29.09.2021

Rail Baltica. Szybka kolej z uwagami i poślizgami u nas i w Estonii

PKP Polskie Linie Kolejowe SA opublikowały w mediach społecznościowych filmik ilustrujący budowę Rail Baltiki po polskie stronie.

- Na Mazowszu i Podlasiu budujemy polski odcinek międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica. Zakończyliśmy już prace na dwóch odcinkach: Warszawa - Sadowne oraz Sadowne - Czyżew.  Podróżni korzystają z szybszej, bezpiecznej i wygodnej – dostosowanej do potrzeb wszystkich podróżnych - kolei.

Obecnie prace prowadzimy na trasie z Czyżewa do Białegostoku. W planach jest także przebudowa połączeń na odcinkach Białystok - Ełk oraz Ełk - Trakiszki. Po zakończeniu inwestycji międzynarodowy korytarz połączy Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię, a w przyszłości także Finlandię – informuje PLK.

Więcej tutaj:

https://www.facebook.com/watch/?v=255988493197377¬if_id=1632877805505996¬if_t=watch_follower_video&ref=notif

Uwagi Podlaskiego Zespołu Parlamentarnego 

Tymczasem Podlaski Zespół Parlamentarny (skupiający wszystkich parlamentarzystów z regionu) podczas wrześniowego posiedzenia zgłosił szereg wniosków i oczekiwań, skierowanych do Ministra Infrastruktury oraz prezesów PKP S.A.; PKP PLK i POLREGIO.

Posłowie i senatorowie z naszego województwa uważają m.in., że:

1. Przy projektowaniu rozwiązań techniczno-komunikacyjnych budowanej międzynarodowej trasy kolejowej E-75 Rail Baltica należy uwzględnić nie tylko wymagane parametry związane z transportem międzynarodowym, lecz także dobrze pojęty interes mieszkańców i przyszłych podróżnych korzystających z krajowego ruchu osobowego na tej trasie, tym bardziej, że ich liczba zapewne będzie zdecydowanie wyższa niż liczba podróżnych udających się w kierunku Litwy i państw bałtyckich.

2. Powyższa zasada powinna być podstawą w procesie projektowania i zatwierdzania szczegółowego przebiegu trasy Rail Baltica oraz lokalizacji dworców kolejowych. Dotyczy to w szczególności miasta Białegostoku i miasta Suwałki. Czas przejazdu pociągów przyszłą trasą szybkiego ruchu na Litwę nie powinien być jedynym czynnikiem branym pod uwagę przy decyzjach lokalizacyjnych torów i dworców przesiadkowych.

3. Istnieje pilna potrzeba modernizacji linii kolejowej nr 40 Sokółka-Augustów-Suwałki wraz z jej elektryfikacją. Brak rewitalizacji tej linii kolejowej, wobec przebiegu Rail Baltica na trasie Białystok[1]Ełk-Suwałki może grozić w przyszłości wykluczeniem komunikacyjnym pod względem możliwości korzystania z nowoczesnej kolei znacznej części mieszkańców województwa podlaskiego, w szczególności miasta Augustów i powiatu augustowskiego – rejonu o wyjątkowych walorach turystycznych i uzdrowiskowych, a także odwiedzających ten region licznych turystów. Podlaski Zespół Parlamentarny oczekuje podania konkretnych terminów i zakresu przewidywanych na tej trasie prac modernizacyjnych.

4. Podlaski Zespół Parlamentarny zwraca się o weryfikację kryteriów ukształtowania listy podstawowej i listy rezerwowej przystanków kolejowych przewidzianych do remontu w ramach Programu 200 przystanków 2021-2025. W pierwszej kolejności powinny być modernizowane dworce i przystanki położone wzdłuż najbardziej eksploatowanych linii kolejowych, a nie tych, na których ruch pasażerski jest jeszcze zawieszony lub odbywa się sezonowo. Oczekujemy wskazania konkretnych terminów remontu dworców i przystanków przy trasie kolejowej nr 6 Białystok-Sokółka oraz nr 40 Sokółka-Augustów-Suwałki i innych trasach kolejowych w województwie podlaskim, w tym udzielenie pomocy w rewitalizacji dworców kolejowych stanowiących aktualnie własność innych podmiotów niż PKP, np. samorządów.

5.Podlaski Zespół Parlamentarny, uznając za nieprzekonujące argumenty Spółki PKP PLK odnoszące się do sposobu zarządzania ruchem kolejowym w tej części Polski, domaga się usytuowania Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) w Suwałkach oraz wzmocnienia funkcjonalnej roli Zakładu Linii Kolejowych w Białymstoku.

Na Litwie projekt ma zostać zrealizowany do 2026 roku.

Minister Transportu i Łączności Marius Skuodis podkreślił w tym tygodniu, że pomimo wypowiedzi sąsiadów (głównie Estonii) Ministerstwo wyznaje zasadę, że projekt musi być zrealizowany do 2026 roku. Po spotkaniu z ministrami Łotwy, Estonii i Polski oraz komisarzem europejskim odpowiedzialnym za kwestie transportu M. Skuodis stwierdził, że Polska planuje zainstalować nowy tor do granicy z Litwą najpóźniej do 2027 roku.

- Oznacza to, że musimy zrobić wszystko, co możliwe, aby w tym samym okresie połączyć Kowno i Wilno z Polską. Podobnie łotewski minister obiecał mi, że w podobnym czasie Ryga musi być połączona z granicą litewską - mówi litewski minister.

Na Litwie zakupiono wszystkie niezbędne grunty od granicy z Łotwą do Kowna.

- Budujemy już tory do granicy z Łotwą, ogłoszono przetarg na budowę największego mostu w krajach bałtyckich przez Wilię. Innymi słowy, już wykonujemy prace kontraktowe, bo najważniejsze jest to, żeby zrobić wszystko w ustalonych terminach, by zapewnić to do 2026 roku, byśmy mogli już podróżować z Wilna, Kowna do Warszawy czy Rygi. Mam wielką nadzieję, że sąsiedzi podciągną się, abyśmy i my do nich dotarli - powiedział podczas konferencji prasowej M. Skuodis.

Rail Baltica także do Kłajpedy

Minister Transportu i Łączności Marius Skuodis na nieformalnej Radzie Ministrów Transportu Unii Europejskiej (UE) w Brdo w Słowenii (w dniach 23-24.09.br.) powiedział m.in., że ważne jest włączenie oddziału kolejowego w Kłajpedzie w plany Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), która obejmuje projekt Rail Baltica.

Zdaniem ministra Skuodisa, w celu stworzenia wydajnej i konkurencyjnej sieci kolejowej obejmującej całą UE - należy również rozważyć budowę linii szybkiej kolei europejskiej z Kowna do Kłajpedy, która byłaby w pełni zelektryfikowana i przyjazna środowisku.

Kłajpeda do duży litewski port, skąd wiele towarów płynie promami m.in. do Europy Zachodniej.

Wilno

Litwie udało się, natomiast już przekonać Brukselę do potrzeby budowy odgałęzienia Rail Baltiki z Kowna do Wilna.

- Nowoczesne, przyjazne dla środowiska szybkie połączenie kolejowe łączące Kowno z Wilnem zapewni mieszkańcom stolicy i okolic jeszcze więcej możliwości podróżowania oraz zapewni wygodną i bezpieczną alternatywę dla transportu towarowego dla lokalnych firm. Po wybudowaniu torów Rail Baltica do Kowna dojedziemy koleją z Wilna w 38 minut - mówi Loreta Maskaliovienė, wiceminister transportu i komunikacji.

Długo poszukiwano optymalnej nowej trasy dla kolei Rail Baltica ze względu na fakt, że obecnie eksploatowana linia kolejowa między Wilnem a Kownem nie spełnia wymagań Rail Baltica w zakresie prędkości pociągu ze względu na swoją geometrię. W sumie realizator projektu UAB Sweco Lietuva przygotował cztery alternatywne trasy, po których mogłaby kursować kolej Rail Baltica między Wilnem a Kownem. Spośród nich wybrano najbardziej optymalną alternatywę, która najlepiej odpowiada potrzebom transportu i ma najmniejszy wpływ na środowisko.

- Zgodnie z obecną procedurą wszyscy, którzy tego chcą, mają możliwość nie tylko zapoznania się, ale także uczestniczenia w początkowej fazie projektów, kiedy realizowany jest proces planowania przestrzennego, składania umotywowanych propozycji, które mogą wpływać na podejmowanie decyzji. Z niecierpliwością czekamy na zaangażowanie społeczeństwa i zainteresowanych społeczności w ten proces, abyśmy mogli opracować projekt spełniający jak najwięcej oczekiwań. A bardzo ważne jest, aby wszystkie propozycje były składane na czas, bo im szybciej zrealizujemy projekt, tym szybciej wszyscy będziemy mogli skorzystać z jego korzyści – mówi Karolis Sankovski, dyrektor generalny LTG Infra, firmy odpowiedzialnej za wdrożenie. projektu Rail Baltica na Litwie.

Architekci z Polski wśród pretendentów do przebudowy dworca w Wilnie

Międzynarodowy konkurs architektoniczny, zorganizowany w celu wyłonienia najlepszego pomysłu na przebudowę dworca w Wilnie, wyłonił zarówno faworytów komisji, jak i nazwiska uczestników.

W opinii komisji oceniającej, spośród 33 zgłoszonych do konkursu prac, architektonicznej wizji Wilna najbardziej odpowiada projekt „Green connect”, którego autorem jest firma „Zaha Hadid Architects” z siedzibą w Londynie. Drugie miejsce zajęła praca oznaczona kodem „314159” (B&M Architects Ltd Arkkitehtuuritoimisto B&M Oy, Finlandia), trzecie miejsce – „19MM75” (SBS Engineering Group Sp. Z.oo z siedzibą w Krakowie, Polska), czwarte miejsce „VGS159” (wspólna działalność – firmy „Archinova” z PLH Arkitekter A/S, Litwa i Dania), piąte – „ZSEBUA” (Shenzhen Aube Architectural Engineering Design Co., Ltd, Chiny).

Zwycięzca pierwszego miejsca otrzyma 50 tys. euro, drugiego – 30 tys. euro, trzeciego – 20 tys. euro, a czwartego i piątego – po 10 tys. euro.

Zwycięzca przetargu zostanie ogłoszony po zakończeniu procedur zamówienia publicznego – zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych RL Komisja Zamówień Publicznych będzie nadal sprawdzać kwalifikację dostawców i inne obowiązkowe dokumenty, jeśli zajdzie taka potrzeba. Ogłoszenie zwycięzcy konkursu zaplanowano na listopad.

- Dążymy do tego, aby cała dzielnica dworca – w tym dworzec kolejowy, dworzec autobusowy, terminal komunikacji miejskiej i cały plac – spełniała kryteria budowanego dziś Wilna: było zielone, wygodne i inspirujące. Miasto już inwestuje w okoliczne przestrzenie, gotowe zainwestować jeszcze więcej w plac, ulice i ich nowe, wygodniejsze i bardziej zielone oblicze - powiedział mer Wilna Remigijus Šimašius.

Według Mantasa Bartuški, szefa Litewskich Kolei „Lietuvos geležinkeliai” (LTG), w nowoczesnym mieście dworzec nie jest już tylko budynkiem, w którym można kupić bilet lub usiąść przed podróżą. Dworzec i jego otoczenie muszą stać się nowym centrum przyciągania z przestrzeniami rekreacyjno-usługowymi, dogodnymi połączeniami dla pieszych, rowerzystów i wszystkich, którzy wybierają wygodne i ekologiczne podróże koleją.

Estonia - Rail Baltica do 2030 roku

Tymczasem rząd Estonii powiada, że zbuduje swój odcinek dopiero w 2030 roku.

Budowa bałtyckiej transeuropejskiej kolei Rail Baltica jest już w toku we wszystkich trzech krajach bałtyckich, ale obecny cel ukończenia projektu do 2026 roku nie zostanie osiągnięty, a zakończenie połączenia zostanie przesunięte na koniec tej dekady, donosi estoński dziennik „Postimees”. Jednocześnie jest to ostatni możliwy termin, ponieważ transeuropejska sieć transportowa TEN-T musi zostać ukończona do 2030 roku.

Tonu Grunberg, prezes zarządu estońskiej firmy Rail Baltic Estonia, która odpowiada za realizację projektu w Estonii, powiedział gazecie: - Do tej pory rok 2026 był naszym celem, został zdefiniowany na europejskim poziom. Niestety, oczywistym jest, że nie da się już dotrzymać tego harmonogramu. Z jednej strony jest to technicznie i strukturalnie niewykonalne, a z drugiej nie ma wystarczających środków finansowych.

We wstępnym projekcie Rail Baltica przygotowanym w 2018 r. koszt estońskiego odcinka oszacowano na 1,68 mld. ale teraz mówimy o nieco wyższej kwocie. Prawdopodobne jest, że dodatkowe środki będą wymagane od okresu budżetowego rozpoczynającego się w 2028 roku. I choć pierwsze obiekty Rail Baltica kosztowały mniej niż planowano, obecnie sytuacja wydaje się być odwrotna, prace i materiały drożeją - pisze gazeta.

- Rosnące ceny budowy mają wpływ, zwłaszcza jeśli chodzi o budowę przejść dla dzikiej przyrody i wiaduktów. Wiemy też, że nie możemy doprowadzić do przegrzania rynku budowlanego. Wspólnie z Ministerstwem Gospodarki i Transportu oraz Administracją Transportu dokonaliśmy oceny harmonogramów projektów i upewniliśmy się, że w 2024 i 2025 roku uda się uniknąć obłędnej liczby prac budowlanych. Estoński sektor budowlany nie byłby w stanie ich kontrolować, a ceny gwałtownie wzrosłyby. To kolejny powód, dla którego dobrze, że termin ukończenia Rail Baltiki nie przypadnie na 2026 r. - dodał T. Grunberg.

Obecnie istnieją dwie główne przeszkody w harmonogramie budowy Rail Baltica na odcinku estońskim - plan zagospodarowania okręgu Pärnu i projekt głównej trasy. Estońskie Ministerstwo Finansów planuje do końca tego roku przygotować nową wersję planu zamiast uchylonego przez Sąd Najwyższy. To wynik protestów mieszkańców.

Wiadukt drogowy w Saustinimė jest pierwszym z obiektów Rail Baltica, który zostanie ukończony w Estonii, a pięć kolejnych jest obecnie w budowie. Łącznie planowana jest budowa ponad stu mostów kolejowych, przejść dla zwierząt, wiaduktów kolejowych i drogowych, a większość z nich powstanie równolegle do toru głównego.

W Estonii poparcie dla projektu Rail Baltica spadło do 52 proc.

Rail Baltica to projekt infrastruktury transportu kolejowego od podstaw, mający na celu integrację krajów bałtyckich z europejską siecią kolejową. Na Litwie, Łotwie i w Estonii powstanie 870 km zelektryfikowanych torów dużych prędkości, z pociągami jeżdżącymi z prędkością do 249 km/h. prędkość. Nowa linia kolejowa będzie miała szerokość 1435 mm i będzie obejmowała trasę Tallin – Parnawa – Ryga – Poniewież – Kowno – granica polsko-litewska oraz połączenie Kowno – Wilno.

 

WYG

Fot: Rail Baltica;  PLK; Koleje Litewskie; Ministerstwo Transportu i Łączności RL; Samorząd Wilna

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.21.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe ogoszenie