄ… kolejowÄ… „PKP Intercity” podpisaÅ‚o jeszcze we wrzeÅ›niu 2020 roku.
Plany
Planuje siÄ™ rozwój regularnych przewozów pasażerskich w trzech etapach: w latach 2022-2023 przejazdy pociÄ…gami osobowymi odbywaÅ‚yby siÄ™ na trasie Warszawa-Mockawa-Kowno-Wilno, zaÅ› w latach 2023-2024 kursowaÅ‚by na trasie Warszawa-Kowno-Wilno (bez przystanku w Mockawie).
Oba kraje bÄ™dÄ… stopniowo podnosić parametry jakoÅ›ciowe obsÅ‚ugi pociÄ…gów pasażerskich miÄ™dzy Wilnem a WarszawÄ…, ulepszajÄ…c istniejÄ…cÄ… infrastrukturÄ™ i wyposażajÄ…c kolej w niezbÄ™dny tabor. Zapewni to sprawnÄ… i szybkÄ… komunikacjÄ™ miÄ™dzy krajami, tak, aby Å‚Ä…czny czas trwania takiej podróży pociÄ…giem przed realizacjÄ… „Rail Baltica” nie przekroczyÅ‚ 8 godzin.
Po wybudowaniu i uruchomieniu szybkiej kolei europejskiej Rail Baltica do stolic obu krajów można bÄ™dzie dojechać bezpoÅ›rednim pociÄ…giem dużych prÄ™dkoÅ›ci. W 2026-2027 r., gdy już powstanie Rail Baltica, czas przejazdu na trasie Warszawa - Wilno wyniesie nie wiÄ™cej niż 4 godziny.
Obecnie z Litwy do Polski można dotrzeć pociÄ…giem, który w weekendy kursuje z Kowna do BiaÅ‚egostoku. Do Warszawy można jeszcze polecieć samolotem bÄ…dź udać siÄ™ wÅ‚asnym samochodem.
Codziennie do Warszawy z Wilna dwukrotnie w ciÄ…gu dnia odjeżdżajÄ… przepeÅ‚nione autobusy spóÅ‚ki Lux Express.
WYG
ŹródÅ‚o i fot: Ministerstwo Transportu RL; rynek infrastruktury
Fot: Ilustracja do tekstu