To pilotażowe spotkanie zorganizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej odbyło się w pierwszą wakacyjną sobotę, 22 czerwca.
Setka podlaskich uczniów ze szkół ponadpodstawowych spotkała się szefowa resortu edukacji Barbarą Nowacką w Zespole Szkół Elektrycznych, aby przedstawić postulaty dotyczące zmian w polskiej szkole. Debacie przysłuchiwali się m.in. przedstawiciele władz samorządowych i kuratorium oświaty, a także parlamentarzyści. W spotkaniu uczestniczył również Marszałek Województwa Podlaskiego Łukasz Prokorym.
Do pierwszego okrągłego stołu zaproszono reprezentacje uczniowskie m.in. z liceów ogólnokształcących, szkół artystycznych, szkół branżowych i techników. Przyjechali ze wszystkich podlaskich powiatów. Jak podkreśliła ministra Nowacka, ta frekwencja cieszy zwłaszcza, że debata o szkole odbywa się w pierwszy dzień wakacji.
– Dla ministerstwa edukacji dialog z młodzieżą jest ważny, bo szkołę kształtujemy dla was. Chcę, abyście jak najwięcej powiedzieli o tym, co chcecie zmienić w polskiej szkole – mówiła Barbara Nowacka, otwierając spotkanie.
Zaznaczyła że, celem ministerstwa edukacji jest taka zmiana, aby młodzież do szkoły „szła z przyjemnością”, a do tego potrzebne jest konsultowanie zmian także (a może przede wszystkim) ze środowiskiem uczniowskim.
– Chcemy, abyście czuli się tam bezpieczni, wysłuchani i dobrze nauczeni. Druga rzecz to, żebyście z niej wychodzili z wiedzą odpowiadającą wyzwaniom współczesnego świata – dodała.
Zgłaszane przez młodzież postulaty dotyczyły wielu obszarów m.in. nowoczesnego podejścia do opracowywania treści z różnych przedmiotów – interdyscyplinarności, odciążenia od prac domowych z przedmiotów „niematuralnych”.
Rozmawiano też o zmniejszeniu liczby godzin lekcyjnych, których np. w technikach jest około 40 tygodniowo, a wiadomo też, że praca ucznia nie kończy się wraz z ostatnim dzwonkiem.
– Paradoksalnie, przez liczbę godzin spędzanych w szkole, nie mamy czasu się przygotowywać do kolejnych zajęć – mówili uczestnicy.
Wiele postulatów dotyczyło spraw finansowych m.in. dofinansowania zakupu podręczników szkolnych. Poruszono też kwestie przygotowania psychologicznego nauczycieli do wykonywania zawodu, ich szkoleń, ale też zarobków. Uczniowie zwracali również uwagę na przestarzałą, pamiętającą często lata 70. XX wieku infrastrukturę i wyposażenie.
Wszystkie postulaty zostały zapisane i trafią do Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Źródło i fot. UMWP