Minister Transportu Republiki Litewskiej Marius Skuodis odwiedził Warszawę, gdzie po raz pierwszy spotkał się z nowym wicepremierem RP, ministrem cyfryzacji Krzysztofem Gawkowskim i ministrem infrastruktury Dariuszem Klimczakiem.
Szefowie resortów poruszyli kwestie realizowanych wspólnie transgranicznych projektów transportowych, przede wszystkim drogowego szlaku Via Baltica, kolejowej linii Rail Baltica oraz obsługi pasażerskiego połączenia kolejowego Warszawa - Kowno - Wilno na odcinku Białystok - Kowno.
Nowa transeuropejska sieć transportowa (TEN-T) zapewnia już dodatkowe połączenie Korytarza Północno-Bałtyckiego, zapewniając najkrótszą trasę pomiędzy Litwą, innymi krajami bałtyckimi i Ukrainą.
Nowy europejski szlak transportowy
Na propozycję Litwy nową sieć TEN-T uzupełniono o europejski szlak do Kłajpedy, w którym przewidziano także nowe połączenia mobilności wojskowej pomiędzy Litwą a Polską - z Białegostoku przez Augustów, Ogrodniki, Łoździeje, Olitę (Alytus) do Wilna. Tak więc, od modernizacji drogi Augustów - Ogrodniki nie uciekniemy.
Via Baltica i Rail Baltica
Na Litwie trwają prace przy budowie Via Baltiki na odcinku około 40 km od Mariampola do granicy w Budzisku. W ubiegłym roku wybudowano 12,5 km nowej autostrady, obecnie trwają prace na najbardziej skomplikowanym technicznie i najdłuższym odcinku - prawie 16 km w okolicach Mariampola, którego zakończenie przewidywane jest w tym roku. W tegorocznych planach przewidziano rozpoczęcie prac na ostatnim, 12-kilometrowym czwartym odcinku. Zakończenie budowy Via Baltiki od Mariampola do granicy z Polską planowane jest na 2025 rok.
Na 2028 rok przewidziane jest natomiast oddanie do użytku linii europejskiej kolei Rail Baltica.
Regularne przewozy, będzie duży ruch kolejowy przez Suwałki - Trakiszki?
Ministrowie Dariusz Klimczak i Marius Skuodis omówili ponadto możliwość zorganizowania regularnej trasy pociągów towarowych pomiędzy Litwą, Polską i Ukrainą, która pozwoliłaby na jak najefektywniejsze wykorzystanie istniejącej infrastruktury i zapewniła szybszy tranzyt towarów z Ukrainy, o wspólnie opracowanych nowych korytarzach transportu towarowego pomiędzy portami morskimi krajów bałtyckich a Ukrainą.
- Wspólne wysiłki krajów w zakresie planowania nowych tras logistycznych z Ukrainą są obecnie niezwykle ważne. Szczególnie konieczna jest ścisła współpraca Litwy i Polski, która poprawi komunikację między krajami bałtyckimi i środkowoeuropejskimi, a także możliwość wygodnego podróżowania i przewozu towarów - mówi M. Skuodis.
Przypomnijmy, że kolejowy ruch towarowy przez Suwałki, Trakiszki na Litwę i z powrotem już jest coraz większy. To m.in. za sprawą tranzytu ukraińskiego ziarna.
Litwa już nieco wcześniej zaoferowała trasę przez kraje bałtyckie, która ułatwiłaby transport i eksport ukraińskiego zboża – formalności celne, kontrole fitosanitarne i inne procedury mogłyby zostać przeniesione z granicy ukraińsko-polskiej do portów Unii Europejskiej, takich jak Kłajpeda.
Należąca do Grupy Litewskich Kolei (Lietuvos Geležinkelių) spółka transportowa LTG Cargo latem 2023 roku rozpoczęła ponadto regularne intermodalne przewozy towarowe na trasie Kowno - Sławkowo. Trasa wiedzie – rzecz jasna - i przez nasz region, m.in. Trakiszki, Suwałki. Od 15 czerwca 2023 roku pociągi kursują tam i z powrotem w tym kierunku dwa razy w tygodniu.
Cztery razy w tygodniu
LTG Cargo oraz spółki zależne grupy aktywnie realizują obecnie działania dywersyfikacyjne na Zachód. Ładunki intermodalne przewożone są cztery razy w tygodniu (tam i z powrotem) z Litwy przez Trakiszki, Suwałki do Duisburga w Niemczech. Firma świadczy również konkurencyjne usługi transportowe dla klientów litewskich oraz zajmuje się transportem produktów rolnych i naftowych między Litwą a Ukrainą. Te pociągi też jadą przez nasz rejon.
LTG Cargo jest operatorem transportu intermodalnego ładunków zarówno na terytorium Litwy, jak i Polski. Podczas jednego przejazdu pociągiem można przewieźć do 42 kontenerów i 90 TEU ładunku.
WYG
Źródła i fot: Ministerstwo Transportu RL; Ministerstwa Cyfryzacji i Infrastruktury Polskiego Ministerstwa Infrastruktury