Szkoła przyjazna dla każdego ucznia, niezależnie od różnic, otwarta na jego potrzeby i możliwości – brzmi niewiarygodnie? Już nie!
DziÄ™ki edukacji wÅ‚Ä…czajÄ…cej wszyscy uczniowie, mogÄ… otrzymać ofertÄ™ edukacyjnÄ… odpowiadajÄ…cÄ… ich indywidualnym potrzebom, uwzglÄ™dniajÄ…cÄ… zarówno ich szczególne uzdolnienia, jak i pojawiajÄ…ce siÄ™
trudności.
Sposobów na poprawÄ™ warunków do nauki i uczestnictwa w życiu spoÅ‚ecznoÅ›ci szkoÅ‚y jest wiele. Oczywistym jest, że uczniowie różniÄ… siÄ™ pod wzglÄ™dem fizycznym, intelektualnym, emocjonalnym czy nawet spoÅ‚ecznym. Należy tak organizować Å›rodowisko szkolne, aby każdy czuÅ‚ siÄ™ tam dobrze, bez wzglÄ™du na posiadanÄ… niepeÅ‚nosprawność, różnice kulturowe czy spoÅ‚eczne. Chodzi o to, aby każdy uczeÅ„ byÅ‚ akceptowany i szanowany takim, jakim jest. Jest to nowoczesne, otwarte podejÅ›cie do procesu ksztaÅ‚cenia na miarÄ™ naszych czasów.
Edukacja wÅ‚Ä…czajÄ…ca dotyczy wielu obszarów, najważniejsze z nich to:
równe traktowanie i obdarzanie szacunkiem wszystkich uczniów i pracowników szkoÅ‚y;
poprawa warunków organizacji pracy szkóÅ‚ zarówno dla pracowników, jak i dla uczniów;
dostÄ™pność, czyli usuwanie barier, nie tylko architektonicznych w odniesieniu do wszystkich uczniów, a nie tylko uczniów z niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciami lub uczniów o „szczególnych potrzebach edukacyjnych”, przyznaniem uczniom prawa do nauki w miejscu swojego zamieszkania;
indywidualizacja nauczania, czyli taki dobór metod i form pracy, aby każdy uczeÅ„ mógÅ‚ rozwijać swoje talenty i umiejÄ™tnoÅ›ci; postrzeganie zróżnicowania uczniów jako bogactwa, zasobu wspomagajÄ…cego naukÄ™, a nie jako problemu, jaki należy rozwiÄ…zać;
oraz wspóÅ‚praca, nauczycieli, rodziców oraz uczniów, która zapewnia doskonaÅ‚e warunki do rozwoju wszystkich czÅ‚onków spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej lub przedszkolnej.
Edukacja wÅ‚Ä…czajÄ…ca otwiera swoje drzwi dla wszystkich uczniów, starajÄ…c siÄ™ ksztaÅ‚cić ich wspólnie, niezależnie od trudnoÅ›ci, zdolnoÅ›ci czy różnic, z jakimi siÄ™ zmagajÄ…. Każde dziecko powinno mieć szansÄ™ na rozwój i osiÄ…ganie sukcesów w ramach swoich możliwoÅ›ci. W praktyce oznacza to, że nawet dzieci, które majÄ… pewne ograniczenia wyróżniajÄ…ce je na tle innych (np. trudnoÅ›ci adaptacyjne, niepeÅ‚nosprawność, brak biegÅ‚oÅ›ci w jÄ™zyku nauczania lub trudne warunki rodzinne), mogÄ… liczyć na wsparcie szkoÅ‚y, która uwzglÄ™dnia ich specyficzne potrzeby i jest przygotowana na takie wyzwania.
Fundusze na rzecz edukacji i wÅ‚Ä…czenia spoÅ‚ecznego to jeden z priorytetów programu Fundusze Europejskie dla Podlaskiego (FEdP). Już wkrótce UrzÄ…d MarszaÅ‚kowski Województwa Podlaskiego rozpocznie nabór wniosków o dofinansowanie o nazwie: Wsparcie w zakresie edukacji wÅ‚Ä…czajÄ…cej, w ramach DziaÅ‚ania 8.1 Rozwój edukacji i ksztaÅ‚cenia.
Kto może złożyć wniosek:
Wniosek o dofinansowanie może zÅ‚ożyć wyÅ‚Ä…cznie organ prowadzÄ…cy oÅ›rodek wychowania przedszkolnego lub szkoÅ‚Ä™ lub inny podmiot w partnerstwie z organem prowadzÄ…cym oÅ›rodek wychowania przedszkolnego lub szkoÅ‚Ä™, do którego/której skierowane jest wsparcie.
Na co można otrzymać dofinansowanie:
Wsparcie mogÄ… otrzymać przedszkola, szkoÅ‚y i placówki ksztaÅ‚cenia ogólnego oraz zawodowego w prowadzeniu skutecznej edukacji wÅ‚Ä…czajÄ…cej, miÄ™dzy innymi na:
- usuwanie barier architektonicznych,
- zapewnienie odpowiedniego wyposażenia,
- podnoszenie kompetencji kadry pedagogicznej,
- bezpoÅ›rednie wsparcie uczniów,
- zapewnienie usÅ‚ug asystenckich dla uczniów.
Wszystkie projekty składane w ramach naboru obligatoryjnie muszą zawierać realizację działań wspierających zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży oraz podnoszenie kompetencji kadry pedagogicznej w tym zakresie.
JednoczeÅ›nie projekt musi zakÅ‚adać wykorzystanie „Modelu DostÄ™pnej SzkoÅ‚y”(MDS). MDS to wzorzec wypracowany w projekcie „PrzestrzeÅ„ dostÄ™pnej szkoÅ‚y”, zapewniajÄ…cy dostÄ™pność placówek edukacyjnych dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Planowany termin rozpoczęcia naboru: 17.09.2024 r.
Planowany termin zakończenia naboru: 31.10.2024 r.
Kwota przewidziana w naborze to 35 000 000,00 (co stanowi 95% dofinansowania, w tym 85% ze Å›rodków EFS+ i 10% z budżetu paÅ„stwa). Natomiast Wnioskodawcy sÄ… zobowiÄ…zani do wniesienia 5% wkÅ‚adu wÅ‚asnego.
SzczegóÅ‚y dotyczÄ…ce naboru bÄ™dÄ… dostÄ™pne od 17 wrzeÅ›nia 2024 r. na stronie www.funduszeUEpodlaskie.pl w zakÅ‚adce „Nabory wniosków”.
DziaÅ‚anie 8.1 Rozwój edukacji i ksztaÅ‚cenia, TytuÅ‚ naboru: Wsparcie w zakresie edukacji wÅ‚Ä…czajÄ…cej, nabór – IX-X.2024