W Suwałkach nie udało się podnieść podatku od nieruchomości średnio o 15 procent. A jak będzie w Sejnach? Tam burmistrz także proponuje podobne podwyżki.
W uzasadnieniu do projektu uchwały w tej sprawie wskazuje, że Ministerstwo Finansów.
Maksymalne stawki tego podatku na 2024 r. zostały ogłoszone w obwieszczeniu Ministra Finansów, z którego wynika, że stawki maksymalne wzrosły średnio o 15,00 proc. - jak w każdym roku - ich poziom wynika ze wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych określonego w okresie I półrocza 2023 w stosunku do I półrocza 2022 r. który wyniósł 115,00.
Obwieszczenie Ministerstwa Finansów daje samorządom podstawę do weryfikacji i zmiany stosowanych dotychczas stawek podatkowych. Stosując jednak stawki obniżone, dwukrotnie pozbawia to gminę wyższych wpływów do budżetu:
- niższe dochody własne z podatków i opłat;
- niższa kwota w subwencji, której mechanizm kalkulowania oparty jest na potencjalnych wpływach podatkowych gminy, bez uwzględniania jakichkolwiek ulg, zwolnień czy obniżonych stawek. Ma to wpływ na wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca, a to wpływa na kwotę otrzymywanej subwencji.
Czyli, skoro gminę stać na niskie podatki, to w zamian otrzymuje niższą subwencję.
W uzasadnieniu do projektu uchwały burmistrz wskazuje, że w grupie porównawczej 10 podobnych samorządów Sejny mają jedne z najniższych podatków i ta luka dochodowa z roku na rok się powiększa. W związku z tym, że podatki od nieruchomości stanowią ważny procent środków własnych miasta, a np. subwencja oświatowa, nie pokrywa nawet pensji oświaty; poza tym wpływy z PIT-u i CIT zostały samorządom uszczuplone, konieczne jest urealnienie stawek, szczególnie przy tak znacznym wzroście płacy minimalnej.
Proponowane stawki podatku
W projekcie uchwały na 2024 rok zostawiono wybór Radzie Miasta o jakie kryterium dokonać podwyżek:
- wg wzrostu kwotowego
- wg wzrostu %
- W związku z nieprzewidywalną inflacją do projektu wpisano wariant wg wzrostu kwotowego, który jest nominalnie dla podatników większy i np. dla mieszkańca przy 50 m mieszkaniu jest o 7,5 zł wyższy niż rok wcześniej (15 groszy na metr), ale w skali miasta daje większe dochody ponad 49.000,00 zł, które mogą przy tak rosnących cenach być bardzo potrzebne.
Stosowane dotychczas przez miasto ulgi podatkowe ( nie tylko w podatku od nieruchomości) uszczupliły dochody miasta w 2021 o kwotę 463 585,00 zł, a w 2022 roku o 986 113,00 zł - czytamy w uzasadnieniu do projektu uchwały.
Proponowane stawki
1. Stawki podatku od nieruchomości wynoszą rocznie:
1) od budynków lub ich części:
a) mieszkalnych 1,06 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
b) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej 30,67 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
c) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym 14,44 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej,
d) związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych, w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń 6,28 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej,
e) pozostałych:
- w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez
organizacje pożytku publicznego 10,34 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
- związanych z prowadzeniem działalności kulturalnej 3,45 zł za 1 m2
powierzchni użytkowej,
2) od budowli 2% ich wartości określonej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 3 i ust. 3-7.
3) od gruntów:
a) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków 1,25 zł od 1 m2 powierzchni,
b) pod wodami powierzchniowymi stojącymi lub wodami powierzchniowymi płynącymi jezior i zbiorników sztucznych 6,26. zł od 1 ha powierzchni,
c) pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego 0,66 zł za 1 m2
powierzchni.
d) niezabudowanych objętych obszarem rewitalizacji - 4,10 zł od 1 m2 powierzchni
WYG