07.10.2021

Rail Baltica - nocą 1000 kilometrów z Warszawy do Tallinna w 8,5 godziny. Podróżowaliśmy 300 km/h

Jeszcze sporo torów, wiaduktów, dworców zostało do zbudowania na trasie przyszłej Rail Baltiki,,a koordynatorzy tego międzynarodowego przedsięwzięcia już układają rozkłady kursowania pociągów.

Ostatnio przedstawiciele wspólnego przedsięwzięcia Rail Baltica oraz koordynator Global Project RB Rail AS uczestniczyli w inauguracyjnej sesji Grupy Roboczej ds. pociągów nocnych. Grupa Robocza została zorganizowana przez Komitet Intercity & High Speed ​​Międzynarodowego Związku Kolei (UIC), aby przedstawić przegląd możliwości, jakie operatorzy pociągów nocnych mogą wykorzystać w ramach tego projektu od podstaw.

Obecnie RB Rail AS prowadzi analizę możliwości obsługi pociągów nocnych oraz potencjalnego ruchu pasażerskiego w ramach rozwoju przyszłej obsługi pasażerów na infrastrukturze o szerokości toru 1435 mm. W ciągu ostatnich 30 lat usługi pociągów nocnych w Europie zmniejszyły się, jednak w ostatnich latach zapotrzebowanie na tę usługę wykazuje wzrost.

Z Tallina i Wilna do Warszawy, Zakopanego i Berlina, Wiednia…

Przedstawiciele projektu Rail Baltica przedstawili swoją wizję potencjału regularnych linii nocnych z Tallina i Wilna do Warszawy i Berlina, operujących z prędkością 200 km/h.

-Dodatkowo przeanalizowane zostaną możliwe rozszerzenia do Wiednia, Pragi, Budapesztu, Bratysławy i Amsterdamu, w tym z możliwymi sezonowymi usługami w kierunku zimowych destynacji, takich jak Zakopane w Polsce, Poprad na Słowacji, Salzburg i Innsbruck w Austrii - powiedział Jean-Marc. Galimont, starszy ekspert operacyjny w RB Rail AS.

Oszacowano przybliżony czas podróży pociągami nocnymi, z którego wynika, że ​​z Tallinna do Warszawy można dojechać w 8 i pół godziny, a do Berlina – w 14 i pół godziny. Biorąc pod uwagę konkurencyjne czasy przejazdów oraz dobre dostosowanie obsługi nocnej do zwyczajów mieszkańców basenu Morza Bałtyckiego, można się spodziewać, że nocne pociągi będą zyskiwały na popularności wśród przyszłych pasażerów. W konsekwencji przyczyniłoby się to również znacząco do redukcji emisji CO2 z sektora transportu w krajach bałtyckich.

Grupa Robocza ds. Pociągów Nocnych przeanalizuje szczegółowo aspekty handlowe, operacyjne i techniczne pociągów nocnych, które znajdują się w przyspieszonej fazie ożywienia w Europie i poza nią – ze względu na polityki środowiskowe, takie jak Zielony Ład UE, a szczególnie istotny projekt Rail Baltica.

Międzynarodowy Związek Kolei (UIC) jest międzynarodowym organem branży transportu kolejowego, zrzeszającym 194 członków organizacji kolei z pięciu kontynentów.

Przez nasz region z prędkością do 250 km/h

A my czekamy na razie na budowę torów szybkiej kolei z Ełku przez Suwałki (wraz z dworcem) do Trakiszek. Na razie prace ruszają tylko w Ełku. Minister Transportu i Łączności Litwy Marius Skuodis stwierdził niedawno, że Polska planuje zainstalować nowy tor do granicy z Litwą najpóźniej do 2027 roku.

Z Ełku przez Suwałki do granicy i dalej do Kowna pociągi mają mknąć do 250 km/h. O komforcie podróżowania z taka prędkością przekonaliśmy się niedawno na trasie szybkiej kolei Neapol - Rzym. Liczący 204 km dystans pociągi pokonują w godzinę i 10 minut. Nocą rozpędzają się nawet do 300 km/h.    

 

 

WYG

Źródło, grafika: Rail Baltica

Fot. Suwalki24.pl

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.21.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe ogoszenie