Między Mariampolem a litewsko-polską granicą państwową rozpoczyna się przebudowa Via Baltiki na odcinku od km 56,83 do km 72,50 autostrady A5 Kowno-Mariampol-Suwałki.
Zakończenie prac na tym odcinku planowane jest do końca 2024 roku – informuje Ministerstwo Transportu i Komunikacji Republiki Litewskiej.
Przebudowywany prawie 16-kilometrowy odcinek drogi znajduje się między Mariampolem a wsią Skardupiai. Jest to najdłuższy z czterech odcinków między Mariampolem a granicą z Polską, na których prowadzone są lub planowane są prace.
Prace budowlane wykonają firmy „Fegda” i „Tilsta”. Wartość prac wynosi ok. 223,6 mln euro.
- Via Baltica jest obecnie przebudowywana na czteropasmową autostradę i na innych odcinkach drogi, więc gdy rozpocznie się nowy etap przebudowy, prace budowlane będą prowadzone jednocześnie na odcinku o długości prawie 30 km. Budowa autostrady na taką skalę nie miała jeszcze miejsca w okresie niepodległości Litwy. Mamy wielką nadzieję na sprawną realizację tego odcinka zgodnie z ustalonymi terminami – mówi minister transportu Marius Skuodis.
Cztery pasy ruchu
Na remontowanym odcinku drogi pojawią się cztery pasy ruchu, planuje się budowę nowych i przebudowę istniejących dwupoziomowych skrzyżowań, przejazdów tunelowych i wiaduktów oraz budowę około 45 km dróg łączących. W celu ochrony obszarów mieszkalnych przed hałasem i innymi zanieczyszczeniami zostanie zainstalowanych około 8 km ekranów akustycznych. Ponadto przy skrzyżowaniu Via Baltica i drogi Mariampole-Kibarty powstanie nowoczesny parking o powierzchni około 11 hektarów, z wydzielonymi strefami dla transportu towarowego, samochodów osobowych i elektrycznych oraz powstanie niezbędna infrastruktura odpoczynkowa.
Dostęp do strefy ekonomicznej
Według Aivarosa Vilkelisa, dyrektora Wydziału Planowania i Innowacji Infrastruktury Transportowej Dyrekcji Dróg, podczas przygotowywania projektu dla tego odcinka autostrady wiele uwagi poświęcono jak najbardziej płynnej organizacji ruchu w pobliżu miasta Mariampol, aby podczas realizacji projektu zarówno mieszkańcy Mariampola, jak i podróżujący Via Balticą mieli jak najmniej przerw. Ponadto, w odpowiedzi na potrzeby biznesowe, na czas realizacji projektu zostanie zapewniony dostęp do terenu specjalnej strefy ekonomicznej w Mariampolu.
- Ten projekt jest jednym z dobrych przykładów współpracy między Dyrekcją Autostrad Litwy a samorządem lokalnym: samorząd lokalny był bardzo aktywny w projektowaniu odcinka i koordynowaniu rozwiązań projektowych oraz udzielał wszelkiego rodzaju pomocy - mówi A. Wilkelisa.
Co już zrobiono
Od zeszłego roku na drodze Via Baltica A5 Kowno - Mariampol- Budzisko przebudowano dwa odcinki o długości od 72,50 do 85 km między wsią Skardupia w gminie Mariampol a wsią Smalninkai w gminie Kalwaria. Zakończenie prac na tym odcinku planowane jest jeszcze w tym roku.
Ponadto w tym roku planowane jest ogłoszenie przetargu na czwarty odcinek tej autostrady od 85 km do 97,06 km, czyli do granicy z Polską. Zakończenie prac kontraktowych na całym ok. 40-kilometrowym odcinku Via Baltica (od 56,83 do 97,06 km) planowane jest na 2025 rok.
Najbardziej ruchliwy odcinek drogi na Litwie
Jak informuje resort transportu, trasa Via Baltica między Mariampolem a granicą z Polską jest jednym z najbardziej ruchliwych odcinków na Litwie. W ciągu dnia przejeżdża tu średnio prawie 14 tys. samochodów, z czego połowa to transport towarowy.
Po przebudowie droga ta będzie spełniać międzynarodowe standardy bezpieczeństwa infrastruktury i zarządzania ruchem. Będzie to bezpieczne i wygodne połączenie zarówno z Kowna, jak i z Wilna w kierunki Polski i dalej do krajów Europy Zachodniej.
WYG
Źródło i fot: sumin.lrv.lt