Na dwie gminne inwestycje drogowe z Rutki-Tartak otrzymają dofinansowanie z Programu Obszarów Wiejskich. Pozostałe 20 wniosków siedmiu gmin Suwalszczyzny uzyskało zbyt niską punktację. Samorządowcy narzekają, że to wina kryteriów, które zupełnie nie przystają do warunków regionu.
Drogowa pula PROW to okoÅ‚o 103 mln zÅ‚. O 63 procentowe dofinansowanie do inwestycji ubiegaÅ‚y siÄ™ niemal wszystkie samorzÄ…dy województwa podlaskiego. ZÅ‚ożyÅ‚y one 233 wnioski, z czego 24 pochodzÄ… z gmin i powiatu Suwalszczyzny. Potrzeby przerosÅ‚y jedna możliwoÅ›ci finansowe i UrzÄ…d MarszaÅ‚kowski przyznaÅ‚ pieniÄ…dze tylko dla okoÅ‚o 100 inwestycji.
W tym gronie znajdÄ… siÄ™ tylko dwie drogi z regionu. Dofinansowanie udaÅ‚o siÄ™ zdobyć gminie Rutka-Tartak, która chce przebudować drogÄ™ Kadaryszki - Pobondzie – Bondziszki oraz trasÄ™ Smolniki - Polimonie – Bondziszki. SamorzÄ…d otrzyma na ten cel 2 mln zÅ‚. Ich wnioski znalazÅ‚y siÄ™ odpowiednio na 90 i 98 miejscu, czyli tuż nad kreskÄ… listy rankingowej.
Dofinansowania nie otrzymaÅ‚y natomiast gminy: BakaÅ‚arzewo, które zÅ‚ożyÅ‚o siedem wniosków, Wiżajny, Raczki, Jeleniewo, Szypliszki i SuwaÅ‚ki. Na unijne pieniÄ…dze nie może liczyć też Powiat Suwalski, który chciaÅ‚ przebudować dwie drogi.
- To nie wina naszych wniosków, a punktacji jakÄ… ustaliÅ‚ UrzÄ…d MarszaÅ‚kowski. Zza biurka w BiaÅ‚ymstoku wyglÄ…dajÄ… one Å‚adnie, ale w praktyce faworyzowane sÄ… inne części województwa - komentuje jeden z wójtów, którego miejscowość nie otrzymaÅ‚a dofinansowania.
WedÅ‚ug punktacji, gminy powiatu suwalskiego majÄ… za niskie bezrobocie i za wysoki dochód na jednego mieszkaÅ„ca. Na papierze statystyka wypada dobrze, ale w praktyce jest inaczej. Niskie bezrobocie to wynik emigracji zarobkowej i rolniczego charakteru terenów.
SamorzÄ…dy nie trafiÅ‚y też w innych rubrykach. Dodatkowe punkty otrzymać mogÅ‚y bowiem drogi zawierajÄ…ce elementy wpÅ‚ywajÄ…ce na poprawÄ™ bezpieczeÅ„stwa oraz takie, które prowadzÄ… do infrastruktura technicznej.
- Żeby dostać punkty powinienem w szczerym polu zbudować przejście dla pieszych, sygnalizację świetlną i kanał pod szerokopasmowy internet? To absurd. Wydam wtedy więcej niż otrzymam dofinansowania - wytyka inny samorządowiec.
Wójtowie chcÄ… na razie otwarcie krytykować UrzÄ™du MarszaÅ‚kowskiego. Ale bojÄ… siÄ™ za to, że za dwa lata wyborcy to ich, a nie wÅ‚adze wojewódzkie, rozliczÄ… za brak dróg. Przez prawie dwa lata nie realizowali inwestycji, bo odkÅ‚adali Å›rodki na wkÅ‚ad wÅ‚asny. Frustracja jest wiÄ™ksza, bo wczeÅ›niej niekorzystnie podzielono również pieniÄ…dze na tzw. Schetynówki.
Teoretycznie jest to jedyne rozdanie drogowych Å›rodków PORW w czteroletniej perspektywie budżetowej. UrzÄ…d MarszaÅ‚kowski liczy jednak, że pojawiÄ… siÄ™ oszczÄ™dnoÅ›ci. Wtedy bÄ™dzie można ogÅ‚osić kolejny konkurs i rozdzielić pieniÄ…dze miÄ™dzy gminy, które dofinansowania jeszcze nie dostaÅ‚y.
- Rozważamy zmianÄ™ zasad punktowania przy kolejnym konkursie. Wtedy mogÅ‚yby pojawić siÄ™ dodatkowe punkty np. za brak wczeÅ›niej dofinansowanej z PROW inwestycji - zapowiada Stefan Krajewski, czÅ‚onek zarzÄ…du województwa.
(mkapu)