16.04.2022

Rail Baltica. Pociągi towarowe ruszyły z Kowna do Gdańska, kiedy osobowy Wilno - Suwałki - Warszawa?

Rail Baltica wciąż w budowie, a ruch pociągów towarowych przez nasz region coraz większy. Lietuvos Geležinkeliai (LTG), grupa transportowa LTG Cargo kontynuuje aktywną działalność dywersyfikacyjną.

Firma rozpoczyna właśnie oferowanie usług transportu intermodalnego ładunków z terminalu intermodalnego w Kownie (KIT) do terminali w Polsce.

Pierwsze testowe transporty do Gdańska i Małaszewicz już się zakończyły, a klienci będą poszukiwani do transportu ładunków do innych polskich centrów logistycznych, takich jak m.in. Poznań. Gdańsk jest dla litewskich kolei i przedsiębiorców atrakcyjną lokalizacją ze względu na dostęp do morskiego portu głębokowodnego.

Trasa z Kowna do Gdańska liczy ok. 1100 km długości. Odległość do Małaszewicz jest o ok. 200 km krótsza. Szacowany czas przejazdu w obu relacjach jest jednak podobny – wynosi ok. 30 godzin. Składy intermodalne mogą przewozić maksymalnie 42 kontenery. Za polskie odcinki nowych tras będzie odpowiadał oddział LTG Cargo Polska.

Przepustowość terminalu w Kownie obliczono na 55 tysięcy kontenerów rocznie. To litewskie miasto leżące na styku kolei szerokotorowych i normalnotorowych może stać się hubem przeładunkowym o znaczeniu ponadregionalnym. Wynika to z dogodnej lokalizacji tego litewskiego miasta. Przez Kowno przebiega Rail Baltica, istotna magistrala kolejowa sieci TEN-T, która docelowo połączy Finlandię i kraje bałtyckie z Polską.

- Pozycja Grupy LTG Cargo w Polsce umacnia się, dlatego poszukujemy nowych możliwości i staramy się odpowiadać na szybko zmieniające się potrzeby rynku spowodowane wojną rosyjską na Ukrainie. Pracujemy nad tym, aby nadal być silną częścią krajowej logistyki i pomagać krajowym firmom otwierać nowe drogi na rynkach europejskich. Na początku kwietnia z sukcesem rozpoczęliśmy transport ładunków intermodalnych do Duisburga w Niemczech. Obecnie oferujemy naszym klientom wykorzystanie potencjału zgromadzonego przez grupę w Polsce – mówi Eglė Šimė, prezes LTG Cargo.

 

Terminal w Kownie

 

Długość trasy KIT-Duisburg- Kowieński Terminal Intemodalny (KIT) wynosi 3040 km. Pociąg będzie kursował trzy razy w tygodniu w obie strony, a podczas jednego przejazdu będzie można przewieźć do 36 jednostek naczep i kontenerów z różnymi towarami.

Wykorzystać polskie terminale

Jak zauważa Eglė Šimė, prezes LTG Cargo, jeden z najważniejszych portów dalekomorskich na Morzu Bałtyckim, z największymi kontenerowcami z Ameryki Północnej i Południowej oraz Azji, zostanie otwarty dla klientów przewożących ładunki do i z Gdańska. To centrum logistyczne jest jedynym portem w regionie, który regularnie przyjmuje ładunki z Dalekiego Wschodu.

Natomiast zlokalizowany na wschodzie Polski Intermodalny Terminal Towarowy w Małaszewiczach wyróżnia się możliwością przyjmowania ładunków przewożonych drogą lądową z Azji Wschodniej i przeładowywania ich w celu dalszego transportu do krajów Unii Europejskiej. W Małaszewiczach znajduje się wiele firm spedycyjnych, logistycznych i transportowych ważnych dla regionu.

Na Litwie LTG Cargo zajmie się realizacją nowych tras przewozu ładunków, a na terenie Polski - uczyni to spółka zależna LTG Cargo Polska. Podobnie jak w przypadku frachtu do Duisburga, firmy będą w stanie samodzielnie zapewnić wszystkie niezbędne rozwiązania logistyczne.

W najbliższych miesiącach litewska firma planuje również nawiązanie współpracy z nowymi klientami w Polsce i szukanie sposobów na pomoc litewskim przedsiębiorcom w imporcie surowców z krajów Europy Środkowej.

Pociąg osobowy Warszawa - Kowno - Wilno

Na razie nie wiadomo, kiedy ruszą pociągi osobowe na trasie Wilno - Suwałki - Warszawa. Jesienią 2021 roku Marius Skuodis, minister transportu i komunikacji Republiki Litewskiej, po spotkaniu z polskim ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem w Warszawie, poinformował, że ma to nastąpić w drugiej połowie 2022 roku.

- Już w przyszłym roku jest prawdopodobne, że z jedną przesiadką w Kownie będziemy mogli wygodnie podróżować pociągiem między stolicą Litwy i Polski. Firmy kolejowe pracują nad rozkładami i cenami biletów na pociągi, a dziś potwierdziło się zobowiązanie obu rządów do ponownego potwierdzenia pociągu w przyszłym roku - powiedział Marius Skuodis.

Według koncepcji, pociąg mógłby kursować dwa razy dziennie. Trasa przedłużyłaby dotychczasowy pociąg pasażerski Białystok-Kowno, którego kursowanie na razie także jest zawieszone.

Trzy alternatywy Rail Baltiki od Kowna do granicy z Polską

Tymczasem na Litwie trawą prace nad projektowaniem nowej linii Rail Baltica - od Kowna do granicy z Polską.

Podczas publicznego spotkania, które odbyło się przed kilkoma dniami, zaprezentowano alternatywy odcinka kolejowego Rail Baltica z Jiesi (Kowna) do granicy litewsko-polskiej. Po przeprowadzeniu strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, w ramach której przeanalizowano nie tylko czynniki środowiskowe, ale także społeczno-gospodarcze, zarekomendowano dwie alternatywy, które najlepiej spełniają cele, to 3A i 6A ( patrz mapa niżej).

Alternatywy 3 i 6 są obecnie uważane za optymalne. W obu alternatywach liniach szybkie pociągi pasażerskie będą kursować do dworca kolejowego w Mariampolu. Obie alternatywy mają również stację towarową we wsi Baraginė, w pobliżu Wolnej Strefy Ekonomicznej w Mariampolu.

Wariant 3. zakłada przejęcie mniejszej powierzchni gruntów, ale więcej budynków jest do wyburzania. Alternatywna opcja 6. doprowadzi do zajmowania większej ilości gruntów na cele publiczne, ale mniejszej liczby wyburzanych budynków

Ministerstwo Transportu i Komunikacji obecnie rozpatruje wnioski i pytania zgłoszone przez opinię publiczną.

Organizatorzy projektu zapoznali mieszkańców z proponowanymi alternatywami i dalszymi rozwiązaniami projektowymi.

Pociągi osobowe będą mogłyby poruszać się z prędkością do 249 km, a towarowe do 120 km/h.

Celem jest jak najszybsze dotarcie do głównych miast kraju, lotnisk, dworców kolejowych w Wilnie i Kownie, szybkie i wygodne połączenia międzynarodowe (np. z Kowna do Warszawy, czy Rygi). Łączna długość linii kolejowej Rail Baltica w krajach bałtyckich wyniesie 870 km: na Litwie - 392 km, na Łotwie - 265 km, w Estonii - 213 km.

W 2015 roku Litwa zrealizowała pierwszy etap projektu Rail Baltica, kiedy to wybudowano linię kolejową o europejskim torze od granicy polsko-litewskiej do Kowna.

- Obecnie eksploatowana linia kolejowa będzie wykorzystywana do regionalnego transportu pasażerskiego - mówi Arenijus Jackus, kierownik ds. koordynacji projektu Rail Baltica, za który LTG Infra odpowiada na Litwie

Projektowanie na Litwie powinno zakończyć się w III kwartale 2023 roku. Projektowanie trwa też po polskiej stronie granicy od Ełku do Trakiszek. Jak dobrze pójdzie, cała Rail Baltica zostanie oddana do użytku 2027 roku.

WYG

Źródła i fot: Ministerstwo Transportu i Komunikacji Republiki Litewskiej; Koleje Litewskie

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.19.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe ogoszenie