03.09.2024

Rail Baltica. Tak będziemy podróżować szybką koleją, tylko kiedy? [zdjęcia, wizualizacje]

Co prawda budowa Rail Baltiki trwa i dokładnie nie wiadomo, kiedy powstanie jej odcinek w naszym regionie, czyli od Ełku do Trakiszek, to litewska spółka Rail Baltica ma już koncepcję projektu pociągu.

Ma on pomknąć z szybkością 249 km na godzinę (szybkość operacyjna 234 km/godz.), a w wagonach wiek XXI, jak nie XXII.

Inspirację do projektu zaczerpnięto z Morza Bałtyckiego, elementu łączącego wszystkie trzy kraje bałtyckie. Kolory pociągu odzwierciedlają słońce, morze i piasek.

Planowane jest wyposażenie wagonów w WiFi, gniazda USB, punkty ładowania oraz ekrany ze stale aktualizowanymi informacjami dla podróżnych.

Dla komfortu pasażerów każdy wagon będzie wyposażony w indywidualny system oświetlenia i wentylacji. W sumie pociąg będzie miał 8 takich wagonów, w których będzie mogło podróżować około 70 pasażerów.

Pierwsza klasa

Więcej przestrzeni i komfortu – na wyjazdy służbowe zaplanowano specjalne miejsca, m.in. salę konferencyjną z ekranem do prezentacji.

Kawiarnia

Pomiędzy wagonami klasy standard i pierwszej planowana jest kawiarnia, w której pasażerowie będą mogli w trakcie podróży delektować się gorącymi napojami i przekąskami.

Bagaż i rowery

W pociągu znajdują się miejsca na rowery i bagaż. Pasażerowie będą mogli odprawić bagaż na połączenia na lotniska.

Dostępność

W pociągach dużych prędkości Rail Baltica zostaną zamontowane specjalne siedzenia dla osób niepełnosprawnych i starszych, a także przewijaki w toaletach dla rodzin z dziećmi.

Zwierzęta

Nie zapomniano także o zwierzakach – w pociągu znajdą się dla nich specjalne miejsca.

Pociąg zaprojektowano tak, aby spełniał najwyższe wymagania w zakresie bezpieczeństwa, komfortu i ergonomii.

Megaprojekty europejskiej infrastruktury kolejowej

Trasa Rail Baltica, która połączy Estonię, Łotwę i Litwę oraz Polskę z europejską siecią kolejową, to jeden z realizowanych w Unii Europejskiej  megaprojektów kolejowych.

Projekty transgraniczne są priorytetami Unii Europejskiej (UE) w zakresie infrastruktury transportowej. Choć różnią się geografią i technologią, łączy je wspólne podobieństwo – motywacją do ich realizacji jest chęć usprawnienia przepływu osób i towarów.

Tak więc, od Estonii (a w przyszłości od Finlandii, bo ma być budowany tunel podwodny) pomkniemy szybkimi pociągami przez całą niemal Europę.

Tak obecnie wyglądają inwestycje na Zachód od Odry:

Obecnie trwa budowa podziemnego tunelu Fämarnbelt, łączącego Niemcy z Danią, tunelu Brenner przecinającego Alpy i łączącego Austrię-Włochy oraz połączenia Lyon-Turyn.

Tunel Brenner

W 2008 roku rozpoczęto budowę tunelu Brener o długości 64 km. Połączy Austrię i Włochy pod przełęczą Brenner w Alpach i stanie się najdłuższym tunelem kolejowym na świecie. Zaskoczenie budowy planowane jest na 2032 rok,

Projekt uznawany jest za złożone wyzwanie inżynieryjne, gdyż jego system będzie się składał z około 230 km szybów, z przejściem ewakuacyjnym co 333 m toru. Obecnie wydobyto około 150 km szybów.

Prace budowlane prowadzone są przy użyciu najnowocześniejszego sprzętu drążącego. Maszyny drążące tunele wydobywają około 15-20 m skały na godzinę. Każda taka maszyna waży około 3000 ton i jest przeznaczona do pokonywania niezwykle twardych warstw skalnych gór alpejskich.

Po zakończeniu projektu poprawi się łączność między północną i południową Europą, skracając czas podróży między Monachium a Weroną do około 2,5 godziny. Planowana wartość projektu wynosi obecnie około 11 miliardów euro.

Tunel Fehmarnbelt

Budowa rozpoczęła się w 2020 roku. Tunel Fehmarnbelt stanie się najdłuższym tunelem podwodnym – trasą o długości 18 km łączącą Danię i Niemcy.

Tunel będzie posiadał podwójne pasy samochodowe i linie kolejowe z przejściem centralnym. Konstrukcja tunelu składa się z 89 segmentów – 79 standardowych i 10 specjalnych do budowy i konserwacji. Jeden standardowy segment ma 217 metrów długości i waży 73 500 ton.

Ponieważ zbudowanie konstrukcji tej wielkości pod wodą jest praktycznie niemożliwe, tunel budowany jest metodą zanurzonej rury: odcinki tunelu budowane są na lądzie, następnie zanurzane i łączone. Wysokie ciśnienie wody stwarza ogromne wyzwania, dlatego inżynierowie muszą zmierzyć się z trwałością i uszczelnieniem tunelu.

Budowa tunelu potrwa dekadę – przewiduje się, że zakończenie projektu nastąpi w 2029 roku i powinien kosztować około 7,4 miliarda euro. Głównym celem jest poprawa efektywności transportu, zmniejszenie potoku ruchu i zapotrzebowania na usługi promowe, a tym samym zmniejszenie emisji CO2.

Tunel Lyon - Turyn

Budowa tunelu Lyon - Turyn o długości 57,5 ​​km rozpoczęła się w 2013 roku. Nowy tunel zastąpi tunel z 1871 roku, który nie spełnia już współczesnych standardów. Oczekuje się, że podobnie jak w przypadku tunelu Brenner, projekt ten znacznie zmniejszy ruch towarowy i emisję CO2 na drogach regionu alpejskiego.

Długość linii kolejowej Lyon - Turyn wyniesie 270 km, z czego 70% przypada na Francję, a 30% we Włoszech. Długość tunelu wyniesie 57,5 ​​km. W trakcie realizacji projektu planowane jest wykopanie ponad 162 km tuneli, 4 szybów i 204 obwodnic bezpieczeństwa. Co ciekawe, tunel zostanie wykopany na wysokości 400-700 m - u podnóża góry. Ponieważ tunel przebiega przez różne rodzaje skał, konieczne jest zastosowanie zarówno konwencjonalnych metod wiercenia i strzałów, jak i nowych technologii.

Linia kolei dużych prędkości ma zostać ukończona i oddana do użytku do 2032 roku.

Rail Baltica (Kolej Bałtycka)

Podobnie jak Rail Baltica, wspomniane wyżej projekty realizowane są przy wsparciu funduszy unijnych i rozwijane są przez więcej niż jedno państwo.

Jednak nawet w kontekście tego typu projektów, Rail Baltica jest wyjątkowa – budowana trasa jest najdłuższa, realizowana przez trzy kraje bałtyckie, a pośrednio przez kolejne dwa: Polskę i Finlandię.

- Dobrych praktyk uczymy się i przejmujemy od naszych kolegów, którzy realizują duże projekty europejskie. Aby osiągnąć jak największe korzyści dla gospodarki, integracji regionalnej, mobilności wojskowej oraz długoterminowych celów strategicznych UE, główny nacisk położony jest obecnie na realizację i przyspieszenie prac budowlanych - powiedział Vytis Žalimas, dyrektor generalny LTG Infra, która wdraża Rail Baltica.

Rail Baltica to największy projekt infrastruktury kolejowej w historii krajów bałtyckich, w ramach którego wybudowana zostanie zelektryfikowana dwutorowa kolej o europejskim standardzie, łącząca Warszawę, Kowno, Wilno, Poniewież, Rygę, Pern i Tallin. Całkowita długość linii kolejowej Rail Baltiki w krajach bałtyckich sięga 870 km: na Litwie – 392 km, na Łotwie – 265 km, w Estonii – 213 km.

WYG

Źródła i fot: Rail Baltica Lietuva; Ministerstwo Komunikacji RL; firmy budujące tunele w Europie Zachodniej

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
10.31.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe ogoszenie