Ponad 30 proc. najważniejszych umiejętności, które dziś ceni się u pracowników, zmieni się w ciągu kilku lat. Rynek pracy wciąż ewoluuje. Sprawdź, na kogo będzie czekać praca w 2020 roku.
Powszechny bezprzewodowy internet, automatyzacja produkcji, cyfryzacja, nanotechnologie – to procesy, które już zmieniajÄ… caÅ‚e gaÅ‚Ä™zie gospodarki. Czwarta rewolucja przemysÅ‚owa – bo tak czasy, w których żyjemy, nazywajÄ… eksperci – bÄ™dzie w najbliższej przyszÅ‚oÅ›ci postÄ™pować, zmieniać gospodarkÄ™ i rynek pracy. Wielu ekspertów zakÅ‚ada, że w ciÄ…gu kilkunastu najbliższych lat zniknÄ… caÅ‚e zawody, m.in. ksiÄ™gowi, pracownicy call center, urzÄ™dnicy bankowi czy robotnicy produkcyjni.
- Firmy, by przetrwać, muszÄ… przystosować siÄ™ do zmian. Podobnie pracownicy. Już dziÅ› warto przyjrzeć siÄ™ swoim kompetencjom i zobaczyć, czy bÄ™dÄ… w cenie za pięć lub dziesięć lat – mówi Joanna Å»ukowska z serwisu pracy MonsterPolska.pl.
Z pomocÄ… w okreÅ›leniu przyszÅ‚oÅ›ciowych umiejÄ™tnoÅ›ci przychodzi Åšwiatowe Forum Ekonomiczne (World Economic Forum), które cyklicznie na podstawie rozmów z menadżerami zajmujÄ…cymi siÄ™ HR-em prognozuje, jakich umiejÄ™tnoÅ›ci pracodawcy bÄ™dÄ… poszukiwać za kilka lat. Efektem jest ranking kompetencji. Co da pracÄ™ w 2020 roku?
- Kompleksowe rozwiÄ…zywanie problemów
Niezmiennie znajduje się na pierwszym miejscu listy. To umiejętność analizowania wielu danych i informacji, podejmowania decyzji i wdrażania rozwiązań. W przyszłości jej znaczenie może spadać w sektorach mocniej zautomatyzowanych, takich jak: infrastruktura czy energetyka, wzrośnie jednak w usługach i informatyce.
- Krytyczne myślenie
UmiejÄ™tność logicznego rozumowania i chÅ‚odnej analizy zyskuje na znaczeniu. W czasach zaawansowanych technologii i skomplikowanych rozwiÄ…zaÅ„ osoba, która potrafi krytycznie podejść do sytuacji i ocenić jÄ… bÄ™dzie na wagÄ™ zÅ‚ota.
- Kreatywność
AwansowaÅ‚a z dziesiÄ…tego miejsca w rankingu. To bÄ™dzie umiejÄ™tność absolutnie kluczowa nie tylko w branżach, z którymi dziÅ› siÄ™ kojarzy – jak media czy rozrywka, ale wszÄ™dzie. Praca bÄ™dzie czekać na osoby myÅ›lÄ…ce niestandardowo, bo to one bÄ™dÄ… w stanie wymyÅ›lać nowe usÅ‚ugi i produkty, w szybko zmieniajÄ…cych siÄ™ czasach.
- Zarządzanie ludźmi
Ta i kolejna cecha pokazujÄ…, że jeszcze ważniejsza na rynku zatrudnienia bÄ™dzie praca zespoÅ‚owa. Pracodawcy bÄ™dÄ… potrzebować liderów – empatycznych, panujÄ…cych nad mowÄ… ciaÅ‚a i umiejÄ…cych jasno komunikować siÄ™ z ludźmi.
5. WspóÅ‚praca z innymi
Raport definiuje jÄ… jako "umiejÄ™tność dostosowywania swoich decyzji i zachowaÅ„ do tego, jak zachowujÄ… siÄ™ inni". Chodzi wiÄ™c o pewnÄ… elastyczność, nieupieranie siÄ™ przy swoim zdaniu oraz otwartość na wspóÅ‚pracowników.
6. Inteligencja emocjonalna
To nowość w rankingu. Badania od dawna pokazują, że im wyższa inteligencja emocjonalna, tym wyższa produktywność pracownika. Osoba z takimi kompetencjami potrafi rozpoznawać i nazywać swoje emocje i emocje innych. Potrafi tym samym, łatwiej rozwiązywać konflikty i rozładowywać napięcie.
7. Wnioskowanie i podejmowanie decyzji
Pracownik 2020 roku musi być samodzielny. Czekanie, aż ktoś załatwi sprawę za nas, nie jest dobrą strategią. Praca w przyszłości będzie wymagała umiejętności szybkiego podejmowania trudnych decyzji.
8. Zorientowanie na usługi
To potocznie mówiÄ…c, bycie frontem do klienta. Pracownik skupiony na tym, by pomóc innym bÄ™dzie poszukiwany na rynku. Chodzi tu zarówno o pracÄ™ w zespole, jak i z klientem.
9. Negocjacje
Bezkonfliktowe rozwiÄ…zywanie problemów oraz umiejÄ™tność godzenia różnych poglÄ…dów i stanowisk spadÅ‚a w zestawieniu Åšwiatowego Forum Ekonomicznego, ale ciÄ…gle siÄ™ liczy.
10. Elastyczność poznawcza
ZakÅ‚ada umiejÄ™tność znajdowania i Å‚Ä…czenia różnych pomysÅ‚ów, idei i danych. Zdolność widzenia poÅ‚Ä…czeÅ„ miÄ™dzy na pozór różnymi rzeczami gwarantuje firmom rozwój. Praca przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dzie w dużej mierze oparta na wybieraniu najlepszych z tysiÄ™cy pomysÅ‚ów.