Kierowcy korzystają już z nowego wiaduktu drogowego w Szepietowie. Obiekt został wybudowany w ciągu drogi krajowej nr 66, która została poprowadzona nad linią kolejową Warszawa-Białystok oraz drogą gminną.
Bezpieczne dwupoziomowe skrzyżowanie usprawnia komunikację – kierowcy nie muszą już czekać przed zamkniętymi rogatkami.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A efektywnie wykorzystują środki z unijnego instrumentu CEF Łącząc Europę . Dzięki inwestycjom m.in. na międzynarodowej trasie Rail Baltica podróże i przewozy ładunków są sprawniejsze. Budujemy kolej coraz bardziej bezpieczną, komfortową i przewidywalną – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury.
Nowy wiadukt wraz z dojazdami ma 800 m długości. Jest na nim jezdnia – po jednym pasie w każdą stronę oraz ciąg pieszo-rowerowy. Poprawiły się też warunki komunikacji samochodowej – w ramach inwestycji przebudowano łącznie 2,7 km dróg i zbudowano dwa ronda. Nowy wiadukt w Szpietowie to kolejny obiekt wybudowany na trasie Warszawa – Białystok. Kierowcy korzystają już z nowego wiaduktu w Uhowie. Łącznie na podlaskim odcinku linii powstanie 25 bezkolizyjnych skrzyżowań.
- Wiadukt drogowy w Szepietowie to kolejne bezkolizyjne skrzyżowanie na ważnej międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica. Poprawi on bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym, a modernizacja całej trasy przyczyni się do ekologizacji transportu poprzez poprawę efektywności i atrakcyjności transportu kolejowego – powiedział Morten Jensen, Head of Unit at European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency.
Nowym torem do Warszawy
Na 28-kilometrowym odcinku Między stacjami Czyżew i Raciborami zbudowano jeden nowy tor, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Pociągi jadą już po nowym torze, dzięki czemu wykonawca będzie mógł rozpocząć rozbiórkę sąsiedniego toru.
- Prace na polskim odcinku Rail Baltica postępują i właśnie wchodzą w kolejny etap. Otwieramy nowy odcinek torów od granicy województwa do stacji Racibory, a docelowo szykujemy wygodniejsze i szybsze podróże z Warszawy do Białegostoku i dalej przez Ełk, Suwałki i Trakiszki do państw bałtyckich. To modernizacja ważna zarówno w skali międzynarodowej, jak i regionalnej – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Na stacjach w Czyżewie, Szepietowie i Raciborach oraz przystankach Szymbory i Jabłoń Kościelna budowane są nowe perony. Zostaną w części udostępnione podróżnym. W kolejnych tygodniach wykonawca będzie montował elementy małej architektury i prowadził dalsze prace wykończeniowe.
Do Białegostoku i do Elku
W Białymstoku wykonawca kontynuuje prace na stacji, m.in. budowę przejścia podziemnego. Dla podróżnych, szczególnie osób o ograniczonej możliwości poruszania się, łatwy dostęp do peronów i budynku dworca zapewnią windy i schody ruchome. Przy osiedlu Zielone Wzgórza modernizowane jest przejście podziemne, które zapewni dostęp do nowego przystanku. W pobliżu osiedla Starosielce powstaje łącznica, która umożliwi bezpośredni przejazd pociągów z Ełku do Bielska Podlaskiego. Na trasie budowane i modernizowane są mosty oraz wiadukty, w tym prawie 200-metrowy most nad Narwią w Uhowie.
Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość inwestycji, dofinansowanej przez Unie Europejską, wynosi prawie 3,4 mld zł, a jej zakończenie planowane jest na 2023 r.
Prace w Ełku, dokumentacja trasy do granicy w Trakiszkach przez Suwałki
W ramach modernizacji polskiego odcinka międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica PLK przebudowuje w Ełku stacje kolejowe Ełk Osobowy, Ełk Towarowy oraz przystanek Ełk Szyba Wschód. Wybuduje dwa wiadukty kolejowe, które zastąpią skrzyżowania dróg z torami. Dodatkowo przebudujemy jeden z istniejących wiaduktów oraz most na rzece Ełk.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały w grudniu ub.roku. umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej dla odcinka Ełk-Trakiszki na trasie Rail Baltica. Trasa ma zostać zelektryfikowana, a maksymalna prędkość pociągów planowana jest na 250 km/h.
W efekcie podróż najszybszym pociągiem z Ełku do granicy państwa w Trakiszkach po zakończeniu wszystkich prac powinna zająć poniżej 40 minut.
Zakres modernizacji przewiduje budowę m.in.drugiego toru na ponad 90-kilometrowym odcinku linii oraz modernizację stacji i przystanków.
Źródło i fot: PKP PLK
Na fot: Wiadukt drogowy w Szepietowie, przejeżdża pociąg, fot. Ł.Bryłowski, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A