Od dzisiaj podróżni na stacji Białystok mogą korzystać z nowych wind – wjadą nimi na perony z tunelu miejskiego. Taką możliwość dotarcia do pociągów PKP PLK S.A. przygotowały przede wszystkim z myślą o osobach o ograniczonej mobilności.
To nie koniec nowych ułatwień dla podróżnych – trwają testy systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Budowę linii Rail Baltica PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują ze wsparciem unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Dodatkowa możliwość wygodnego dotarcia do pociągów ucieszy z pewnością rodziców przewożących swoje pociechy w wózkach, rowerzystów, seniorów i wszystkie osoby, które potrzebują wsparcia w poruszaniu się. Trzy nowe windy są dostępne z tunelu miejskiego, łączącego ulice św. Rocha oraz Kolejową i zapewniają łatwy dostęp do czynnych peronów nr 1, 2 i 4. Do dyspozycji podróżnych pozostają też schody. Ostatnia winda z przejścia miejskiego zostanie uruchomiona wraz z przekazaniem do eksploatacji peronu nr 3.
Zmiany w organizacji ruchu na stacji oznaczają likwidację tymczasowego przejścia w poziomie szyn, prowadzącego do peronu nr 2. Wszystkich podróżnych prosimy o poruszanie się tunelem, a następnie schodami lub windami.
Stacja przyjazna podróżnym
W ramach prowadzonej inwestycji na stacji w stolicy Podlasia, pojawiają się kolejne udogodnienia. Widoczną zmianą są wywieszone w ostatnim czasie monitory – to element systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Trwają testy, a po jego uruchomieniu podróżni na peronach będą mieli dostęp do aktualnych informacji o ruchu pociągów. Obecnie korzystają już z innych nowości, które przyniosła Rail Baltica. Przed deszczem i letnim słońcem chroni zadaszenie peronów, a pociągi odjeżdżają między innymi z nowego toru nr 6 przy peronie 1.
Uruchomienie stacji Białystok w pełnym zakresie, planowane jest na drugą połowę września. Wówczas w całości dostępne będą wszystkie cztery perony oraz tunel prowadzący z budynku dworca. Prace są na ukończeniu, wykonawca zainstalował między innymi mechanizmy schodów ruchomych. Zaawansowane są także roboty w Łapach, ich zakończenie także planowane jest na wrzesień.
Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość prac to prawie 3,4 mld zł.
Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF).
Źródło i fot. PKP PLK