21.03.2020

Szkoły zamknięte do Wielkanocy. Ministerstwo pracuje nad systemem oceniania on line

Na piątkowej konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki poinformował o wprowadzeniu w całym kraju stanu epidemii, nowych karach za nieprzestrzeganie kwarantanny oraz o przedłużeniu zamknięcia szkół do świąt Wielkanocnych.

- PodjÄ™liÅ›my decyzjÄ™ o wstrzymaniu lekcji do ÅšwiÄ…t Wielkiejnocy. To trudna decyzja, ale ważna i potrzebna, żeby nie doszÅ‚o do bardzo szerokiego rozprzestrzeniania siÄ™ koronawirusa" - przekazaÅ‚ na konferencji prasowej szef rzÄ…du – mówiÅ‚ M. Morawiecki.WedÅ‚ug danych z piÄ…tku, koronawirusem zarażonych jest 400 osób. 900 osób jest hospitalizowanych, a kilkadziesiÄ…t tysiÄ™cy jest w kwarantannie. ZmarÅ‚o sześć osób.

Przerwa w nauce ma potrwać do 10 kwietnia.

Treść komunikatu Ministerstwa Edukacji Narodowej:

– Czas, w którym jesteÅ›my, wymaga od nas wszystkich peÅ‚nej mobilizacji i wspóÅ‚pracy. Rodziców proszÄ™ o wyrozumiaÅ‚ość i cierpliwość. ZdajÄ™ sobie sprawÄ™ z tego, ile trudu wkÅ‚adajÄ… oni w wychowywanie i edukacjÄ™ swoich dzieci, szczególnie teraz, kiedy wielu z nich Å‚Ä…czy swojÄ… pracÄ™ zawodowÄ… ze wsparciem dzieci w zdalnej nauce – podkreÅ›liÅ‚ Minister Edukacji Narodowej. – ApelujÄ™ i proszÄ™ dyrektorów szkóÅ‚ oraz nauczycieli o zwrócenie szczególnej uwagi na równomierne obciążenie ucznia zajÄ™ciami w danym dniu, a także uwzglÄ™dnienie możliwoÅ›ci psychofizycznych dzieci. ProszÄ™ wszystkie organy prowadzÄ…ce i samorzÄ…dy o okazanie niezbÄ™dnego wsparcia materialnego i organizacyjnego. Nauka na odlegÅ‚ość jest dziÅ› koniecznoÅ›ciÄ… i stanowi dla nas wszystkich wyzwanie. DziÄ™kujÄ™ za dotychczasowe wysiÅ‚ki i aktywność – powiedziaÅ‚ minister Dariusz Piontkowski.

Jak ma wyglądać kształcenie na odległość?

W czasie ograniczenia funkcjonowania szkóÅ‚ i placówek oÅ›wiatowych zwiÄ…zanego z zagrożeniem epidemiologicznym nauka jest realizowana na odlegÅ‚ość.

W sytuacji, gdy wystÄ…piÄ… trudnoÅ›ci w organizacji zajęć, dyrektor szkoÅ‚y w uzgodnieniu z organem prowadzÄ…cym, powinien okreÅ›lić inny sposób ich realizowania. O wybranym sposobie musi także poinformować kuratora oÅ›wiaty.

Za organizacjÄ™ ksztaÅ‚cenia na odlegÅ‚ość odpowiada dyrektor szkoÅ‚y. Jest on zobowiÄ…zany do tego, aby powiadomić rodziców, w jaki sposób bÄ™dzie zorganizowana nauka. Nauczyciele majÄ… możliwość weryfikacji dotychczas stosowanego programu nauczania tak, by dostosować go do wybranej metody ksztaÅ‚cenia na odlegÅ‚ość.

BezpieczeÅ„stwo uczniów i ich możliwoÅ›ci psychofizyczne priorytetem

Dyrektor musi również ustalić z nauczycielami tygodniowy zakres materiaÅ‚u dla poszczególnych klas, uwzglÄ™dniajÄ…c m.in.: równomierne obciążenie ucznia zajÄ™ciami w danym dniu, zróżnicowanie tych zajęć czy możliwoÅ›ci psychofizyczne ucznia. Dyrektor ma też okreÅ›lić formy kontaktu czy konsultacji nauczyciela z rodzicami i uczniami.

OrganizujÄ…c uczniom ksztaÅ‚cenie na odlegÅ‚ość dyrektor musi pamiÄ™tać o uwzglÄ™dnieniu zasady bezpiecznego korzystania przez uczniów z urzÄ…dzeÅ„ umożliwiajÄ…cych komunikacjÄ™ elektronicznÄ…. Oznacza to, że dobór narzÄ™dzi przy tej formie ksztaÅ‚cenia powinien uwzglÄ™dniać aktualne zalecenia medyczne odnoÅ›nie czasu korzystania z urzÄ…dzeÅ„ (komputer, telewizor, telefon) i ich dostÄ™pnoÅ›ci w domu, wiek i etap rozwoju uczniów, a także sytuacjÄ™ rodzinnÄ… uczniów.

Sposoby realizowania kształcenia na odległość

Nauka prowadzona na odlegÅ‚ość może być realizowana z wykorzystaniem materiaÅ‚ów udostÄ™pnionych przez nauczyciela, w szczególnoÅ›ci tych rekomendowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (zwÅ‚aszcza platforma edukacyjna www.epodreczniki.pl), Centralnej i OkrÄ™gowych Komisji Egzaminacyjnej, a także emitowanych w pasmach edukacyjnych programów Telewizji Publicznej i Polskiego Radia.

W przypadku przedszkoli i uczniów klas I-III szkoÅ‚y podstawowej nauczyciel ma obowiÄ…zek poinformowania rodziców o dostÄ™pnych materiaÅ‚ach, a także możliwych sposobach i formach ich realizacji przez dziecko w domu.

Bezpłatna platforma z materiałami edukacyjnymi

Platforma www.epodreczniki.pl to narzÄ™dzie informatyczne, na którym sÄ… umieszczone bezpÅ‚atne materiaÅ‚y edukacyjne. ZachÄ™camy uczniów, rodziców i nauczycieli do odkrywania znajdujÄ…cych siÄ™ tam zasobów i ich szerokiego wykorzystywania.

Wszystkie treÅ›ci dostÄ™pne sÄ… przez przeglÄ…darkÄ™ internetowÄ… i nie wymagajÄ… instalacji ani dodatkowego oprogramowania. Dodatkowo na platformie udostÄ™pniony jest moduÅ‚ do Å›ledzenia postÄ™pów w nauce dla zalogowanych użytkowników czyli wszystkich uczniów i nauczycieli, którzy stworzÄ… konto na platformie.

Dyrektor szkoÅ‚y lub placówki, który zdecyduje siÄ™ na korzystanie z platformy może utworzyć na niej konta dla uczniów i nauczycieli. Przepisy pozwalajÄ… na przetwarzanie danych uczniów i nauczycieli szkoÅ‚y lub placówki w celu utworzenia kont. Aby usprawnić korzystanie z platformy dyrektor wykorzysta do tego celu System Informacji OÅ›wiatowej.

Ocenianie pracy ucznia

Dyrektor szkoÅ‚y ma obowiÄ…zek ustalić w uzgodnieniu z nauczycielami w jaki sposób bÄ™dzie monitorowana i sprawdzana wiedza ucznia oraz postÄ™py w nauce.

KsztaÅ‚cenie na odlegÅ‚ość z przedmiotów zawodowych

ZajÄ™cia w ramach ksztaÅ‚cenia zawodowego bÄ™dÄ… prowadzone przede wszystkim w zakresie teoretycznych przedmiotów zawodowych oraz w ograniczonym stopniu  również w zakresie zajęć praktycznych wyÅ‚Ä…cznie wtedy, gdy z programu nauczania danego zawodu wynika taka możliwość.

Dostosowanie programu nauczania zawodu

WprowadziliÅ›my zapisy, które pozwalajÄ… na modyfikacjÄ™ programu nauczania zawodu, w taki sposób, aby część niemożliwa do zrealizowania podczas nauki zdalnej, mogÅ‚a być realizowana w kolejnych latach nauki, a część zajęć przewidzianych do realizacji na kolejne lata byÅ‚a zrealizowana zdalnie w tym roku szkolnym.

Uelastyczniamy zasady organizacji praktyk zawodowych oraz przygotowania zawodowego młodocianych

Uczniowie technikum i szkoły policealnej będą mieli możliwość realizacji praktyk zawodowych do końca roku szkolnego 2019/2020.

MÅ‚odociani pracownicy z branżowych szkóÅ‚ I stopnia bÄ™dÄ… mogli, w uzgodnieniu z pracodawcÄ…, zrealizować zajÄ™cia praktyczne do koÅ„ca bieżącego roku szkolnego albo w nastÄ™pnych latach szkolnych. Pracodawcy nie utracÄ… dofinansowania kosztów ksztaÅ‚cenia.

Organizacja kształcenia ustawicznego

Wszystkie formy ksztaÅ‚cenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, w tym również zajÄ™cia realizowane dotychczas w formie turnusu doksztaÅ‚cania teoretycznego mÅ‚odocianych pracowników, mogÄ… być realizowane na odlegÅ‚ość. Natomiast ksztaÅ‚cenie praktyczne na kursach niemożliwe do zrealizowania w takiej formie, bÄ™dzie można uzupeÅ‚nić, gdy ustanÄ… utrudnienia.

Dbamy o organizację zajęć w kształceniu specjalnym

Dajemy również możliwość prowadzenia zdalnie ksztaÅ‚cenia specjalnego. Nauczyciele i specjaliÅ›ci, realizujÄ…c naukÄ™ na odlegÅ‚ość, zobowiÄ…zani sÄ… do dostosowania sposobów oraz metod pracy do potrzeb i możliwoÅ›ci uczniów, w tym wynikajÄ…cych z indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.

 W przypadku niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci intelektualnej w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci intelektualnej w stopniu gÅ‚Ä™bokim, nauczyciele zostanÄ… zobowiÄ…zani do informowania rodziców o dostÄ™pnych materiaÅ‚ach i możliwych formach ich realizacji w celu wsparcia dziecka/ucznia/uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Podobnie w przypadku dziecka objÄ™tego zajÄ™ciami wczesnego wspomagania rozwoju.

Praca nauczycieli

W okresie czasowego zawieszenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych ograniczony jest obowiÄ…zek Å›wiadczenia pracy przez nauczycieli na terenie szkoÅ‚y, z wyÅ‚Ä…czeniem przypadków gdy jest to niezbÄ™dne do realizowania zajęć z uczniami zdalnie lub w inny sposób, lub gdy jest to niezbÄ™dne dla zapewnienia ciÄ…gÅ‚oÅ›ci funkcjonowania szkoÅ‚y.

Zasady rozliczania w ramach czasu pracy nauczycieli zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik ksztaÅ‚cenia na odlegÅ‚ość lub innego sposobu ksztaÅ‚cenia

Nauczyciele realizujÄ… zajÄ™cia z wykorzystaniem metod i technik ksztaÅ‚cenia na odlegÅ‚ość lub innego sposobu ksztaÅ‚cenia w ramach obowiÄ…zujÄ…cego ich dotychczas tygodniowego obowiÄ…zkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuÅ„czych, prowadzonych bezpoÅ›rednio z uczniami albo na ich rzecz. Po przekroczeniu tego wymiaru zajÄ™cia te bÄ™dÄ… mogÅ‚y być realizowane w ramach godzin ponadwymiarowych.

Zadaniem dyrektora szkoÅ‚y bÄ™dzie okreÅ›lenie zasad zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik ksztaÅ‚cenia na odlegÅ‚ość lub innego sposobu ksztaÅ‚cenia..

Nauczyciele realizujÄ…cy zajÄ™cia z wykorzystaniem metod i technik ksztaÅ‚cenia na odlegÅ‚ość lub innego sposobu ksztaÅ‚cenia, otrzymujÄ… wynagrodzenie za pracÄ™ w skÅ‚adnikach i wysokoÅ›ci wynikajÄ…cych z ich uprawnieÅ„. Za zajÄ™cia zrealizowane powyżej tygodniowego obowiÄ…zkowego wymiaru godzin zajęć nauczyciel otrzymuje również wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe.

Jeżeli natomiast z przyczyny leżącej po stronie pracodawcy w okreÅ›lonym czasie niektórzy nauczyciele nie bÄ™dÄ… Å›wiadczyli pracy, zastosowanie ma art. 81 § 1 Kodeksu pracy, który stanowi, że pracownikowi za czas niewykonywania pracy, jeżeli byÅ‚ gotów do jej wykonywania, a doznaÅ‚ przeszkód z przyczyn dotyczÄ…cych pracodawcy, przysÅ‚uguje wynagrodzenie wynikajÄ…ce z jego osobistego zaszeregowania.

Zatem w okresie, w którym nauczyciele nie bÄ™dÄ… Å›wiadczyli pracy z przyczyn leżących po stronie pracodawcy, lecz bÄ™dÄ… pozostawali w gotowoÅ›ci do pracy, zachowujÄ… prawo do wynagrodzenia zasadniczego w wysokoÅ›ci wynikajÄ…cej z ich osobistego zaszeregowania oraz dodatku funkcyjnego. 

Pracownicy administracji i obsługi

Ograniczenie obowiÄ…zku Å›wiadczenia pracy na terenie przedszkola, szkoÅ‚y lub placówki oÅ›wiatowej dotyczy również pracowników administracji i obsÅ‚ugi, z wyjÄ…tkiem przypadków  gdy jest to niezbÄ™dne dla zapewnienia ciÄ…gÅ‚oÅ›ci funkcjonowania tych jednostek.

O organizacji pracy tych pracowników decyduje dyrektor szkoÅ‚y. Dyrektor szkoÅ‚y może wiÄ™c polecić pracownikowi wykonywanie pracy zdalnej, o ile oczywiÅ›cie charakter zadaÅ„ wykonywanych przez pracownika na to pozwala. Jeżeli bÄ™dzie to niezbÄ™dne dla zapewnienia ciÄ…gÅ‚oÅ›ci funkcjonowania jednostki może również polecić pracownikowi wykonanie okreÅ›lonych zadaÅ„ na terenie jednostki.

Jeżeli natomiast z przyczyn leżących po stronie pracodawcy w okreÅ›lonym czasie pracownik administracji lub obsÅ‚ugi nie bÄ™dzie Å›wiadczyÅ‚ pracy, pozostaje wówczas do dyspozycji dyrektora szkoÅ‚y i jest w gotowoÅ›ci do wykonywania pracy. Ma wówczas zastosowanie przepis art. 81 § 1 Kodeksu pracy, który wskazuje, że pracownikowi za czas niewykonywania pracy, jeżeli byÅ‚ gotów do jej wykonywania, a doznaÅ‚ przeszkód z przyczyn dotyczÄ…cych pracodawcy, przysÅ‚uguje wynagrodzenie wynikajÄ…ce z jego osobistego zaszeregowania. Wynagrodzenie to nie może być jednak niższe od wysokoÅ›ci minimalnego wynagrodzenia za pracÄ™, ustalanego na podstawie odrÄ™bnych przepisów.

 

 

Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.26.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe og³oszenie