30.05.2018

Samorządowcy walczą o drogę ekspresową Suwałki-Augustów-Suchowola-Korycin-Białystok

Uzdrowiskowo - turystyczny Augustów omija Via i Rail Baltica, jak i Via Carpatia. Od lat samorządy zarówno Augustowa, jak Suwałk walczą o budowę drogi ekspresowej Suwałki-Augustów-Suchowola-Korycin-Białystok. Jak na razie, bez skutku.

Via Baltica biegnie przez Mazury, a poÅ‚Ä…czenie Via Carpatii z Via BaltikÄ… (droga S61) rzÄ…d zaplanowaÅ‚ ekspresowym, 70–kilometrowym, odcinkiem S16 z Knyszyna do EÅ‚ku. SamorzÄ…dowcy woleliby, żeby to byÅ‚o przez Augustów.

Starostwo powiatowe w Augustowie podjęło kolejnÄ… próbÄ™ zainteresowania wÅ‚adz rzÄ…dowych tym problemem. We wtorek, 29 maja zorganizowaÅ‚o spotkanie z udziaÅ‚em samorzÄ…dowców, parlamentarzystów i ekspertów od komunikacji. Postanowiono zawiÄ…zać koalicjÄ™ na rzecz przebudowy tej drogi. UdziaÅ‚ w niej obiecaÅ‚ miÄ™dzy innymi CzesÅ‚aw Renkiewicz, prezydent SuwaÅ‚k.

Augustów -Korycin tylko 2+1

Jak informowaÅ‚a już wczeÅ›niej GDDKiA, udaÅ‚o siÄ™ uzyskać pod koniec ubiegÅ‚ego roku pierwsze decyzje Å›rodowiskowe dla drogi krajowej nr 8 od Korycina w stronÄ™ Augustowa, która choć w przekroju 2+1 (z dodatkowym pasem do wyprzedzania) tworzy jakÄ…Å› alternatywÄ™ dla poÅ‚Ä…czenia Via Baltiki z Via CarpatiÄ….  Równolegle trwajÄ… wstÄ™pne analizy co do możliwoÅ›ci przebudowy drogi krajowej nr 8 (Korycin – Augustów) do drogi o przekroju 2 X 2, czyli dwóch jezdni, ale nie w kategorii drogi ekspresowej tylko klasy GP (ruchu gÅ‚ównego przyspieszonego).

- Droga miaÅ‚aby powstać do 2025 roku – mówiÅ‚ we wtorek Wojciech Borzuchowski, dyrektor OddziaÅ‚u Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w BiaÅ‚ymstoku. 

To jednak nie zadawala samorzÄ…dowców i lokalnych polityków.

Suwałki apelują

Rada Miasta SuwaÅ‚k już w sierpniu 2016 roku, przyjęła stanowisko w sprawie przebiegu dróg ekspresowych w Polsce póÅ‚nocno-wschodniej, w tym nowego odcinka drogi ekspresowej S16 EÅ‚k (S61) – Knyszyn (S19) oraz poprawy poÅ‚Ä…czeÅ„ drogowych na trasie DK nr 8 SuwaÅ‚ki-BiaÅ‚ystok, w którym wyraziÅ‚a zaniepokojenie brakiem jakichkolwiek dziaÅ‚aÅ„ w zakresie poprawy poÅ‚Ä…czeÅ„ drogowych póÅ‚nocnej części województwa podlaskiego ze stolicÄ… regionu BiaÅ‚ymstokiem:

RozporzÄ…dzeniem Rady Ministrów z dnia 19 maja 2016 r. zostaÅ‚a uzupeÅ‚niona sieć autostrad i dróg krajowych o ww. odcinek drogi ekspresowej S16, który docelowo bÄ™dzie stanowiÅ‚ poÅ‚Ä…czenie tras Via Carpatia i Via Baltica. Wybudowanie przedmiotowego odcinka drogi ekspresowej S16 oznaczać bÄ™dzie pominiÄ™cie istotnych potrzeb subregionu suwalskiego, od wielu już lat borykajÄ…cego siÄ™ z licznymi problemami komunikacyjnymi oraz bÄ™dzie miaÅ‚o wiele daleko idÄ…cych, negatywnych konsekwencji dla dalszego rozwoju SuwaÅ‚k i Suwalszczyzny oraz póÅ‚nocnej części województwa podlaskiego.

Realizacja przedmiotowej inwestycji Å‚Ä…czÄ…cej trasÄ™ Via Carpatia (S19) z Via Baltica (S61) poprzez EÅ‚k bÄ™dzie oznaczaÅ‚a również faktycznÄ… rezygnacjÄ™ z poprawienia przepustowoÅ›ci poÅ‚Ä…czenia drogowego Augustów – BiaÅ‚ystok, co wraz z wzrastajÄ…cym co roku natężeniem ruchu drogowego spowoduje znaczÄ…ce wydÅ‚użenie czasu dojazdu z SuwaÅ‚k i póÅ‚nocnych części województwa podlaskiego do oÅ›rodka metropolitarnego – BiaÅ‚egostoku. Wielu mieszkaÅ„ców SuwaÅ‚k i okolic, jak i miejscowoÅ›ci poÅ‚ożonych na trasie drogi krajowej nr 8 jak Augustów, Sztabin, Suchowola czy Korycin, pokonuje codziennie drogÄ™ do BiaÅ‚egostoku przemieszczajÄ…c siÄ™ do pracy, szkoÅ‚y lub na uczelniÄ™. Poprawa przepustowoÅ›ci poÅ‚Ä…czenia drogowego Augustowa z BiaÅ‚ymstokiem leży wiÄ™c nie tylko w interesie SuwaÅ‚k, ale i caÅ‚ej póÅ‚nocnej części województwa podlaskiego.

Doceniamy wysiÅ‚ek i starania RzÄ…du oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w zakresie jak najszybszej budowy drogi ekspresowej S 61 (Ostrów Mazowiecka- granica paÅ„stwa Budzisko), lecz dla nas równie ważna jak dostÄ™pność komunikacyjna z WarszawÄ… jest szybki i bezpieczny dojazd do BiaÅ‚egostoku.  Niestety nie zabezpiecza tego dzisiejsza droga krajowa nr 8 i bardzo nas niepokoi brak planów co do jej modernizacji na odcinku Augustów-BiaÅ‚ystok.

Należy podkreÅ›lić, iż brak dogodnych poÅ‚Ä…czeÅ„ komunikacyjnych stanowi istotnÄ… barierÄ™ rozwoju SuwaÅ‚k i regionu. W SuwaÅ‚kach funkcjonuje m.in. Suwalska Specjalna Strefa Ekonomiczna i Park Naukowo-Technologiczny Polska-Wschód, których celem jest spoÅ‚eczno-gospodarcze ożywiane regionu, jednakże bez odpowiedniej infrastruktury drogowej podmioty te nie bÄ™dÄ… w stanie sprostać potrzebom potencjalnych inwestorów. Suwalszczyzna i póÅ‚nocna część województwa podlaskiego to także region o unikatowych walorach naturalnych, predysponujÄ…cych go do rozwoju turystyki, który nie jest jednak możliwy bez zapewnienia możliwoÅ›ci szybkiego i bezpiecznego dojazdu.

Wybrany wariant poÅ‚Ä…czenia Via Baltica i Via Carpatia poprzez planowany odcinek drogi ekspresowej S16 EÅ‚k (S61) – Knyszyn (S19) jest niezgodny z obecnie obowiÄ…zujÄ…cym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywÄ… do 2025r.) a jego realizacja może budzić wÄ…tpliwoÅ›ci co do zasadnoÅ›ci ekonomicznej. Bardziej racjonalne wydaje siÄ™ poÅ‚Ä…czenie obu szlaków transportowych w pobliżu Augustowa poprzez wÄ™zeÅ‚ Raczki. Nie bez znaczenia jest przy tym fakt, iż na drodze krajowej nr 8 na odcinku Augustów-BiaÅ‚ystok dokonano w ostatnim czasie znaczÄ…cych inwestycji m.in. przebudowano odcinek BiaÅ‚ystok-Katrynka do standardu drogi ekspresowej oraz wybudowano obwodnicÄ™ Augustowa. Dodatkowo, w perspektywie do roku 2019 powstanie obwodnica SuwaÅ‚k, a do 2020 odcinek SuwaÅ‚ki-Budzisko (granica paÅ„stwa), które wraz z obwodnicÄ… Augustowa utworzÄ… komfortowe poÅ‚Ä…czenie dla ruchu tranzytowego przemieszczajÄ…cego siÄ™ na osi PóÅ‚noc-PoÅ‚udnie. BiorÄ…c pod uwagÄ™ już poniesione i planowane do poniesienia nakÅ‚ady na tym ciÄ…gu komunikacyjnym, znacznie bardziej racjonalne byÅ‚oby kontynuowanie planowanych poÅ‚Ä…czeÅ„ w oparciu o odcinki już istniejÄ…ce czy też projektowane niż budowa nowego i kosztownego ekspresowego poÅ‚Ä…czenia pomiÄ™dzy EÅ‚kiem i BiaÅ‚ymstokiem.

Zauważyć należy, że koszty eksploatacji nowego poÅ‚Ä…czenia przez użytkowników bÄ™dÄ… wyższe dla wariantu EÅ‚k – Knyszyn. Ciężarówki przemieszczajÄ…ce siÄ™ w obie strony z krajów baÅ‚tyckich i Rosji poprzez Via Baltica, a nastÄ™pnie Via Carpatia na poÅ‚udnie Europy w wariancie poÅ‚Ä…czenia przez EÅ‚k bÄ™dÄ… miaÅ‚y do pokonania znacznie dÅ‚uższy odcinek niż w przypadku poÅ‚Ä…czenia obu szlaków w pobliżu Augustowa.

PoÅ‚Ä…czenie EÅ‚k – Knyszyn bÄ™dzie wiÄ…zaÅ‚o siÄ™ również z koniecznoÅ›ciÄ… przejÅ›cia przez obszary cenne ze Å›rodowiskowego punktu widzenia takie jak: Ostoja BiebrzaÅ„ska PLB200006, Dolina Biebrzy PLH200008 i otulina BiebrzaÅ„skiego Parku Narodowego.

MajÄ…c powyższe na uwadze Rada Miejska w SuwaÅ‚kach apeluje o ponowne przeanalizowanie wyboru wariantu Å‚Ä…czÄ…cego trasy Via Baltica i Via Carpatia.”

Stanowisko zostaÅ‚o przesÅ‚ane m.in. do prezesa Rady Ministrów, resortów infrastruktury, parlamentarzystów.

Kolejowe omijanie Augustowa

Z kolei Rail Baltica, jak już wiadomo, nie pobiegnie z BiaÅ‚egostoku na SokóÅ‚kÄ™, Augustów, SuwaÅ‚ki, jak poczÄ…tkowo planowano, ale na Mazury, a stamtÄ…d dopiero dotrze do SuwaÅ‚k i dalej do Trakiszek oraz litewskich Szestokai. Obrona Doliny Rospudy poskutkowaÅ‚a: zarówno Via, jak i rail Baltica szerokim Å‚ukiem omijajÄ… miasto króla Zygmunta Augusta.

Trasa przez EÅ‚k, jako obsÅ‚ugujÄ…ca wiÄ™kszÄ… liczbÄ™ skupisk ludzkich, wygeneruje wiÄ™kszy strumieÅ„ towarów i pasażerów – uznali ponadto eksperci.

Nie ma też co liczyć na wielkie inwestycje na odcinku BiaÅ‚ystok – SokóÅ‚ka - SuwaÅ‚ki, przez Augustów. Tu planuje siÄ™ tylko „prowadzenie prac utrzymaniowych, zapewniajÄ…cych eliminacjÄ™ istniejÄ…cych ograniczeÅ„ prÄ™dkoÅ›ci”.

WYG

Fot: Zbigniew Bartoszewicz UM Augustów

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.25.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe og³oszenie