11,5 procent samochodów osobowych zarejestrowanych w Suwałkach jest wyposażonych w silnik o pojemności 2,0 l lub większej. Ten wynik w skali kraju daje miastu miejsce w pierwszej części zestawienia.
Z drugiej strony tylko 29,9proc. kierowców z Suwałk porusza się autem z silnikiem o pojemności do 1,4 l i pod tym względem jest to jeden z najniższych wyników w kraju.Wyższa pojemność silnika jest często utożsamiana z większą mocą pojazdu. Reguła ta dotyczy jednak głównie starszych modeli samochodów. Te nowsze mają zazwyczaj mniejsze jednostki napędowe, które często są doładowane. Biorąc jednak pod uwagę, że średni wiek auta w Polsce wynosi ok. 13 lat, eksperci rankomat.pl przeanalizowali, w którym mieście występuje największy odsetek aut o największej mocy silnika, przyjmując pojemność skokową za kryterium oceny.
W rankingu uwzględniono samochody osobowe zarejestrowane w 66. miastach na prawach powiatu. Do jego stworzenia wykorzystano dane GUS, które przeliczono na procentowy udział aut z silnikami o danej pojemności w ogólnej liczbie pojazdów. Miejsce na liście porównywarki jest zależne od procentu, jaki stanowią samochody z silnikami o pojemności 2,0 l lub większej w ogólnej liczbie aut zarejestrowanych w danym mieście.
Żadne miasto w województwie podlaskim nie osiągnęło w zestawieniu wyniku niższego niż 11%. Najwięcej samochodów z dużym silnikiem jest zarejestrowanych w Białymstoku – 13%. Trzy ostatnie miejsca w zestawieniu zajmują miasta położone na terenie województwa śląskiego – Świętochłowice wraz z Rudą Śląską (5,7%), Piekary Śląskie (6%) oraz Siemianowice Śląskie wraz z Bytomiem (6,1%). Pełna lista poniżej:
Miejsce |
Miasto |
Pojazdy o poj. 2.0 l i większej |
Miejsce |
Miasto |
Pojazdy o poj. 2.0 l i większej |
1 |
Przemyśl |
15,9% |
34 |
Kalisz |
8,8% |
2 |
Biała Podlaska |
14,8% |
35 |
Łódź |
8,7% |
3 |
Świnoujście |
13,1% |
35 |
Piotrków Tryb. |
8,7% |
4 |
Białystok |
13,0% |
35 |
Bielsko-Biała |
8,7% |
5 |
Chełm |
12,9% |
38 |
Toruń |
8,6% |
6 |
Łomża |
12,7% |
39 |
Opole |
8,4% |
6 |
Ostrołęka |
12,7% |
40 |
Płock |
8,3% |
8 |
Siedlce |
12,5% |
40 |
Skierniewice |
8,3% |
9 |
Suwałki |
11,5% |
42 |
Jelenia Góra |
8,2% |
10 |
Lublin |
11,4% |
42 |
Bydgoszcz |
8,2% |
11 |
Radom |
11,3% |
44 |
Wałbrzych |
8,1% |
11 |
Koszalin |
11,3% |
44 |
Katowice |
8,1% |
11 |
Zamość |
11,3% |
46 |
Tarnów |
7,9% |
14 |
Sopot |
11,1% |
46 |
Tychy |
7,9% |
15 |
Szczecin |
11,0% |
48 |
Jaworzno |
7,7% |
16 |
Gorzów Wielkopolski |
10,9% |
49 |
Tarnobrzeg |
7,6% |
17 |
Słupsk |
10,4% |
49 |
Włocławek |
7,6% |
17 |
Nowy Sącz |
10,4% |
51 |
Grudziądz |
7,5% |
17 |
Olsztyn |
10,4% |
52 |
Krosno |
7,4% |
20 |
Gdynia |
10,2% |
52 |
Gliwice |
7,4% |
21 |
Elbląg |
10,1% |
54 |
Rybnik |
7,2% |
22 |
Rzeszów |
10,0% |
55 |
Żory |
7,1% |
22 |
Warszawa |
10,0% |
56 |
Jastrzębie-Zdrój |
7,0% |
24 |
Wrocław |
9,7% |
57 |
Dąbrowa Gór. |
6,9% |
25 |
Poznań |
9,6% |
58 |
Sosnowiec |
6,7% |
25 |
Zielona Góra |
9,6% |
59 |
Zabrze |
6,6% |
25 |
Legnica |
9,6% |
60 |
Mysłowice |
6,5% |
28 |
Kielce |
9,4% |
61 |
Chorzów |
6,2% |
29 |
Częstochowa |
9,3% |
62 |
Bytom |
6,1% |
30 |
Gdańsk |
9,2% |
62 |
Siemianowice Śl |
6,1% |
31 |
Konin |
9,0% |
64 |
Piekary Śląskie |
6,0% |
32 |
Leszno |
8,9% |
65 |
Ruda Śląska |
5,7% |
32 |
Kraków |
8,9% |
65 |
Świętochłowice |
5,7% |
Suwałki w liczbach
Z ponad 36 tys. samochodów zarejestrowanych w Suwałkach ponad 4,1 tys. stanowią auta z silnikami o pojemności 2,0 l lub większej, a ponad 10,7 tys. to pojazdy z jednostkami napędowymi do 1,4 l. Jak Suwałki wypadają pod tym względem w porównaniu z innymi miastami? Dla przykładu w Łomży porusza się mniej aut z silnikami o dużej pojemności skokowej, ale ich procentowy udział w ogólnej liczbie samochodów osobowych jest wyższy. Oznacza to, że na ulicach Suwałk rzadziej można spotkać auta, które dają kierowcom możliwość bardziej dynamicznej jazdy.
Teoretycznie pojemność silnika wpływa na cenę OC, która dla kierowców z Suwałk w III kwartale 2021 roku wyniosła średnio 604 zł – tyle, ile średnia krajowa. Z miast położonych w województwie podlaskim najtaniej było w Łomży (580 zł).
Suwałki na tle województwa podlaskiego
Biorąc pod uwagę wszystkie samochody osobowe zarejestrowane w województwie podlaskim, można zauważyć, że 11,7% z nich stanowią auta z silnikami o pojemności 2,0 l lub większej. Ten wynik daje województwu pierwsze miejsce w klasyfikacji. Procentowo najmniej aut o dużej mocy można spotkać w województwie śląskim – 7,2%.
Miejsce |
Województwo |
Pojazdy o poj. 2.0 l i większej |
Miejsce |
Województwo |
Pojazdy o poj. 2.0 l i większej |
1 |
PODLASKIE |
11,7% |
9 |
PODKARPACKIE |
8,8% |
2 |
LUBELSKIE |
10,7% |
10 |
WIELKOPOLSKIE |
8,3% |
3 |
ZACH.POM. |
10,3% |
11 |
MAŁOPOLSKIE |
8,0% |
4 |
LUBUSKIE |
9,7% |
12 |
ŁÓDZKIE |
8,0% |
5 |
MAZOWIECKIE |
9,7% |
13 |
ŚWIĘTOKRZYSKIE |
7,8% |
6 |
WARM-MAZ |
9,7% |
14 |
KUJAW-POM |
7,4% |
7 |
POMORSKIE |
9,3% |
15 |
OPOLSKIE |
7,3% |
8 |
DOLNOŚLĄSKIE |
9,2% |
16 |
ŚLĄSKIE |
7,2% |
Kierowcy z województwa podlaskiego w III kwartale 2021 roku płacili za OC średnio 577 zł. W województwie śląskim, gdzie jest najmniejszy odsetek aut z silnikami o większej pojemności, kierowcy przeznaczali na OC o 14 zł mniej (563 zł).
W III kwartale br. najwięcej za obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne płacili właściciele samochodów z największymi silnikami. Na OC pojazdu z silnikiem 3,1 l lub większym przeznaczali oni średnio 746 zł. Tymczasem cena OC w przypadku pojemności silnika do 1 l wynosiła 487 zł (różnica 53,2%).
Większość ubezpieczycieli przyjmuje, że duża pojemność silnika ma przełożenie na większe osiągi samochodu. To z kolei zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia kolizji lub wypadku i wpływa na cenę OC. Niestety, o ile w przypadku starszych modeli aut taka zależność faktycznie występuje, to w nowszych samochodach już niekoniecznie. Obecnie silnik o mniejszej pojemności może posiadać zbliżoną lub nawet większą moc niż starsze jednostki napędowe.
– Pojemność silnika wciąż należy do głównych czynników decydujących o cenie polisy OC. Sugerowanie się wyłącznie wielkością silnika może być jednak krzywdzące, szczególnie dla właścicieli starszych modeli pojazdów z dużym silnikiem. Choć niejednokrotnie ich moc jest mniejsza niż w nowszych samochodach z jednostkami o mniejszej pojemności, to najprawdopodobniej właśnie ta grupa kierowców zapłaci więcej za obowiązkowe ubezpieczenie. Na chwilę obecną tylko część ubezpieczycieli zmieniła swoje cenniki i podczas wyceny składki OC, obok pojemności silnika, uwzględnia również jego moc – mówi Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl.
Źródło: rankomat.pl